styrofoam

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Bjarne Pelsen
Stationsbetjent
Indlæg: 29
Tilmeldt: 12 aug 2018, 16:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c
Geografisk sted: Østjylland

styrofoam

Indlæg af Bjarne Pelsen »

Først tak for alle de gode indlæg om skinnestøj dæmning.
Så nu har jeg et spørgsmål om brug af styrofoam som middel når der skal laves perroner, huse, mure, tunneler og andet godt til modelbanen.
Er der nogen, der ved, hvor man kan få det billigst og bedst og er der nogen der har erfaring med at lave en cutter selv?
Hilsen
Bjarne
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: styrofoam

Indlæg af Søren »

Du bør lige definere Styrofoam. Styrofoam er et brand. I USA svarer det til det vi herhjemme kalder "Flamingo" (som også er et brand) og dækker over EPS (expanded polystyren). Styrofoam kan også være XPS (eXstruded polystyren) og kommer ofte i lyserøde plader.

De lyserøde plader er svære at få fat på i Danmark, så det er ofte nemmere at køre over grænsen.

Hvad der angår skumskærer, kan du skære i EPS (altså flamingo) forholdsvis risikofrit. Dampene er ikke som sådan giftige, selvom røg i lungerne aldrig er godt, uanset type. Det er farligere at sidde ved et lejrbål.

XPS afgiver derimod giftige dampe og kræver udluftning. Her bør du ikke anvende en skumskærer, alternativt gøre det uden for.

I "håndkøb" kan du købe EPS fra f.eks. Woodland Scenics der er meget finkornet EPS som er ufatteligt stabilt og robust (du kan kun meget besværet lave mærker i det med fingeren). Det er nemt at arbejde med. Det er desuden formpresset, så pladerne er målfaste i bredde og højde.

Det betaler man for, og det er meget billigere i byggemarkedet... MEN:

Plader du køber i byggemarkedet er ikke målfaste, de er kun tilnærmet, så her kan du opnå unøjagtigheder. Det er måske ligegyldigt, måske ikke, afhængig hvad du bygger. Pladerne er desuden ofte meget grovkornede og meget bløde. De er bedst egnet til fyld.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: styrofoam

Indlæg af Godsbanen »

Mht. at lave en (elektrisk) cutter selv er der nok forskellige tips på youtube... bl.a. Luke Towan. Du skal nok bare søge på foam cutter el. lign. Jeg har selv brugt en gammel billader og noget kanthaltråd (ikke for tykt) plus diverse andre materialer. Varmetråden havde jeg fra en e-cigaret forhandler.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: styrofoam

Indlæg af Søren »

Inden du begiver dig ud i "Gør-det-selv" så undersøg evt. markedet. Skumskærere koster ikke alverden. Jeg har en skumskærer fra Woodland Scenics. Den koster 325 kr. og har holdt i efterhånden en del år.

Den har varenummer ST14401 (EU stiktype).

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

RsNisse
Trafikelev
Indlæg: 3
Tilmeldt: 14 okt 2018, 18:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Märklin K

Re: styrofoam

Indlæg af RsNisse »

hejsa
jeg bruger denne http://www.risloev-hobby.dk/shop/8-save ... g-stencil/
virker fint

MVH
René
Sørentilsig
Stationsbetjent
Indlæg: 31
Tilmeldt: 19 sep 2017, 07:49
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin k
Geografisk sted: Brønderslev

Re: styrofoam

Indlæg af Sørentilsig »

Hej.
Angående styrofoam cutter,så prøv at se på YouTube. Der har en gut der kalder sig for märklin of sweden lavet en guide i how to make a styrofoam cutter.

Han har iøvrigt mange andre gode tricks i ærmet
Søren Tilsig
Bygger på 3skinne moduler
Brønderslev
Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: styrofoam

Indlæg af Mogens »

I Märklin Magasin seneste udgave oktober 2019,side 54 omtaler man STYRODUR. Jeg tænker at det på være det du hentyder til. Så vidt jeg er orienteret er der tale om et produkt som der kan skæres direkte med en kniv osv i _ i modsætning til flamingo og hvad det ellers hedder. Jeg set produktet hos tømmerhandlere her hjemme hvor det bruges til div. formål, det ligger som plader og koster kassen. STYRODUR påstås at bære meget brandfarligt hvorfor det vist ikke må sælges her til lands, jeg har dog hørt om at det nok kan købes i Sverige, ellers kan det fås i Tyskland. Tyskerne bruger det fordi det ikke vejer noget.

Mogens

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: styrofoam

Indlæg af moppe »

Styrodur (der er et BASF varemærke) indeholder brændhæmmere:

https://www.basf.com/global/en/media/ne ... 4-407.html

Det overholder B1 krav til byggematerialer
http://fr.polymerinsights.com/codes-and ... y/din-4102


Klaus
Chresten
Trafikelev
Indlæg: 1
Tilmeldt: 21 okt 2019, 05:43
Digital: Ja

Re: styrofoam

Indlæg af Chresten »

Kære alle

Lige et par afklaringer.

Styrofoam er varemærkenavn for Ekstruderet Polystyren (XPS), mens Flamingo er varemærkenavn for EPS - ekspanderet polystyren. De to materialer minder om hinanden men afhængig af densitet kan der være forskelle. Begge kan være tilsat brandhæmmer, men det er ikke normalt i Danmark, mens det er et krav syd for grænsen.

Polystyren består alene af Carbon. Anvendes der glødetråd kan det afgive dampe, som ikke er ilt, men noget der minder om røg fra et stearinlys. Det skal man lade være med at indånde, men risikoen minder igen om det der svarer til at indånde røgen fra et stearinlys.

B1 kravene til byggematerialer er ikke danske byggekrav men tyske. Brandhæmmeren i BASF’s materiale gør det selvslukkende, hvilket betyder, at sættes der ild til materialet, så går ilden ud af sig selv. Hvis den ikke får anden næring.

Man kan skære både EPS og XPS med kniv eller glødetråd. Glødetråde anvendes i produktionen af EPS og XPS, så når blot anvisninger følges fungerer det fint. Men der kan også skæres i materialerne med en kniv eller tilsvarende.

Ingen af materialerne er brandfarlige, men de er brandbare. Selvantændelse er ved ca. 450 grader, hvilket er højere end eks. papir, som selvantænder ved 285 grader.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: styrofoam

Indlæg af Søren »

Hej Chresten

Tak for svar.
Chresten skrev: 21 okt 2019, 07:38Styrofoam er varemærkenavn for Ekstruderet Polystyren (XPS), mens Flamingo er varemærkenavn for EPS - ekspanderet polystyren. De to materialer minder om hinanden men afhængig af densitet kan der være forskelle.
Årsagen til at det er vigtigt at definere, hvad der menes når man spørger, er at rigtig mange benytter navnene i flæng. Jeg finder ofte guides på (især amerikanske) fora der anvender "Styrofoam" men viser billeder af EPS (Flamingo).
Chresten skrev: 21 okt 2019, 07:38Polystyren består alene af Carbon. Anvendes der glødetråd kan det afgive dampe, som ikke er ilt, men noget der minder om røg fra et stearinlys. Det skal man lade være med at indånde, men risikoen minder igen om det der svarer til at indånde røgen fra et stearinlys.
...men gælder det også for dampe frigivet af XPS? Jeg har ladet mig fortælle at produktionsmetodernes forskelligheder gør at der i XPS kan være lommer (af luft?) der, når det skæres med en varmekniv, kan frigive dampe hvor indholdet ikke kendes. Det er måske teoretisk, det ved jeg ikke, men jeg kan ikke lade være med at tænke på at hobbyfirmaer, der sælger skumskærere, ofte kun omtaler EPS i forbindelse med deres værktøjer. Det gælder både Woodland Scenics og Foam Factory.

Sidstnævnte explicit nævner at deres produkter virker med både XPS og EPS, men i ansvarsfraskrivelsen ang. giftige dampe nævner de explicit kun EPS. Det kan selvfølgelig være en tilfældighed.

Hvad tænker du om det?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar