Lidt om fremtiden for CS3 web app

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Lidt om fremtiden for CS3 web app

Indlæg af Søren »

Hejsa

VIGTIGT! Først og fremmest: CS3 web appen er i beta. Det betyder at funktionerne ikke kan forventes at virke til fulde. Det er en smagsprøve på ting der kommer. Inden du giver dig i kast med nedenstående, så skal du foretage en backup af din CS3, da du kan risikere at ødelægge din opsætning, hvis der sker en fejl!

Her er lidt om fremtiden for CS3 web appen. Når du har din CS3 sat til dit hjemmenetværk, kan du finde dens web app ved at taste CS3'erens ip-adresse ind i en browser (f.eks. Google Chrome) og trykke på Control.
web_app_cs3.png
Som de fleste ved, så giver dette mulighed for at styre tog, sporskifter, signaler etc. Alt sammen fra din computer, tablet eller smartphone.

Det stopper dog ikke der, for der er langt flere funktioner på tegnebrættet. I seneste version af CS3 web app er der åbnet for de første spæde muligheder for at oprette og redigere sporplaner i web appen. Det er noget nemmere end på CS3'erens lille skærm.

Her er et par skærmbilleder der viser hvordan det ser ud.

OBS! Pas på med at prøve funktionen uden at have taget backup. Du kan meget nemt komme til at ødelægge sporplanerne på din CS3, da funktionen langt fra er færdig.
track-plan-design.png
Det er blandt andet ændret sådan, at du i stedet for at skulle holde fingeren nede når du redigerer, kan trykke på et element (f.eks. et sporskifte), se mulighederne og herefter tegne sporene mellem de forskellige elementer.
edit_track_plan.png
Elementerne låser sig automatisk til gitteret, så du får fine perfekte sporforløb. Dette sker også i nyeste version af sporplanen på selve CS3'eren.
track_plan_design_2.png
Du har desuden mulighed for at ændre i alle indstillingerne på CS3'eren via webbrowseren.

Genstarte, lukke ned, tage backup m.m.
web_app_settings.png
Set anlæggets status m.m.
web_app_status.png
Når du gemmer en backup, kan du desuden downloade zip-filen direkte til din pc. Så slipper du for at bruge USB-stick.
web_app_backup.png
Dette er kun begyndelsen! Der kommer meget mere til.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Cooldad
Godsforvalter
Indlæg: 105
Tilmeldt: 07 nov 2019, 15:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Lidt om fremtiden for CS3 web app

Indlæg af Cooldad »

Hej Søren.

Jeg har lige fået min C3+ ind af døren og har opdateret den til 2.0. Det er umage meget nemmere at tegne sporplan på Ipad eller PC’en med det nye koncept. Desværre opstod der ret hurtigt et problem med at når jeg tegner på Ipad eller PC, så sender den ikke ændringerne tilbage til CS3 når man hopper ud af “rediger”. Altså er sporplanerne ude af sync. Selve betjeningen sker realtime, så der er fint nok hul igennem. Hvis jeg laver en ændring i sporplan på CS3, og trykker refresh i browseren, så får jeg CS3’s opdaterede sporplan hen på Ipad/PC. Har du eller andre evt. oplevet det samme og fundet en løsning?

Jeg fik desværre ikke lavet en backup umiddelbart efter at jeg havde opdateret til 2.0, for jeg kunne egentlig godt tænke mig at geninstallere 2.0 og prøve forfra. Ved du hvordan man laver en sådan gen-opdatering?

Mvh
Klaus
Vedhæftede filer
5E56D936-4B58-4F15-A8EF-94D3AC37897C.jpeg

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Lidt om fremtiden for CS3 web app

Indlæg af Søren »

Hej Klaus
Cooldad skrev: 11 apr 2020, 10:05 Har du eller andre evt. oplevet det samme og fundet en løsning?
Der er ingen løsning. Det er en beta funktion. Der vil være funktionalitet der ikke fungerer optimalt. Du kan risikere at sporplanerne gemmes forkert, det var derfor jeg skrev, at du skulle tage en backup.
Søren skrev:OBS! Pas på med at prøve funktionen uden at have taget backup. Du kan meget nemt komme til at ødelægge sporplanerne på din CS3, da funktionen langt fra er færdig.
Cooldad skrev: 11 apr 2020, 10:05Jeg fik desværre ikke lavet en backup umiddelbart efter at jeg havde opdateret til 2.0, for jeg kunne egentlig godt tænke mig at geninstallere 2.0 og prøve forfra. Ved du hvordan man laver en sådan gen-opdatering?
Jeg ved ikke lige hvad du mener med en genopdatering, når din CS3 er opdateret, så er den opdateret. Der er ikke noget med at geninstallere. Det er slet ikke en feature.

Men hvis det er fordi du gerne vil have data tilbage, som de var før du rodede med sporplanerne, så er du heldig at du lige har opdateret. CS3 foretager faktisk en automatisk backup inden den opdaterer. Den kan du genskabe, hvorved dine sporplaner skulle som før du rodede med WebApp'en. Backuppen hedder "vor_Update_auf_CS3_v2.0.0.zip" inde under Gendan i systemindstillingerne.
cs3_backup_restore_2-0.jpg

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Cooldad
Godsforvalter
Indlæg: 105
Tilmeldt: 07 nov 2019, 15:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Lidt om fremtiden for CS3 web app

Indlæg af Cooldad »

Hej Søren

Tak for super svar. Jeg havde ikke startet med en back- up, fordi CS3’eren er helt jomfruelig. Jeg har nu indlæst “ Vor Update...” og det har faktisk løst problemet, så der nu er hul igennem når man redigerer i browseren (hvilket jo er noget mere komfortabelt).

Så nu er det med at gemme tit og ofte, så man ikke skal starte fra scratch hvis Beta’en laver en bøvs :)

Mvh
Klaus

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

Cooldad
Godsforvalter
Indlæg: 105
Tilmeldt: 07 nov 2019, 15:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Lidt om fremtiden for CS3 web app

Indlæg af Cooldad »

Hej Søren.

Jeg har fundet årsagen til at browseren mister forbindelsen. I V2.0 er det nu muligt at ændre navn på en sporplan (du har sikkert set: https://bit.ly/3a1VqcJ).

Hvis man ændrer en sporplans navn på CS3 efter at man er gået igang med at designe, så slår det godt nok igennem på browseren, men det er dér at den mister forbindelsen. Så lige som det nok altid har været en god ide at vælge sine sporplaners navne INDEN man går igang med designe, så er det stadig en god ide :).

Mvh
Klaus

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Lidt om fremtiden for CS3 web app

Indlæg af Søren »

Hej Klaus

Tak for input.

Jeg testede dit scenarie, og jeg kan godt genskabe det, men det er ikke hele historien. Se forklaring.

Når du ændrer en sporplans navn, så sendes der besked til alle klienter (inkl. web appen) om at sporplanen ændrer navn. Du vil også se i web appen, at sporplanen skifter navn. Webappen gemmer ikke selv sporplanen lokalt, men modtager den fra CS3'eren ved opstart, og holder den opdateret løbende via beskeder om ændringer.

Hvis du redigerer sporplanen i web appen, så fungerer det sådan at web appen kun sender ændringerne tilbage til CS3'eren. Det betyder, at hvis du f.eks. flytter et sporskifte, så sender den sporskiftets nye koordinater, samt rotation til CS3'eren. CS3'eren sørger så for at gemme ajourføre sporplanen.

Når du arbejder på sporplanen, så opbygger web appen en liste af ændringer, som den sender samlet når du afslutter redigering med et tryk på rediger-knappen. Det kan lade sig gøre fordi sporplanerne på CS3 udelukkende består af artiklernes koordinater, hvorefter forbindelserne imellem dem bliver beregnet. Derfor kan man nøjes med kun at sende de nødvendige data. Det er egentlig meget smart.

Det samme er i øvrigt gældende for de ny kontrolpaneler, som dog endnu ikke er tilgængelige på web appen. Det er blot visningen af forbindelserne mellem de forskellige artikler som bliver tegnet anderledes (skematisk).

Jeg kan se, at det er i gem-funktionen at det går galt. Det plejer at skyldes en fejl i dataformatet eller i selve dataene, som gør at funktionen går i stykker når den forsøger at læse det. Det er nemt at se hvis man overvåger netværkstrafikken. Der opstår en server error 500. Det opstår både ved eksisterende og nye sporplaner.
cs3_save_error.jpg
Baseret på det du skrev, så testede jeg hvad der sker når jeg ændrer navnet på sporplanen. Web appen sender fint det nye navn med sin liste af ændringer foretaget under det navn. MEN hvis web appen tidligere har forsøgt at sende ændringer med det gamle navn, og i den forbindelse fejlet, så får den ikke ryddet sin liste af ændringer fra dengang, og forsøger at gensende dem samtidig med de nye ændringer. Det går galt, da sporplanen jo som sådan ikke eksisterer længere under det navn.

Hvis man reloader web appen så forsvinder problemet (fordi at den her får ryddet sin liste af ændringer).

Men det er ikke det eneste problem. Når web appen kommunikerer med CS3'eren så gør den det med id'er på de forskellige artikler, lokomotiver, sporplaner osv. Id'erne er beregnet baseret på den enkelte sporplans navn. For at holde styr på tingene, så skal det id medsendes hver gang. Jeg bemærkede at ændringerne til sporplanen måske sender id'et forkert. De benytter sporplanens læsevenlige navn og ikke dens id. Det kan _måske_ give problemer.

Her er et uddrag fra en sporplansfil på CS3'eren, hvor du kan se at sporplanen "Ny Søren plan" hedder "Ny#20s#C3#B8ren#20plan" altså for at forhindre problemer med mellemrum, ÆØÅ og andre tegn.
cs3_gbs-liste.jpg
Når web appen sender informationen, så sender den "Ny Søren plan" i stedet. Det tror jeg går galt. For hvis jeg omdøber min sporplan til hverken at indeholde ÆØÅ eller mellemrum (hvorved at dens id vil blive beregnet til det samme som dens navn) så stemmer id og læsevenligt navn overens og vupti: Så virker det perfekt.
cs3_web_request_payload.jpg
Så min tese er at den endnu ikke er i stand til at tage højde for mellemrum og specialtegn.

Der er et stykke vej endnu før vi er der, men det kommer lige så stille. Det er alt sammen beta, så vi skal huske på, at vi ikke kan klantre nogen for at det ikke virker. For på selve CS3'eren virker det jo som det skal. 🙂

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Lidt om fremtiden for CS3 web app

Indlæg af Søren »

Problemet med at gemme sporplaner, med specialtegn og mellemrum i navnet, er rettet med næste version af CS3. 👍

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

JRA
Godsforvalter
Indlæg: 126
Tilmeldt: 01 jul 2017, 11:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Jyllinge

Re: Lidt om fremtiden for CS3 web app

Indlæg af JRA »

Hej alle/Søren

Mht. CS3 webapp’en har jeg fin anvendelse af sporplan og banestyringen i app’en men hvis jeg forsøger togstyring i app’en på min pc er den blank???(ingen tog kan kaldes frem? ) Er der en forklaring på dette udover app’en er i udvikling ? Eller kan jeg evt. have misset en opdatering?

Mvh Jørgen

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Lidt om fremtiden for CS3 web app

Indlæg af moppe »

Hvilken browser bruger du?

Klaus

JRA
Godsforvalter
Indlæg: 126
Tilmeldt: 01 jul 2017, 11:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Jyllinge

Re: Lidt om fremtiden for CS3 web app

Indlæg af JRA »

Hej Claus

Jeg benytter Chrome, da jeg på et tidspunkt, mener at have læst, at Microsofts browser ikke var velfungerende med Märklins app.

mvh Jørgen

Besvar