Hjælp til centralstation

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
greven
Stationsforstander
Indlæg: 55
Tilmeldt: 06 jul 2014, 15:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Hjælp til centralstation

Indlæg af greven »

Hej
Min Mälklin cs2 har pludselig fået problemer.
Efter en afsporing og sluk af nødstop kan jeg ikke slukke det røde lys med nødtasten og køre med anlægget.
Jeg har prøvet genstart ,afslutte og opstarte efter en længere pause med strømmen frakoblet , prøvet opstart med nødstop holdt nede, men intet virker.
Alle ledninger er koblet fra (undtaget strømforsyning).
Data:centralstation2 16768
Artikelnummer 60214
Version 3.68
Hardwareversion 3.6
Softwareversion 4.2.1.(o) c
Serienummer 16768
(gpl)u-boot 1.2.0-cts2 (jan 27 2009 155225)
(gpl)Linux 2.6.23.8 maerklin tue sept 18.32:2008

Håber der er en herinde der har en løsning.
Mvh.
Jørgen
Gejo
Stationsbetjent
Indlæg: 39
Tilmeldt: 04 maj 2019, 08:26
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K og C

Re: Hjælp til centralstation

Indlæg af Gejo »

Prøv også at fjerne forbindelsen til netdelen og vent et par timer - måske hjælper det.
greven
Stationsforstander
Indlæg: 55
Tilmeldt: 06 jul 2014, 15:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Hjælp til centralstation

Indlæg af greven »

Det har jeg prøvet flere gange, det hjalp ikke.

Det er måske ikke i elektronikken at problemet er, jeg har senere prøvet at trykke hårdt på stoptasten og det hjalp, så det er måske switchen eller hvad der danner kontakt der svigter.

Er der andre der har oplevet det samme, og hvad har løsningen været ?

Sende cs til repr, købe en ms eller bruge mobiltelefonen til at styre nødstrøm on/off.

Hilsen og god (h)jul til alle
Jørgen
PerR
Ledvogter
Indlæg: 197
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: Hjælp til centralstation

Indlæg af PerR »

Hej,

den CS3 vi har i vores klub havde også et problem med den røde stop knap. Først kunne den blive meget stram så der skulle trykkes noget hårdere og til sidst virkede den ikke mere. Vi fik en ekspert til at se på den, og han sagde at der var en del af knappen der var knækket, som han dog heldigvis kunne lime. Den holder endnu og det er 6 måneder siden den er blevet limet.
Vi bruger dog ofte musen i stedet for at trykke på stop knappen. Man kan klikke på de røde STOP felter øverst til højre og venstre.
Det er dog ikke i alle skærmbilleder at de vises.
Men ellers kan du også bruge stop knappen på MS2 hvis du har sådan en koblet på.

God Jul og Godt Nytår

Mvh Per
greven
Stationsforstander
Indlæg: 55
Tilmeldt: 06 jul 2014, 15:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Hjælp til centralstation

Indlæg af greven »

Hej.
Min er en cs2 jeg har ikke set stopinoner på skærmen som du skriver, men de kommer måske kommer de hvis jeg tilslutter en mus ?
Hilsen
Jørgen
PerR
Ledvogter
Indlæg: 197
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: Hjælp til centralstation

Indlæg af PerR »

jeg beklager at jeg ikke bemærkede at det drejede sig om en CS2.
Så er den eneste mulighed så vidt jeg kan se, er at tilkoble en MS2 og bruge denne til at komme ud af stop tilstanden.
Jeg har lige checket de billeder jeg tog da jeg havde min 60214 skilt ad, men der er ikke billeder af den side af printet hvor stop knappen sidder. Øv.

Mvh Per
greven
Stationsforstander
Indlæg: 55
Tilmeldt: 06 jul 2014, 15:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Hjælp til centralstation

Indlæg af greven »

Hej
Har prøvet i dag, virkede nogenlunde med hårdt tryk.
Jeg har sat en afbryder i tilledningen, så jeg kan afbryde banestrømmen ved kortslutning eller ved påsætning af loks eller vogne.
Jeg har ikke meget mod på at skille CS2 ad.
Overvejer at tilslutte en wifi-bro til CS2 (som tidligere omtalt her på Baneforum ) og så bruge app på en gammel mobiltelefon til tilbagestilling, så kan jeg have et ekstra lok aktivt.
Hilsen og godt nytår.
Jørgen
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Hjælp til centralstation

Indlæg af Søren »

Jeg vil anbefale at du forespørger (evt. gennem din forhandler) hvad Märklin skal have for at fikse stopknappen. Jeg tror det bliver utilfredsstillende for dig i længden, at den ikke fungerer.

Som midlertidig løsning ville jeg også vælge en MS2 frem for mobiltelefonen. Det er mere driftsstabilt og med nødstopfunktionen er stabilitet nødvendigt. Har du ikke en MS2?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar