CS3 går i "KOMA"

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Lyne Preben
Godsforvalter
Indlæg: 146
Tilmeldt: 05 apr 2016, 14:40
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lyne

CS3 går i "KOMA"

Indlæg af Lyne Preben »

Hej,
Jeg har CS3, kører fuld digital styring af alle magnetartikler, har blokstyring med Link88 + S88AC og M84, Automatiseret skyggebanegård, forstået på den måde, at når et tog kører ind i den blok som er umiddelbart før skyggebanegården, finder CS3 automatisk et ledigt spor og stiller en sporvej dertil. ved ankomst i skyggebanegården, sender CS3 vha. RANDOM et nyt tog afsted. Alt virker fint.
Nu kommer så problemet. Efter et stykke tid, virker det som om CS3 er gået i "Koma", ingen hædnelser virker, og den reagerer ikke på at man forsøger at aktivere en magnetartikel, men alle tog kører fortsat. Efter stop/start via nødstop, fungerer alt igen et stykke tid, hvorefter det hele gentager sig.
Hvad kan mon være galt?
Derudover har jeg konstateret at der forekommer "fejlvisning" af stillingen for M84 udgange. F.eks. viser den RØDT(afbrudt) selvom at der faktisk er (GRØNT) forbindelse. Hvis man trykker på den pågældende artikel igen, skifter visningen til rigtig, men hvis man lytter efter, kommer der ingen lyd fra M84.?
Det var en længere forklaring, men jeg håber den giver mening, og nogen af jer kloge mennesker, kn hjælpe mig.

MVH
Preben
Märklin c-skinner
CS2, CS3
Fortrinsvis Dansk
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3 går i "KOMA"

Indlæg af Søren »

Jeg ville starte med at gå mine hændelser igennem for at se om de evt. overbelaster den.

Umiddelbart ville jeg gætte på at din programmering indeholder en uhensigtsmæssighed der dræner ressourcerne i din CS3. Det har jeg set før.

Du skriver at CS3'eren automatisk vælger et ledigt spor, når toget skal ind i skyggebanegården.

Jeg ville nok starte med at gennemgå de hændelser:
- Hvordan finder CS3'eren et ledigt spor (det er jo ikke en feature, så nogle hændelser må samarbejde om det)?
- Hvad gør den hvis alle spor er ledige?
- Hvad gør den hvis ingen spor er ledige (kan det overhovedet forekomme)?

Hvordan er det skruet sammen? Er der nogle uhensigtsmæssigheder her. Tegn evt. sammenhængen mellem hændelserne på et stykke papir og se om du kan spotte et problem.

Hvis du har hændelser der kalder hinanden, så kontroller at du ikke har fået skabt et uendeligt loop. Det er typisk for systemer der skal gentage processen at man får skabt et loop, der stille og roligt får allokeret en masse hukommelse, og derved langsomt sender systemet i gulvet.

Hvis der er cirkulære referencer mellem hændelserne, så bør der være en stopklods der kan bryde cirklen. F.eks. en kontrolkontakt som en af hændelserne kontrollerer inden den starter.

Især Random funktionen kan give knas hvis den ikke benyttes korrekt læs evt. mere her: viewtopic.php?t=3234

- Hvis problemet f.eks. opstår meget hurtigt (inden for minutter), så start med de hændelser der ofte bliver aktiveret.
- Hvis problemet opstår meget langsomt (f.eks. at anlægget har kørt i flere timer), så kontrollér de hændelser der passer med det mønster.

Det er blot ideer til hvor du kan starte, du bør gå alle dine hændelser igennem. Start dog med dem fra skyggebanegården. Det er bedste kandidat, baseret på det du fortæller.

At din m84's kontakter viser forkert på CS3'eren, ville jeg ikke bekymre mig om før ovenstående er løst. Hvis CS3'eren bliver drænet for ressourcer, så er all bets off hvad der angår forventet opførsel fra resten af systemet.

Hvis du er i tvivl så forelæg hændelserne her.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Lyne Preben
Godsforvalter
Indlæg: 146
Tilmeldt: 05 apr 2016, 14:40
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lyne

Re: CS3 går i "KOMA"

Indlæg af Lyne Preben »

Hej Søren,
Tak for det hurtige svar, jeg vil vende tilbage når jeg har fået tid til at se nærmere på hændelserne.
Det med fejlvisningen, er faktisk konsekvent, også lige efter opstart, altså med helt "ren" memory.

Hilsen
Preben
Märklin c-skinner
CS2, CS3
Fortrinsvis Dansk
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3 går i "KOMA"

Indlæg af Søren »

Hvis det går helt i gulvet, så gå ind i system og slå logning til. Arbejd derefter med centralen ind til problemet opstår.

Tag herefter en backup og send den til mig. Så kigger jeg på den.

Vigtigt! Slå logning fra igen når du har taget backuppen.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Lyne Preben
Godsforvalter
Indlæg: 146
Tilmeldt: 05 apr 2016, 14:40
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lyne

Re: CS3 går i "KOMA"

Indlæg af Lyne Preben »

Hej Søren,
Det vil jeg prøve, men det bliver nok først i weekenden jeg får tid til at prøve det.

mvh
Preben
Märklin c-skinner
CS2, CS3
Fortrinsvis Dansk
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3 går i "KOMA"

Indlæg af Søren »

Preben. Har du en CS2 koblet til din CS3?

I nogle tilfælde kan en tilsluttet CS2 forårsagde et scenarie der minder om det du oplever.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Lyne Preben
Godsforvalter
Indlæg: 146
Tilmeldt: 05 apr 2016, 14:40
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lyne

Re: CS3 går i "KOMA"

Indlæg af Lyne Preben »

Hej Søren,
Undskyld at jeg først melder tilbage nu, men det har knebet lidt med tiden.
1. Jeg har endnu ikke forbundet min CS2 til CS3, det kommer senere.
2. Jeg har arbejdet lidt med de forskellige hendelser på CS3-eren, men jeg oplever stadig at CS3 holder op med at fungere (går i koma), alle tog kører videre, men Blokstyring m.m. virker ikke længere. en tur på nødstop løser problemet for en tid, men det genopstår.

I forbindelse med mit arbejde med div. hendelser er der et par ting jeg gerne vil have forklaret:

1. Når man går ind i indstillinger for kan man vælge "Aktion" = sæt pågældende item til den angivne stilling. Eller man kan kan angive "fortsæt" eller "Vente". Som jeg forstår det betyder det at hvis pågældende item har den valgte stilling, fortsætter hendelsen, og hvis det ikke er tilfældet venter hendelsen på at det pågældende item får den angivne stilling. Er det rigtigt forstået?

2. Derudover kan jeg se for nogen items at der under Indstillinger er dukket yderligere 2 Ikoner op, de viser hhv. et lokonotiv med et øje og hhv. et + tegn og et - tegn. Hvad er det, og hvad betyder det:

Jeg er nok lidt tungnem, men kan du at forklare (vise) hvordan jeg benytter AND funktionen. Jeg vil f.eks. gerne sige at IF x AND y THEN Z ELSE P

På forhånd tak

Mvh
Preben
Märklin c-skinner
CS2, CS3
Fortrinsvis Dansk
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3 går i "KOMA"

Indlæg af Søren »

Hej Preben

Gider du ikke tage en backup af din CS3 og sende den til mig. Så kan jeg kigge på dataene og se om jeg kan spotte noget.

Du må også gerne slå logning til og køre med dit anlæg. Når problemet begynder at opstå, så skal du gå ind og slå logning fra. Når du gør det, så vil CS3'eren gemme en ny backup. Den backup sender du også til mig.

Ad 1.:
Aktion er at sætte den valgte artikel til en bestemt stilling. Du benytter det til at styre signaler, sporskifter m.v. fra dine hændelser.
Lokomotivet med + og - er en ny feature med opdatering 2.0. Den gør det muligt at besætte en artikel med et lokomotiv. Hvis du gør det, så vil din sporplan vise lokomotivets navn ud for artikel på skærmen. På den måde kan du lave en minimalistisk positionsbestemmelse af dine tog. Det er dog fortsat noget der kræver en forudprogrammeret sekvens. CS3'eren kan endnu ikke selv bestemme togenes positioner baseret på tilbagemelding.

Da et lokomotiv kun kan være på én position ad gangen, så kan du nøjes med at benytte +-aktionen. Hvis du benytter +-aktionen to steder, så vil den sidste kaldte +-aktion være bestemmende. CS3'eren vil automatisk flytte togets placering på sporplanen til sidst aktive position.

CS2 har fået en lignende funktion. Her flytter togene sig faktisk rundt på sporplanen når de betjenes af brugeren. Man placerer loket på sporplanen og med kendskabet til sporplanens forløb beregner CS2 placeringen ud fra gætværk. Det er ikke optimalt på nuværende tidspunkt og funktionen er ikke dokumenteret. Den kan blive fjernet igen.

Vente: Sæt hændelsen på pause til betingelsen er opfyldt.
Fortsæt: Forsæt hændelsen såfremt betingelsen er opfyldt.

Ved Fortsæt, hvis betingelsen ikke er opfyldt, vil hændelsen stoppe og vise et lille udråbstegn, som indikerer at betingelserne for afvikling af hændelsen ikke var opfyldt. Næste gang hændelsen bliver kaldt, vil den vurdere betingelserne igen.

Ad 2.:
Det har lige været diskuteret, du kan kigge her: viewtopic.php?f=6&t=3334

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Lyne Preben
Godsforvalter
Indlæg: 146
Tilmeldt: 05 apr 2016, 14:40
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lyne

Re: CS3 går i "KOMA"

Indlæg af Lyne Preben »

Hej Søren,
Jeg har nu prøvet at slå Logning til, og kørt på banen. Alt kører, og virker efter planen i en rum tid, men så begynder der at blive problemer med Blokstyringen, og andre hendelser bliver ikke afviklet, det er heller ikke muligt at betjene magnetartikler manuelt, så der er kun en vej tilbage nemlig "hurtig genstart", herefter virker alt normalt igen.

Hvor finder jeg den Logfil som er blevet dannet, og hvad hedder den?

Kan du evt. sende mig dine kontaktoplysninger på mail: pdj@eco-design.dk

Mvh

Preben
Märklin c-skinner
CS2, CS3
Fortrinsvis Dansk
Lyne Preben
Godsforvalter
Indlæg: 146
Tilmeldt: 05 apr 2016, 14:40
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lyne

Re: CS3 går i "KOMA"

Indlæg af Lyne Preben »

Hej igen,
Jeg opdaterer lige denne tråd, da det nu er lykkedes mig at få lavet en "trace" (log) af min CS3, når problemet opstår. Jeg vedhæfter lige mine logfiler, samt en almindelig backup af min CS3.

Mvh

Preben

cs3_backup_041120.zip
(228.54 KiB) Downloadet 83 gange
cs3_backup_041120.zip
(228.54 KiB) Downloadet 83 gange
cs3_backup_041120.zip
(228.54 KiB) Downloadet 83 gange
cs3_backup_041120.zip
(228.54 KiB) Downloadet 83 gange
Vedhæftede filer
cs3_koma1_001.zip
(177.46 KiB) Downloadet 83 gange
cs3_koma_logfil2.zip
(228.52 KiB) Downloadet 80 gange
cs3_koma_logfil.zip
(182.62 KiB) Downloadet 75 gange
Märklin c-skinner
CS2, CS3
Fortrinsvis Dansk
Besvar