Støjdæmpning under c skinne

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Bjarne Pelsen
Stationsbetjent
Indlæg: 29
Tilmeldt: 12 aug 2018, 16:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c
Geografisk sted: Østjylland

Støjdæmpning under c skinne

Indlæg af Bjarne Pelsen »

Tak for de mange indlæg.
Jeg så på nettet at man anbefalede filt som underlag, men at man forudså at der ville blive frigivet filttrævler som ville skabe problemer siden hen
Jeg tænkte at man kunne lægge et lag filt nederst og ovenpå lægge kork for at optimere støjdæmpningen. Lyder det helt skørt?
Bjarne
Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Støjdæmpning under c skinne

Indlæg af Godsbanen »

Så vidt jeg husker har youtuberen Marklinofsweden en video hvor han bruger noget tæppe- eller gulvunderlag fra Ikea som støjdæmpning. Det er en slags skumplastik. Han har også en hjemmeside med links til alle videoerne.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Støjdæmpning under c skinne

Indlæg af Søren »

Du tænker på den her video:



Men når jeg ser hvordan han ellers har "muret" sine spor ind i ballast med, så vidt jeg ved han bruger, trælim mikset med vand, så tror jeg ikke det har nogen nævneværdig effekt.

Ingen tvivl om at det kan være gavnligt på skjulte strækninger, hvor der ikke er landskab.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Støjdæmpning under c skinne

Indlæg af bygger01 »

Med C skinner er det ikke altid, at der bruges ballast ....

Men jeg prøvede for nogle år siden, hvad forskellige limtyper betyder på K skinner med ballast.

Der blev anvendt et stykke tyk spånplade & 5 stk flexskinner med samme ballaststen, men forskellige typer lim, som var 4 forskellige trælimtyper + en lim, der anvendes til nedlægning af egetæppers tæppefliser ( en type, der aldrig tørre ud og er vandopløselig ).

Vi målte med en iphone decibel'en lydstyrken fra en vogn, der blev skubbet frem og tilbage på nogenlunde samme metode på alle 5 spor, og tæppelimen lavede ca. 10 decibel mindre "larm" end de andre.

Men så kommer det negative: Da den lim ikke mister klæbeevnen, så ville støv og den lags hænge fast, så det blev opgivet !

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Støjdæmpning under c skinne

Indlæg af Søren »

bygger01 skrev: 24 sep 2019, 09:58 Med C skinner er det ikke altid, at der bruges ballast ....
Korrekt, hvilket et par folk også anbefaler ovenfor at lade være med.

Pointen er jo at hvis du gør det, så ryger belønningen af dit arbejde med støjdæmpning. I bedste fald bliver gevinsten minimal og hvad er så ideen?

Lad C skinnen være som den er, smid den på et fleksibelt underlag (jeg anbefaler Woodland Scenics Track Bed, som et dertil indrettet) og pynt evt. med ballastmåtte eller mal i en passende farve. Jeg kan ikke anbefale stof som ovenfor, hvis det skal blandes med landskab. Jeg synes det er for besværligt at lime på og få til at opføre sig ordentligt.

På skjulte strækninger, brug det gerne eller what ever works.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

BaneOle
Stationsbetjent
Indlæg: 37
Tilmeldt: 11 sep 2019, 01:17
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K og C

Re: Støjdæmpning under c skinne

Indlæg af BaneOle »

Jeg skal også til at lægge skinner, et mix af K og C-skinner. Under K, lægger jeg Noch skumgummi, på skjult stræk 2 mm kork, det er vel fint nok?
Under C-skinnerne havde jeg faktisk tænkt mig...ingtenting... er det virkelig nødvendigt med noget?

/Ole
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Støjdæmpning under c skinne

Indlæg af Søren »

Det er ikke nødvendigt med noget under C skinnerne. Afhængig af hvordan dit anlæg er skruet sammen, så kan det være at der er støj fra skinnerne og så kam et underlag afhjælpe støjen.

Men altså, hvis du ikke tidligere har tænkt over det som et problem, så er det nok ikke nødvendigt hos dig.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Støjdæmpning under c skinne

Indlæg af bygger01 »

Ege's ikke lukkende lim ville den limtype være passene for C - & Trix skinner.

Jeg lidt tilbage på en dunk .............

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

clf1
Trafikelev
Indlæg: 15
Tilmeldt: 24 sep 2019, 17:04
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Støjdæmpning under c skinne

Indlæg af clf1 »

Har brugt et 3 mm tæppeunderlag fra Garant på hele mit anlæg med C skinner. Det er ikke helt billigt men det virker særdeles effektivt mod strukturlyden fra skinnerne og er nemt at arbejde med - limes med alm trælim mod underlaget.

Se:
https://www.garant.nu/taepper/lose-taep ... erlag.html

Andre underlag kan sikkert også bruges.

Vær opmærksom på at skinneskruer og limet ballast kan forringe dæmpningen betydeligt, hvis ikke underlaget "fylder" hele arealet, dvs ballasten ligger også på tæppeunderlaget .

Carsten
Gp206Lk
Trafikelev
Indlæg: 5
Tilmeldt: 17 maj 2016, 13:29
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Støjdæmpning under c skinne

Indlæg af Gp206Lk »

Jeg bruger klikgolv underläg fra Bauhaus. Det er rimeligt billigt og nemt at have at göre med. Det er en slags skumplast med riller mod underlaget og det dämper fantastiskt godt. Skinnerne kan limes fast med nogle dråber smeltelim hvis det behöves.
Kik gerne på min Youtubefilm ;)


Besvar