Multimaus og z21

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
erikit
Trafikelev
Indlæg: 15
Tilmeldt: 13 jun 2019, 22:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Multimaus og z21

Indlæg af erikit »

Hej
Jeg har tidligere fået nogle rigtige gode råd angående digital drift af 2 skinnedrift. Jeg prøver derfor igen.

Jeg har fået bestilt og betalt en masse PIKO skinner, sporskifte, drev og andet. De skal afhentes i midten af næste måned. I den forbindelse kunne det være rart, hvis jeg samtidig kunne få resten af det jeg mangler til digitalt drift.

Jeg har valgt ikke at bestille et startsæt, men har købt en Multimaus og z21, samt PIKO 55271 el-drev for sporskifte.
Jeg søger derfor en el-dreven kontrolpult, der kan styre mine sporskifte, signaler m.m. Jeg har 14 sporskifte, så jeg regner ikke med at 1 enhed kan styre det hele.Jeg er i tvivl om hvad jeg skal vælge. Det skal være en enhed, der er let at finde ud af.
Nogle gode råd?

På længere sigt kunne det være interessant at styre hele anlægget via pc. Jeg er it uddannet, så det skulle ikke være til at finde ud. Jeg har kig på TrainController (Windows), iTrain (Windows, MacOS, Linux), Rocrail (Windows, MacOS, Linux), ModellStw (Windows).
Nogle gode råd?

Det er en rimelig stor bane jeg vil bygge, så jeg går ud fra at 1 strømtilslutning til hele anlægget ikke er nok, hvad vil i anbefale?

Er der ellers noget i mener jeg vil få brug for?
Med venlig hilsen
Erik
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Multimaus og z21

Indlæg af moppe »

El dreven kontrolpult, hvad mener du helt præcist.

Vil du have en tavle med trykknapper og køre det udenom digitaldriften, eller vil du kunne styre sporskifte med din mus og senere computerstyring?

En ting undrer mig, du skriver ar du har bestilt og betalt for skinner. Man betaler vel først når man afhenter?

PIKO elsporskiftedrev er ikke det mest pålidelige i verden. Jeg vil til enhver tid spare penge og bruge servomotorer i stedet.

Inden du går i gang med at bygge en stor bane, skal du eksperimentere med styring og tilbagemelding i henhold til den computerstyring du vil bruge. Få noget erfaring, inden du kaster det hele op på et stort anlæg.

Med hensyn til strømtilslutning, så hav mange. Det er bedre at have for mange frem for at skal til at lede efter dårlige forbindelser når anlægget er sat op.
Når du vil køre computerstyring, skal du have tilbagemelding. De fleste gør det gennem skinnerne og deler dermed banen op i mange korte stykker som strømfødes gennem sporbesatmeldere.


Klaus
erikit
Trafikelev
Indlæg: 15
Tilmeldt: 13 jun 2019, 22:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Multimaus og z21

Indlæg af erikit »

moppe skrev: 29 jun 2019, 18:02 El dreven kontrolpult, hvad mener du helt præcist.

Vil du have en tavle med trykknapper og køre det udenom digitaldriften, eller vil du kunne styre sporskifte med din mus og senere computerstyring?
Jeg har nok ikke den rette formulering endnu. Det jeg ønsker er at styre sporskifte med mus og sene computerstyring.
En ting undrer mig, du skriver ar du har bestilt og betalt for skinner. Man betaler vel først når man afhenter?
Ja! Sådan er det normalt. Jeg må desværre tilstå at jeg fik et engangstilbud i Tyskland som jeg ikke kunne sige nej til. Det var en stor ordre og vedkommende ville ikke sende tingene. Jeg skal til bryllup i Tyskland den 20/7-2020 (familie) og vil afhente tingene der. Normalt ville jeg ikke forudbetale så stort et beløb, men flere af min familie medlemmer i Tyskland har sagt vedkommende er ok.
PIKO elsporskiftedrev er ikke det mest pålidelige i verden. Jeg vil til enhver tid spare penge og bruge servomotorer i stedet.
Hvad er servomotorer og hvordan bruges de?
Inden du går i gang med at bygge en stor bane, skal du eksperimentere med styring og tilbagemelding i henhold til den computerstyring du vil bruge. Få noget erfaring, inden du kaster det hele op på et stort anlæg.
Det lyder som et godt råd som jeg vil følge. Det varer dog stadig et stykke tid før jeg starter med opbygningen. Jeg starter først til vinter med at opbygge selve grunddelen til min bane. Jeg har tænkt at opbygge det i rammer, så man senere kan lave et interessant land med bjerge og dale.
Når du vil køre computerstyring, skal du have tilbagemelding. De fleste gør det gennem skinnerne og deler dermed banen op i mange korte stykker som strømfødes gennem sporbesatmeldere.
Dette er også nyt for mig. Jeg vil læse meget mere på diverse fora og legende om emnet.
Med venlig hilsen
Erik
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Multimaus og z21

Indlæg af moppe »

Hvis du ønsker at stille sporskifte digitalt, skal du have en sporskiftedekoder.

Angående servo, læs her:
viewtopic.php?f=6&t=673


Klaus
erikit
Trafikelev
Indlæg: 15
Tilmeldt: 13 jun 2019, 22:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Multimaus og z21

Indlæg af erikit »

moppe skrev: 29 jun 2019, 21:34 Hvis du ønsker at stille sporskifte digitalt, skal du have en sporskiftedekoder.

Angående servo, læs her:
viewtopic.php?f=6&t=673


Klaus
Tak for linket
Erik
erikit
Trafikelev
Indlæg: 15
Tilmeldt: 13 jun 2019, 22:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Multimaus og z21

Indlæg af erikit »

Efter jeg har fået en del gode råd fra Klaus har jeg brugt weekenden på at læse mere om sporskiftedekoder. Jeg specielt interesseret i følgende:
Lenz LS 150 sporskiftedekoder. Viessmann 5211 Magnetartikeldekoder, Roco 61196 sporskiftedekoder og 51820 EMU SwitchPilot V2.0. Jeg ved godt at jeg stort set kan benytte alle sporskiftedekoder. Når jeg læser om hver enkelt virker det som om de er ret ens. Nogle kræver dog en transformer for ikke at belaste "skinnestrømmen". Da jeg havde overvejet dette forud har det ingen betydning at der anbefales en ekstern transformer. Det ville jeg benytte uanset hvilken sporskiftedekoder jeg valgte.
Jeg er i tvivl om hvilken sporskiftedekoder jeg skal vælge. Nogle gode råd?

Jeg har bestemt mig for at opbygge selve anlægget i rammer, så det er lettere at lave dale, bjerge m.m. Som plade har jeg overvejet en spånplade på 13 millimeter. Den er let og nem at save i. Jeg er dog i tvivl om pladen gør at det støjer mere end f.eks. andre plader.
Har nogen af jer erfaring med det?

Jeg overvejer at anvende 0,75 kvadrat på hele anlægget. Er det en god ide?
Med venlig hilsen
Erik
Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Multimaus og z21

Indlæg af Godsbanen »

Angående pladetykkelse og -art kan du også prøve at stille samme spørgsmål i det andet forum. Hvis det drejer sig om plade, der skal skæres i strimler til sporforløbene plejer man vist at anbefale krydsfinér.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Multimaus og z21

Indlæg af Søren »

Ang. plade: Vælg krydsfiner!

Vælg en tykkelse der er til at håndtere f.eks. 9 mm eller 12 mm. En god tykkelse, som tyskerne ofte anbefaler, er 10 mm, men den fås typisk ikke herhjemme; ikke så nemt i hvert fald.

Tilbehør til indbygning (f.eks. underjordiske drev) kræver ofte pladetykkelser på 10 mm eller mindre, så har du de krav, skal du gå efter 9 mm. Konsultér din brugervejledning for information.

Jeg synes også det kan blive for tyndt. Jeg har arbejdet med 6 mm kryds og det er lige tyndt nok.

Lad i øvrigt være med at vælge det billigste træ du kan få. Vælg en god kvalitet, ja det er dyrere, men resultatet bliver meget mere tilfredsstillende. Det er træls med finér fyldt med gab og knaster. Det billige finer er ofte af en kvalitet der svarer til dets brug (afdækning osv.).

Jem & Fix har finér de kalder "Hobbyplader", det er mindre plader og jeg synes de er pæne. Det er dog mange lag, så de tykkere varianter er tungere. Tidligere har jeg benyttet finér hvor yderpladerne er af noget pænere træ, men mellem er billigere træ. Ikke så mange lag, hvilket gør konstruktionen lettere. Det er fordelagtigt til moduler, hvor det til faste anlæg ikke er så vigtigt.

Hvis du skal bygge en ramme kan du med fordel vælge forrammelister. Det er pæne lister og fås i mange forskellige varianter. Læg dig fast på et par varianter og byg rammen af det. Benyt så finér der hvor toget skal køre og bygninger skal stå, men ellers ikke. Det bliver populært kaldet for et cookie cutter anlæg (fordi du skærer finéren ud som dej til småkager).

Her er en video fra NOCH der viser konceptet. Den er på tysk, men billederne taler for sig selv.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Multimaus og z21

Indlæg af moppe »

erikit skrev: 01 jul 2019, 11:55 Jeg er i tvivl om hvilken sporskiftedekoder jeg skal vælge. Nogle gode råd?
Min anbefaling går på ESU Switchpilot. ESU laver nogle solide produkter der er lette at have med at gøre og lette at programmere.

Spånplade er absolut no-go. Tungt og det hærder med tiden så det bliver umuligt at sætte skruer i. Krydsfiner er i mine øjne det eneste rigtige.

0,75 mm2 er fint.


Klaus
erikit
Trafikelev
Indlæg: 15
Tilmeldt: 13 jun 2019, 22:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Multimaus og z21

Indlæg af erikit »

Godsbanen skrev: 01 jul 2019, 18:46 Angående pladetykkelse og -art kan du også prøve at stille samme spørgsmål i det andet forum. Hvis det drejer sig om plade, der skal skæres i strimler til sporforløbene plejer man vist at anbefale krydsfinér.
Du har ret de fleste anbefaler krydsfinér. Tak for dit svar.
Med venlig hilsen
Erik
Besvar