Hændelser

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Cman01
Stationsforstander
Indlæg: 50
Tilmeldt: 28 nov 2018, 22:33
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Märklin C

Hændelser

Indlæg af Cman01 »

Jeg har opstillet en passende rundkreds med 5 signaler og tilhørende kontaktspor. For hvert kontaktspor er der indlagt en hændelse, hvor det signal, der netop er passeret, går i rød sammen med det foregående.signal. Det forrige igen går så i grøn, dvs. rød, rød, grøn bagudrettet, hvorved 4 af signalerne til enhver tid viser rød i rundkredsen. Med to tog med samme hastighed er der således ingen problemer. Hvis det ene tog imidlertid har en højere hastighed end det andet, er det anderledes, idet hændelsen rød, rød, grøn fra det hurtige tog omstøder denne hændelse til grøn, rød, grøn fra det langsomme tog efter et splitsekund. Hvordan sikrer man (CS3), at det langsomme tog ikke omstøder signalet (signalerne) fra rød til grøn?
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Hændelser

Indlæg af Søren »

Med kontaktspor mener du da vippekontakter eller mener du at den ene skinne er isoleret?

Skal det forstås sådan at det hurtigere tog kan komme ind i et rødt afsnit?

I udgangspunktet skal den slags hændelser sættes op så signalet først stilles når toget _har_ passeret det. Så kan det ikke omgøres af andre tog, da de ikke kan komme til kontakten før signalet de holder ved er gået på grøn. Det tolkede jeg også, baseret på din beskrivelse, at du havde bygget. Dog undrer det mig, at du samtidig skriver at et andet tog kan omgøre beslutningen. Det lyder som om at der er noget som falder over noget andet.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Cman01
Stationsforstander
Indlæg: 50
Tilmeldt: 28 nov 2018, 22:33
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Hændelser

Indlæg af Cman01 »

Jeg anvender de normale kontaktspor 24994/24194 via 60883 til 60216. Det virker fint. Det må være et programmeringsspørgsmål, hvor der måske skal indlægges en betingelse? De 5 kontaktspor er indlagt umiddelbart efter signalerne og er programmeret ens i CS3, altså rød, rød, grøn efter passage af signal. Det hurtige tog initierer jo kontakten først og omstødes derefter af det langsommere tog. Dermed bliver det ene røde signal i sekvensen grøn, da jeg ønsker, at afstanden i min opsætning er 2 x rød, før sidste signal frigives i sekvensen til grøn. Jeg er med på, at ved omstødelsen fra rød, rød, grøn (forårsaget af det hurtige tog) bliver sekvensen grøn, rød, grøn (forårsaget af det langsomme tog), så problemet er nok lidt teoretisk. Men vi kan naturligvis ikke have grøn lys efter passage af.signal og et tilhørende kontaktspor. Det skal være rød, og i mit tilfælde 2 x rød pga baneopsætningen generelt og længden af tog. Du vil måske sige, at længden af tog må ikke overstige.afstanden mellem to signaler men det er nu ikke sagens kerne i dette tilfælde.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Hændelser

Indlæg af Søren »

Jeg tror jeg er nødt til at nedfælde det på papir for at forstå det 100%.

Umiddelbart forstår jeg det sådan at du har inddelt dit anlæg i 5 afsnit (du har 5 signaler). Din programmering siger 2x rød og 1x grøn. Med to tog giver det vel knas fordi blokkene så overlapper? Hvert tog sætter 3 signaler, men der er kun 5?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Hændelser

Indlæg af Godsbanen »

Det ku' være en god ide, hvis Cman laver en skitse af opbygningen med placeringen af de enkelte elementer samt afstande og lægger et billede af den op her.
Cman01
Stationsforstander
Indlæg: 50
Tilmeldt: 28 nov 2018, 22:33
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Hændelser

Indlæg af Cman01 »

Tak for jeres indlæg. Jeg har taget et screenshot af mit bane. Vi taler om den yderste kreds, hvor jeg kører med to tog mod uret med 5 signaler. Ved passage af K23 (øverste højre hjørne) af Tog A initieres bagudrettet rød af Indkør E1 og Indkør S1, mens Tog B får grøn ved Sort/Blå 2, jf. min opsætning af signalerne i sekvensen rød, rød, grøn. Tog B initierer herefter - ved grøn af Sort/Blå 2 og passage af K19 - rød af Sort/Blå 2 samt Sort/Blå 1 og grøn af Udfør W1 (for Tog A). Problemet er nu, at det hurtigere Tog B forårsager rød hurtigt af Sort/Blå 2 og Sort/Blå 1, mens det langsommere Tog A først et splitsekund efter initierer rød af Indkør E1 samt Indkør S1 og grøn af Sort/Blå 2, som jo lige inden blev til rød initieret af Tog B. Resultatet grøn, rød, grøn vedbliver således indtil næste initiering af kontaktspor. Dette er ikke i overensstemmelse med intentionen rød, rød, grøn. Hvordan kan problemet løses?
PS. Vedlagte tegning afviger 3 steder fra den oprindelige CS3 skærm, og der vises ikke passage af kontaktspor (gul). Der er dog ingen problemer med styring af togene manuelt fra PC, tablet eller mobiltelefon.
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2019-08-19 kl. 17.21.18.png
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Hændelser

Indlæg af Søren »

Hejsa

Jeg måtte lige splitte din tekst op i et par punkter for at forstå hvad der sker. Tilgiv min tungnemhed, men jeg tror at vi er ude i følgende (jeg har tilladt mig at forkorte dine signalnavne, SB = Sort/Blå, UW = Udkør W, osv.):

1. K23 sætter E1, IS1 røde og SB2 grøn.
2. K19 sætter SB2, SB1 røde og UW1 grøn.
3. K23 bliver aktiveret (igen?) efter K19 har været aktiveret? Og derved sættes SB1 til grøn igen?

Således at vi ender med at UW1 er grøn, SB2 er rød og SB1 er grøn?

Hvis det er tilfældet, og baseret på din beskrivelse, så mangler jeg en forklaring på hvorfor tog B kan køre før tog A har passeret K23. Det er jo K23 der aktiverer SB2 til grøn.

Det tænker jeg ikke tog B kan, medmindre at K23 kan aktiveres flere gange, så har tog A to slæbesko?

Kan du evt. lægge et skærmbillede af dine hændelser op, så vi kan se hvordan de er konstrueret?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Cman01
Stationsforstander
Indlæg: 50
Tilmeldt: 28 nov 2018, 22:33
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Hændelser

Indlæg af Cman01 »

Tak for hjælpen, Søren. Din mail triggede mig - du har fuldstændig ret. Det langsomme tog A trækker 5 personvogne; nr. 2 har slæbesko! Jeg lægger mig fladt ned. Tak.
Vedhæftede filer
F78A957C-37F1-45D2-8ED8-F4FA388AA801.jpeg
7D46CD28-F580-4721-9EFA-4E588C5E5EAA.jpeg
1F50A575-11DE-4F26-9F44-C932FA0B0E8D.jpeg
A1B1DF85-D5E1-45E2-995F-F0AC26927339.jpeg
8421BD26-450C-4011-AD0D-77DC8DC743E1.jpeg
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Hændelser

Indlæg af Søren »

Super! 👍

Hvordan kan det så løses? Jo, der er umiddelbart to måder der falder mig ind.

Tidsforsinkelse
Her vælger du at tidsforskyde afslutningen af den hændelse der aktiveres af kontakterne der styrer signalerne. Måden at gøre det på er, at redigere egenskaberne for den sidste opgave i hændelsen. Sæt ventetiden til nogle sekunder, så du er sikker på at ethvert tog har passeret kontakten (inkl. efterfølgende slæbesko). Herved undgår du at hændelsen startes to gange i streg.

Hvor lang tid der skal gå er lidt en vurderingssag og her må man prøve sig frem.

Fordele: Det er nemt.
Ulemper: Det er ikke 100%. Hvis dit tog af en eller anden grund er meget langsomt, så vil du opleve at hændelsen på et tidspunkt er hurtigere færdig end toget når at passere og så har du potentielt problemet igen.

Kontrolkontakter
En mere kompleks løsning, men som er 100% sikker, er at sikre blokken. Det kan du gøre med en kontrolkontakt. En kontrolkontakt er en virtuel tilbagemeldingskontakt som du kan læse- og sætte værdien på.

Ideen er enkel: Når hændelsen udløser skift af signalerne, sætter du samtidig kontrolkontakten til at være optaget (du trækker blot kontrolkontakten ind i hændelsesforløbet og vælger at den skal få status optaget).
I starten af din hændelse lægger du et check på om kontrolkontakten er ledig, hvis den er, så lader du hændelsen fortsætte.

Hændelsen der ligger efter ovenstående hændelse, skal så frigive kontakten igen.

Det vil betyde at hændelsen nu kun kan udføres hvis kontrolkontakten er ledig. Kontrolkontakten kan kun blive ledig, hvis toget rammer næste kontakt. Ergo vil du kunne slæbe lige så mange slæbesko henover kontakten du måtte ønske, den bliver kun aktiveret én gang.

Det svarer lidt til at du bygger sporbesatmelding ind i din blokstrækning. Hvor du i dag kun har kontakter. Det kan være en større operation, så kontrolkontakter er en nem måde at opnå et lignende system.

Fordele: Det er 100% sikkert.
Ulemper: Ingen umiddelbart.

Bemærkning
Den elegante løsning vil være at fjerne dine vippekontakter og bygge ægte tilbagemelding ind i skinnerne. Afhængig af dit anlæg kan det både være nemt eller besværligt. Derfor har jeg arbejdet med det du har. Jeg skylder dog at nævne, at det klart vil være en fordel med permanent tilbagemelding. Så har du helt andre værktøjer til at arbejde med hændelserne, og det bliver også mere simpelt.

Det kræver selvfølgelig en ombygning...

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Cman01
Stationsforstander
Indlæg: 50
Tilmeldt: 28 nov 2018, 22:33
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Hændelser

Indlæg af Cman01 »

Perfekt. Jeg tror nu nok, jeg vil gå for permanente tilbagemeldinger. Som du ser fra mit lay-out, er der i det store og hele en vippekontakt pr. signal. Hvor mange stk 24995 vil du mene, vil være nødvendigt for den smarte løsning?
De frigivne kontakter kunne jeg jo så overveje at anvende som bremsemoduler jf. din artikel på engelsk i railway.zone...
Besvar