Märklin 7286 drejeskive styrebox

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Niels
Godsforvalter
Indlæg: 114
Tilmeldt: 26 maj 2016, 21:48
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Märklin 7286 drejeskive styrebox

Indlæg af Niels »

Hej,
En gang tidligere på året opgav min analoge Märklin drejeskive ævred. I hvert fald forekom den totalt død og alle forsøg med blot at vende ryggen til, løste ikke problemet...
Her til aften tog jeg mig så endelig sammen og fik kigget på sagen. Først checkede jeg at der var digital banestrøm på broen vha. et tilfældigt lokomotiv. Dette var heldigvis tilfældet, altså var der endnu håb. Ligeledes var der en sporbesatmelding at finde fra lokomotivet på broen. Dernæst målte jeg om der var driftsspænding tilstede, hvilket også var tilfældet. Men hov - der kom intet ud af styreboksen, uanset knappernes stilling. Altså måtte fejlen vel ligge her, så af med æsken og ud med printet. Og straks bredte sig en umiskendelig duft af brændt elektronik:
2019_DS01.jpg
Og synderen var let at udpege:
2019_DS02.jpg
Altså, en lille afbrændt dims, monteret hen over 16V AC i indgangen.
Men, er det en lille kondensator, modstand eller noget andet? Og hvad er formålet med komponenten - kan den evt. undværes?
Jeg kan ikke se den skulle beskytte noget, da eneste anden komponent er en bro-ensretter og de to (ekstremt elendige) kontakter til hhv. start af broen og retningsskift.
Nogen der har et godt bud?
Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk
Dansk epoke IVb. CS3, MS2 & Traincontroller.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Märklin 7286 drejeskive styrebox

Indlæg af moppe »

Det ser uderligt ud. Det kunne let være en MOV (overspændingsbeskyttelse).

Stod jeg med det i hånden, fjernede jeg det tydeligt afbrændte og fik renset printpladen.
Herefter ville jeg sikre mig at printbanerne ikke er beskadigede.

Næste step er at afprøve kontakterne, evt øge tilspændingen lidt.
Det ser ud til at de yderste kontakter på tænd/sluk knappen har været godt belastet - de er helt sorte.
Knappen bruges til at trække relæspolen i “stoptingesten” under selve broen.

Sidste ting inden samling, var at teste både motor og relæspolen.


Klaus
Niels
Godsforvalter
Indlæg: 114
Tilmeldt: 26 maj 2016, 21:48
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Märklin 7286 drejeskive styrebox

Indlæg af Niels »

Hej Moppe,
tak for hurtigt svar.
Det var også præcis min tanke at prøve at renovere printet og undlade den afbrændte komponent. Jeg undrer mig dog stadig over at den skulle være futtet af, i og med at der kun har været tilsluttet normal modelbanespænding til drejeskiven. Dog har jeg på et tidspunkt anvendt en ureguleret blå Conrad trafo, der gav op til 17-18 volt på udgangen, men alt andet lige burde delene nok kunne holde til det.
Omvendt er der ingen tvivl om, at styreboksen er elendigt konstrueret, hvor bla. printbanekontakterne er i den absolut billigste ende. Når boksen er monteret i lodret stilling - i mit tilfælde på siden af anlægget - har skydeknappen en træls tendens til at glide til nederste position. Samtidig er den næsten umulig at indstille korrekt. Så Märklin har ikke just været heldig med den konstruktion. :(
Jeg agter ikke at kaste mig ud i at forbedre boksen, da jeg på sigt vil digitalisere hele arrangementet. Men måske man i mellemtiden burde overveje at finde en brugt Fleischmann kontrol, der burde kunne fungere, men så vidt jeg ved er lavet helt anderledes? Drejeskiven er jo den samme.
Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk
Dansk epoke IVb. CS3, MS2 & Traincontroller.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Märklin 7286 drejeskive styrebox

Indlæg af moppe »

Hvis alt andet fejler, så erstatter du boksen med to kontakter og en diodebro. Så kan du også bygge den ind i en tavle (hvis du har brug for det).


Klaus
Niels
Godsforvalter
Indlæg: 114
Tilmeldt: 26 maj 2016, 21:48
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Märklin 7286 drejeskive styrebox

Indlæg af Niels »

Hej,
Blot en opfølgning på denne her sag.
Jeg har nu fået fjernet den afbrændte komponent og renset print og kasse for sod. 16 volt tilslutningerne måtte jeg flytte en smule på printet, da en af banerne helt var smeltet løs af pertinaxen! Desuden afrensede jeg alt det hvide kontaktfedt, da det virkede noget indtørret og dermed efter min mening ubrugeligt. Herefter blev kassen samlet og monteret på sin vante plads. Og alt virker nu som det skal. Drejeskiven er reddet - i denne omgang! :D
Men det ændrer ikke på, at styreboksen er mindre heldigt konstrueret og som Moppe skriver, burde erstattes af et par "rigtige" kontakter.
20190903_083733.jpg
Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk
Dansk epoke IVb. CS3, MS2 & Traincontroller.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Märklin 7286 drejeskive styrebox

Indlæg af moppe »

Den er nok ikke designet til at hænge lodret :-)

Klaus
Besvar