Afsporing af det nye Heljan IC3 togsæt

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
clf1
Trafikelev
Indlæg: 15
Tilmeldt: 24 sep 2019, 17:04
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Afsporing af det nye Heljan IC3 togsæt

Indlæg af clf1 »

Hej

Har lige købt den nye version 60612 af Heljans IC3 - den blå/grå, flot tog og nu programmeret ind i min CS3 'er :-)

Men under prøvekørsler på mit anlæg oplever jeg, at toget afsporer (en af traktions boggierne) fra tid til anden både i kurver og ved sporskifter 2461x og 2471x.

Jeg kører på Maerklin C skinner og primært med radius R2 på anlægget.

Jeg har en del Heljan personvogne bl.a. 6075 0g 6078, som kører fint uden afsporinger - går ud fra at de har samme hjul/aksel dimensioner.

Er der nogen derude som har oplevet det samme med de nye tog eller har en god forklaring?

Bedste hilsener
Carsten
Vedhæftede filer
Nyt Heljan IC3 togsæt
Nyt Heljan IC3 togsæt
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Afsporing af det nye Heljan IC3 togsæt

Indlæg af Søren »

Hvis du har en skydelære, så prøv lige at måle afstanden mellem hjulene på akslerne og smid værdien herind. Det kan være de skal justeres for at kunne fungere optimalt på 3-skinne.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

clf1
Trafikelev
Indlæg: 15
Tilmeldt: 24 sep 2019, 17:04
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Afsporing af det nye Heljan IC3 togsæt

Indlæg af clf1 »

Hej Søren

Afstanden mellem hjulene på IC3'eren er 14,5 mm og hjuldiameteren er 11 mm.

Interessant: På mine Maerklin My'ere 1106 og den blå tjeneste ( begge gamle) er afstanden på 13,5 - 14,0 mm. Her er hjuldiameteren 12,0 mm.

På min ROCO MZ 1406 er hjulafstanden 14,0 - 14,1 mm og hjuldiameteren 11,5 mm.

Disse maskiner kører upåklageligt :-)

Bh
Carsten
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Afsporing af det nye Heljan IC3 togsæt

Indlæg af moppe »

Jeg ville klart se at få justeret hjulene ind til 14,0 mm.


Klaus
Cargoman
Godsforvalter
Indlæg: 131
Tilmeldt: 27 apr 2015, 21:01
Digital: Nej
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Line
Geografisk sted: Devils Island
Kontakt:

Re: Afsporing af det nye Heljan IC3 togsæt

Indlæg af Cargoman »

Nu kender jeg ikke opbygningen af Heljans nye IC3-ere, men jeg gætter på, at den er magen til de forrige IC3-ere, som Heljan har produceret. I så fald behøver problemet ikke nødvendigvis være afstanden mellem hjulene, men kontroller den nu alligevel.
Problemet kan være akseltrykket. Motoren ligger i FF-delen. Sætter du den alene på sporet, vil de 2 yderste aksler på fællesboogierne ikke trykke lige så hård i sporet som de 2 inderste på fællesboogierne. Når du så efterfølgende sætter MF-delene på, skulle de give det sidste tryk på fællesboogiernes aksler, men det gør de ikke. Problemet afhjælpes ved at putte noget vægt i MF-delene.

Jeg har købt en meter jernstang i byggemarkedet i dimensionen 4 x 20 mm. Af denne har jeg skåret en længde på 138 mm. Den passer nemlig lige ned i bunden af MF-delen. Denne stump vejer lige under 100 gram, og det hjalp en hel del på kørslen på mine IC3-ere, da du hermed får mere tryk på fællesboogiens yderste aksel.
Kigger man på NEM-normerne vil man opdage, at denne vægt netop skal til, for at NEM-normen er opfyldt.
Med venlig hilsen
Rene
_____________________________________
Moderne tog på danske skinner
clf1
Trafikelev
Indlæg: 15
Tilmeldt: 24 sep 2019, 17:04
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Afsporing af det nye Heljan IC3 togsæt

Indlæg af clf1 »

Hej igen

Tak for svarene fra jer.

Jeg vil forsøge at ændre afstanden mellem hjulene til 14 mm - er der en ide om hvordan det gøres , skal man varme akslerne eller kan man gøre det i en skruestik hvad?

Og så vil jeg selvfølgelig lægge den ekstra vægt i som Klaus foreslår - har lige checket FF delen uden MF delene, det er ligesom boggierne "bøjer" lidt op, så det ser klart ud til, at der er mest tryk på de inderste aksler i de 2 boggier.

Forsat god søndag

Bh
Carsten
clf1
Trafikelev
Indlæg: 15
Tilmeldt: 24 sep 2019, 17:04
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Afsporing af det nye Heljan IC3 togsæt

Indlæg af clf1 »

Det var Rene der foreslog det med den ekstra vægt
Lindhardtsen
Stationsforstander
Indlæg: 86
Tilmeldt: 20 dec 2015, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Digital med CS3 og CS2
Geografisk sted: Faaborg

Re: Afsporing af det nye Heljan IC3 togsæt

Indlæg af Lindhardtsen »

Hej Carsten.
Nu har jeg først lige læst dit indlæg om dine problemer med IC3 fra Heljan.
Du må endelig ikke bare trykke dem sammen i en skruestik.
Det du opnår er en bøjet aksel.
Du skal finde et par små stykker metalrør eller 2 møtrikker der kan gå ind over akslen,så du kun trykker på selve" hjulskiven"
Hilsen Henning.
Arsenal-Lars
Stationsbetjent
Indlæg: 31
Tilmeldt: 15 feb 2019, 14:41
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Afsporing af det nye Heljan IC3 togsæt

Indlæg af Arsenal-Lars »

Hej Carsten

Jeg har købt et par stykker af IC3, og tre dummy`er, på disse peger boogierne på den midterste vogn en smule opad, således at de yderste hjul ikke rammer sporet, er cirka 1 mm over svellen.

Ingen af de to forretninger jeg har købt af, har nævnt noget med ballast i de yderste vogne, for at tynge boogierne ned.

Begge forretninger siger at boogierne sidder forkert, siden de yderste hjul ikke rammer svellen, men det er ikke lykkedes mig at rette boogierne til efter deres forskrifter.

Jeg har leveret en leverance tilbage til forhandleren, der så skal montere boogierne som forskrevet, og jeg venter spændt på de ringer tilbage med den gode nyhed.

Hvis jeg skubber en dummy gennem 24130 der skiftevis vender den ene og den anden vej, så skinnerne danner en slange der snor sig, kiler dummy`en sig fast.

Mvh Lars
Cargoman
Godsforvalter
Indlæg: 131
Tilmeldt: 27 apr 2015, 21:01
Digital: Nej
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Line
Geografisk sted: Devils Island
Kontakt:

Re: Afsporing af det nye Heljan IC3 togsæt

Indlæg af Cargoman »

Arsenal-Lars skrev: 10 apr 2020, 10:23 Hej Carsten

Jeg har købt et par stykker af IC3, og tre dummy`er, på disse peger boogierne på den midterste vogn en smule opad, således at de yderste hjul ikke rammer sporet, er cirka 1 mm over svellen.

Ingen af de to forretninger jeg har købt af, har nævnt noget med ballast i de yderste vogne, for at tynge boogierne ned.

Begge forretninger siger at boogierne sidder forkert, siden de yderste hjul ikke rammer svellen, men det er ikke lykkedes mig at rette boogierne til efter deres forskrifter.

Mvh Lars
Jeg er ret sikker på, at det er skinnen du mener og ikke svellen.

Heljan har konstrueret FF-delen, så al vægt hviler på den inderste ende af hver fællesboogie, hvilket gør at den yderste ende af boogierne peger opad, som nogle af Jer rigtig nok har observeret. Den rette konstruktion havde selvfølgelig været, at alle delene (MF og FF) kunne hvile på boogiens midte, men det er nu engang ikke tilfældet.
At forhandlerne siger, at boogierne sidder forkert tvivler jeg på, med mindre at toget direkte er samlet forkert. Det er nok også derfor, at det ikke er lykkedes dig at rette boogierne til, for der er stort set ikke noget, som kan rettes eller justeres. Prøv med noget ekstra vægt i MF-delene, som jeg har beskrevet i mit første indlæg.

Den rigtige vægt i alle delene af IC3-eren har også betydning, hvis man vil køre med flere togsæt sammenkoblet. Risikoen er her, at en eller flere dele af den samlede togstamme simpelthen bliver trukket af sporet, når man kører rundt i kurver, specielt de mindre de af slagsen, hvis ikke man har den ekstra vægt i. Her skal så lige tilføjes, at brug af koblingstype også er af betydning for kørslen, og her tænker jeg på, om man kører med Heljans standardkobling eller om man kører kortkoblet.
Med venlig hilsen
Rene
_____________________________________
Moderne tog på danske skinner
Besvar