Nu kom pakkeposten forbi - igen

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Nu kom pakkeposten forbi - igen

Indlæg af moppe »

Så fik jeg tid til at lege med rangerkoblingen.



Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Nu kom pakkeposten forbi - igen

Indlæg af Søren »

Er der ingen røde sluttere?

Er mekanismen en del af konstruktionen af loket? Forstået på den måde, at det ikke ser ud til at koblingen kan løssælges til andre lokomotiver.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Nu kom pakkeposten forbi - igen

Indlæg af moppe »

Der er en enkelt rød slutlygte aktiveret, som også lige kan skimtes på videoen omkring 1:03.

Koblingen består som jeg lige kan se af to halvdele.
Den ene del er en spole, der sidder fastmonteret inde i karosseriet, den anden del er selve koblingen med den sænkbare krog.
Sidste kan skiftes ud til en NEM skakt og monteres med ens “favoritkobling”, men så virker rangerkoblingen ikke længere.


Klaus
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Nu kom pakkeposten forbi - igen

Indlæg af moppe »

Lavede lige en video mere.

Köf'en har ud over rangerkobling og lyd, en stor kondensator, som gør at den kan holde sig i gang i cirka 10 sekunder ved lav hastighed og lyden tændt.




Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Nu kom pakkeposten forbi - igen

Indlæg af Søren »

Så var Köf'en en tur på besøg på mit nye anlæg. PIKO målevognen sørger for at demonstrere exceptionel langsom kørsel. 👍👍

Den er meget lækker, det må jeg sige.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Nu kom pakkeposten forbi - igen

Indlæg af Godsbanen »

Det er en "spøjs lille fætter" man godt kunne blive fristet til at anskaffe. Nu kører jeg tre-skinne, hvor korte glidere og få aksler godt kan give lidt problemer. Jeg er dog mest bekymret for telex-koblingen, om den lille tap er høj nok til at få ordentligt greb i alle de forskellige koblingstyper med små varierende højder fra mærke til mærke (af rullende materiel).

Jeg husker at have set en video, hvor et Märklin lokomotiv med telex kun fungerede med Märklins kortkoblinger.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Nu kom pakkeposten forbi - igen

Indlæg af Søren »

Videoen viser kobling med Roco Universal koblingen. Den er kompatibel med Märklins kortkobling, så her vil jeg mene du kan være rolig.

Med bøjlekoblinger (alm. A koblinger) kan du risikere at den ikke tager ved, hvis bøjlen sidder højt. Jeg mener Klaus testede dette.

Der er hæfteringe under maskinen, så den trækker godt. Med den indbyggede kondensator (eller hvad det nu er) så overlever den også kraftige udfald i banestrømmen. Det er en fornøjelse at arbejde med.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Nu kom pakkeposten forbi - igen

Indlæg af moppe »

Der er ingen tvivl om at den vil fungere bedst, hvis vognene har Roco universalkobling. Her tænker jeg ikke mindst på, når der er ujævne skinner.

I den første video jeg har postet, tester jeg både med universalkobling og standard bøjlekobling (sidstnævnte kan ses på billedet der præsenterer videoen).

Märklin kortkoblingen har metalbøjle og det lader ikke til at give nogen forskel, for det har en normal bøjlekobling også og det virker.


Klaus
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Nu kom pakkeposten forbi - igen

Indlæg af moppe »

Af en eller underlig årsag, har jeg fraveget mit mantra om kun at købe diesellokomotiver.

Men da jeg på mindst lige så forunderlig vis har fået samlet mig en håndfuld containerbærevogne, så trækkes de altså oftest med et ellokomotiv og derfor har jeg købt mig et sådan.

Ja, jeg ved det, fokus skulle have været en smule længere væk fra kamera, men det valgte åbenbart at fokusere på den stolpe der stod i vejen. Men min Vectron med "8700 heste" kan genkendes.....

Klaus

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Nu kom pakkeposten forbi - igen

Indlæg af Godsbanen »

Smukt syn! Og den kører fint også uden køreledning :-)
Link til vidunderet her:
https://www.smtmodeltog.dk/shop/roco-79 ... tChanged=1

Besvar