Højde under bane

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Banemand
Stationsforstander
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 jan 2019, 23:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Geoline + PIKO A

Højde under bane

Indlæg af Banemand »

Så nærmer det sig, at loftrummet til modelbanen er ved at være klar. Der mangler kun maleren(det er mig), elektrikeren(det er også mig), gulvafsliberen(der er også mig) og så modelbaneindretningsarkitekten :)

Og til det sidste vil jeg gerne spørge jer til råds. Rummet er ca. 5m x 3m men med skråvægge på den korte led, næsten helt ned til gulvet. Så jo længere jeg går ned mod gulvet, jo mere bane bliver der plads til. Men hvor langt kan man gå?

Til sidst bliver det jo noget med, at man skal møve sig på ryggen ind under banen på bedste mekanikervis, for at montere ledninger mv.

Er der en standardhøjde der bør være under en bane, med henblik på at sikre fornuftige arbejdsforhold?

Det er planen, at banen skal være i fire nivauer + evt. en decideret bjergbane i et hjørne.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Højde under bane

Indlæg af Søren »

Der er ingen standardhøjde. Der er også folk der bygger på gulvet. 🙂

Du skal vælge en højde som du er komfortabel med. Du ved bedst selv hvornår du synes tingene bliver trælse, og hvis du allerede nu ved at du f.eks. ikke gider møve rundt med en lommelygte på klaustrofobisk plads, samt den evige fare for at brænde nallerne på loddekolben fordi der er for snæver plads under anlægget, så skal du finde en anden løsning.

Det er svært at sige præcis hvad du skal gøre, men du skal lytte til din personlige præference, hvis den siger nej, så hellere skære ned på ambitionerne og op for komforten. Det bliver du mest glad for, selv om det betyder mindre plads til togene.

En anden mulighed er at bygge anlægget i sektioner du kan vippe op eller tage ud. Så kan du arbejde med det i ro og mag ved et arbejdsbord. Når arbejdet er færdigt, sætter du sektionen tilbage. Det er lidt mere besværligt at designe, men det er nemmere når der skal bygges om. Fordele og ulemper.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Højde under bane

Indlæg af bygger01 »

Prøv at tegne alt det du planere, men med “kun” 3 meter i bunden, så er der nok ikke meget mere end 1,5 mtr med en bord højde på 90-100 cm.

Måske skulle du lave lavere niveauer synlige og på den måde få mere synlig kørsel.

Men måske er det også noget at gøre med alder - jeg er over 70 - og her synes jeg, at 80 cm er alt for lidt.

Synes bliver heller ikke bedre, men hvis det er din første større bane, skal der nok komme flere udgaver ....

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Besvar