Skovsøekspressen skrev:Jeg er helt enig med Steff, lad os se hvad de første siger mht. AC-modellen. Men ellers er det en utrolig flot model. Og nok primært en DC-model.
Fordi?
Den eneste grund skulle de var den ret så synlige slæbesko. I andre henseende er der kun hjulprofiler og det er der - så vidt jeg ved - taget højde for.
I torsdags så jeg Heljans skinnebus køre på M-skinner, det gik ganske fint.
Det er ulempen ved flere modelbanefora, det er svært at holde sig orienteret hele tiden om hvad der rør sig. Men sådan er det så blevet. Men inde på Sporskiftet var der en der forleden var meget fortvivlet over sin Heljan skinnebus, hvorefter en svarede at den er bygget meget primitivt op (må være sådan a la MS-lyntoget i begge versioner). Det er ikke nogen langtidsholdbar enhed i modsætning til noget fra Roco eller Märklin. Den kan helt sikkert sagtens køre på små radier, men hvis jeg skulle vælge en skinnebus, så ville jeg nok tage den fra Epoke i stedet for. Det er ikke ment som nogen kritik af Heljan, men som forbruger har man lov at sige fra. Heljan har lavet en hel del andre ting, man ser ud til at være sluppet langt bedre fra rent teknisk set. Jeg spekulerer fx lidt på hvor længe mit MS-lyntog vil holde og hvor godt det kommer til at køre i driften, da jeg ikke har evnerne og tiden til at bygge den helt om og heller ikke vil poste flere moneter i det projekt. Modeltog skal helst være en glæde og en fornøjelse. Til gengæld er jeg meget glad for fx MO´eren og damphestene.
Skovsøekspressen skrev: Men sådan er det så blevet. Men inde på Sporskiftet var der en der forleden var meget fortvivlet over sin Heljan skinnebus, hvorefter en svarede at den er bygget meget primitivt op (må være sådan a la MS-lyntoget i begge versioner). Det er ikke nogen langtidsholdbar enhed i modsætning til noget fra Roco eller Märklin.
Jeg har fundet tråden, efter lang tids søgen (og timeouts).
Jeg ser ingen steder skrevet at det er en primitiv konstruktion, kun at den (i følge skribenten) har en konstruktion der gør at den aldrig kommer til at køre ordentligt. Jeg så en køre fint og roligt i torsdags.
Til gengæld er jeg mere og mere uimponeret over Heljans CA og CAR vogne, hvor selv små ujævnheder i sporet, for hjulflangerne til at gå mod vognbunden og bremser toget.
Skovsøekspressen skrev:Den kan helt sikkert sagtens køre på små radier, men hvis jeg skulle vælge en skinnebus, så ville jeg nok tage den fra Epoke i stedet for.
Den er også ganske fin - hvis man kan leve med den synlige motor.
"Primitiv" var nok ikke lige det rette ord. Her sammenlignede jeg lidt for meget med MS-lyntoget. Men det er klart at med sådanne et køretøj, så stiller det nogen udfordringer mht. motoren. Især hvis den ikke skal kunne ses så meget. Men nu har jeg så ingen skinnebus, eftersom det bliver lutter Statsbane her. Men det lader til at Epokes skinnebus er bedre rent teknisk, på bekostning af en mere synlig motor.
Nu har jeg ikke noget forstand på det og jeg ved ikke en pind om det, men kunne man forestille sig at noget af skinnebuskonstruktionens motor mm. bliver genbrugt i Triangelmotorvognen?
Mht. CA- og CAR, så stiller de krav om ordenligt lagt spor, ligesom en stor del modelbanemateriel gør det. Man skal nok ikke køre med dem på en C-skinne eller Roco-bane på gulvtæppet ;)
Nu handler tråden om Triangel motorvogne - så her er lige det nyeste billede af min udgave af KRB M2. I dag blev selve vognkassen grundet. Det går fremad om end langsomt. Der er andre ting der skal passes også!
Gert
Vedhæftede filer
Vognen er bare sat løst sammen, så der er lidt der gaber hist og her.
-modeljernbaner bygger ikke sig selv! deltag i DMJUs konkurrencer!
Av, den bliver flot. Og ikke lige en model som alle og enhver har i samlingen.
Siden UK-modellers meget enkle Triangelvogn, så har der mærkeligt nok indtil nu ikke været en producent der har forsøgt sig. Jeg ved ikke hvor god Heljans bliver til de krævende K-sporskifter, men om ikke andet vil det se godt ud med en holdende på et lille sidespor.
Spar Dine bekrymringer / vent / lad andre prøve / lyt / og køb evt. billigerer / og så hører vi andre, om den kan klare et K skinne sporskift / og så kan vi andre købe
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).