Lokomotiver og vogne på mindre radier

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Banemand
Stationsforstander
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 jan 2019, 23:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Geoline + PIKO A

Lokomotiver og vogne på mindre radier

Indlæg af Banemand »

Som sikkert mange andre, har jeg store ambitioner men lidt plads ;) Så derfor må jeg vurdere hvor skarpe kurver der skal være på banen.

Når jeg kigger i Rocos katalog kan jeg se, at der er lokomotiver der kræver R2 og sågar R3. Selv et af de små rangerlokomotiver kræver minimum R3.

Men hvad betyder det egentlig i praksis? Vil lokomotiver/vogne afspore hvis de bliver sendt ind på en for skarp kurve? Eller er der risiko for at lange vogne "støder sammen" i hjørnerne?

Kan man slippe afsted med at sende et lokomotiv der kræver R3 ind i en R2-kurve, hvis man sørger for at hastigheden er tilstrækkelig lav?
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Lokomotiver og vogne på mindre radier

Indlæg af moppe »

Hej

Rocos mindste radie er R2, eller 358 mm.

Langt de fleste lokomotiver fra Roco kan klare R2, selv store damplokomotiver, eksempelvis den store DDR 02.0201
https://www.roco.cc/de/product/245025-0 ... ducts.html

Hvilke lokomotiver har du kigget på?

Kører man i for skarp en kurve, kan det resultere i en afsporing.



Klaus
Banemand
Stationsforstander
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 jan 2019, 23:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Geoline + PIKO A

Re: Lokomotiver og vogne på mindre radier

Indlæg af Banemand »

Jeg har ikke et specielt lokomotiv i tankerne, men så bare i kataloget, at der var flere der krævede R3 (Mener bl.a. at have set et treakslet rangerlokomotiv der krævede R3 , men nu kan jeg ikke lige finde det...)

Så det var mest for at finde ud af, om jeg nu fuldstændig udelukker disse lokomotiver, hvis jeg bruger R2 på min bane.
Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Lokomotiver og vogne på mindre radier

Indlæg af Godsbanen »

Ja det lyder underligt, at et treakslet lok ikke skulle kunne klare det. Normalt er det sådan, at de fabrikanter, der også laver skinner, laver deres kørende materiel så det kan køre på dem. Det er anderledes med fabrikanter, der kun laver rullende materiel, og derfor ikke altid tager hensyn til de mindre skinneradier.
Banemand
Stationsforstander
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 jan 2019, 23:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Geoline + PIKO A

Re: Lokomotiver og vogne på mindre radier

Indlæg af Banemand »

Ja, måske tager jeg fejl eller blander noget sammen.... :?

Til gengæld opdager jeg lige, at Klaus skriver:
moppe skrev: 11 jan 2020, 07:31 Rocos mindste radie er R2, eller 358 mm.
Jeg sidder i Scarm og lægger planer med PIKO A skinner. Og her er er R1 = 360 mm, hvilket jo så er større end Rocos R2!

Så hvis jeg har PIKO R2 (421,9 mm) som skarpeste kurve burde jeg vel være på den sikre side, i forhold til de af Rocos lokomotiver der er angivet til at kræve R3.

Jeg ved ikke om der er mange af de andre fabrikaters lokomotiver der kræver endnu blødere kurver, men vil det mon ikke være ok at basere sit anlæg på 421,9 mm som skarpeste kurve?
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Lokomotiver og vogne på mindre radier

Indlæg af moppe »

Banemand skrev: 11 jan 2020, 23:16 Jeg ved ikke om der er mange af de andre fabrikaters lokomotiver der kræver endnu blødere kurver, men vil det mon ikke være ok at basere sit anlæg på 421,9 mm som skarpeste kurve?
Jo......


Klaus
Besvar