Rengøring af Märklins c-skinner

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Br 76
Trafikelev
Indlæg: 17
Tilmeldt: 12 aug 2018, 21:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Rengøring af Märklins c-skinner

Indlæg af Br 76 »

Hej baneforum.

På baggrund af en hurtig søgning kan jeg fornemme, at der er mange stærke holdninger til hvordan man bedst muligt holder diverse skinnetyper rene. Jeg har Märklins c-skinner og har et anlæg, som ikke alle steder er lige fremkommeligt.
Jeg har på et tidspunkt købt en skinnerensevogn fra Märklin og bruger den løbende, men på de områder, hvor lokomotiverne mister forbindelsen, løser den ikke problemet. Mest af alt tror jeg, at den begrænser problemet med dårlige forbindelser, men den kan altså ikke løse alt.
Så - hvad gør man så? Nogle fraråder på det kraftigste væsker, andre gør det samme med en fin slibning.

Hvis nogle har nogle gode råd på hjerte hører jeg dem meget gerne.

mvh Thomas
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Rengøring af Märklins c-skinner

Indlæg af Søren »

Märklin rensevognen tager, så vidt jeg husker, kun skinnerne og ikke midterlederen. Hvis du har problemer med lokomotiver der mister forbindelsen, bør du lige prøve at tørre midterlederen af. Du behøver ingen væsker, bare lige en tør klud eller lign. Gør det forsigtigt, da punktkontakterne vil flænse kluden ved overdrevet aftørring.

Hvis det ikke hjælper, så undersøg om der er andre årsager til at lokomotiverne mister forbindelsen, det behøver ikke være beskidte skinner.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Rengøring af Märklins c-skinner

Indlæg af Godsbanen »

Kan man ikke få en rensevogn, der tager midterlederen? Selvom nogle vist mener, det er et no go, har jeg i et par tilfælde kørt midterlederne over med fint smergellærred med godt resultat.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Rengøring af Märklins c-skinner

Indlæg af Søren »

Midterlederen er belagt med noget sort maling/coating af en art, en konstant kørsel med en rensevogn eller sliben fra renseklods eller lign. vil blotlægge metallet og det ser ikke pænt ud.

Der findes nogle løsninger til rensning af midterlederen, men jeg har aldrig set dem i brug hos nogen. De gange hvor jeg har oplevet en beskidt midterleder har jeg tørret den af omkring hvor problemet opstår. Derefter ikke oplevet problemer i lang tid efter. Midterlederen er ikke nær så udsat som skinnerne.

Lad være med at bruge pegefingeren, midterlederen kan skære gennem en fingerspids så let som ingenting.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Br 76
Trafikelev
Indlæg: 17
Tilmeldt: 12 aug 2018, 21:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Rengøring af Märklins c-skinner

Indlæg af Br 76 »

Hej igen

Tak for inputs. Jeg prøver den tørre klud, hvor jeg kan komme til.

mvh Thomas
Niels
Godsforvalter
Indlæg: 114
Tilmeldt: 26 maj 2016, 21:48
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Rengøring af Märklins c-skinner

Indlæg af Niels »

Hej,
jeg nærstuderede samme emne for et par år siden... :D :D

http://niels-modeltog.dk/index.php/det- ... -skinnelak
Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk
Dansk epoke IVb. CS3, MS2 & Traincontroller.
Besvar