Afsporing af det nye Heljan IC3 togsæt

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Arsenal-Lars
Stationsbetjent
Indlæg: 31
Tilmeldt: 15 feb 2019, 14:41
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Afsporing af det nye Heljan IC3 togsæt

Indlæg af Arsenal-Lars »

Hej Rene

Ja, jeg er også ret sikker på jeg mente skinnen, og ikke svellen, tak for rettelsen.

Dette ændrer dog ikke på at to uafhængige forhandlere hårdnakket påstår at boogien sidder forkert.

Jeg giver dig ret i at boogien ikke kan monteres, eller på nogen måde rettes til som forhandlerne påstår, derfor har jeg også leveret mine indkøb tilbage, da de påstår at kunne indstille boogien så begge de yderste hjul på midterste vogn hviler på skinnerne.

Jeg kan ikke sige andet end det må komme an på en prøve, jeg tvivler på projektet.

Lars
clf1
Trafikelev
Indlæg: 15
Tilmeldt: 24 sep 2019, 17:04
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Afsporing af det nye Heljan IC3 togsæt

Indlæg af clf1 »

Kære Alle

Er nu pt på "Corona ferie" i sommerhuset og har lige læst de seneste indlæg om IC3 afsporingsproblemerne ;-)

Tak for alle svar og forslag.

Jeg har bestilt 6 stykker ekstra vægte som foreslået af Rene - til motortoget og til mine 2 dummier. Er dog ikke afhentet hos min bror endnu!

Jeg tror ikke på det, med at justere boggierne - der er jo ikke noget slub og ophængningspunkterne er givet på disse.

Til Henning: Har du en ide til, hvorledes de 4 hjulpar på traktionsboggierne kan justeres uden at man skal skille hele molevitten incl. kardansystemerne ad ?

På MF delene er det nemt nok og måske hjælper det bare at justere disse MF boggier, da de jo "møder" kurver, skinnestød og hjertestykker først :-)

Og så er der jo lige sammenkoblingen - der mangler en stift til fastgørelse af koblingselementet - jeg har talt med Heljan om det og de vil levere de manglende stifter til forhandlerne, når de engang kommer frem fra Kina.

Og så skal der jo bare købes selve koblingerne i henhold til NEM normen - dvs standardkoblinger.

Og så selvfølgelig et lydmodul, så der også kommer lyd på toget :D

Bedste hilsener

Carsten

PS Hvorfor er der egentlig ikke monteret slæberinge på traktionsboggierne? - det er der jo på alle mine andre lokomotiver både Maerklin's og Roco's
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Afsporing af det nye Heljan IC3 togsæt

Indlæg af moppe »

Der er ikke hæfteringe på togsættet, idet det kun skal slæbe sig selv og ikke have 20 vogne spændt bagefter sig.

Klaus
clf1
Trafikelev
Indlæg: 15
Tilmeldt: 24 sep 2019, 17:04
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Afsporing af det nye Heljan IC3 togsæt

Indlæg af clf1 »

Hej igen

Har nu monteret den ekstra vægt (54 g) i MF delen uden slæbesko, som nu vejer 218 g mod før 164 g.

Det viser sig, at der faktisk er monteret ekstra vægte i MF delen med slæbesko (den vejer 204 g) - se fotos.

Det er da underligt, at Heljan ikke har monteret den ekstra vægt i begge MF dele - jeg vil nok reklamere over dette :-(

I går under prøvekørslen kørte toget faktisk meget bedre både forlæns og baglæns med meget få afsporinger, så tak til Rene for tippet.

Har også bestilt et værktøj i Tyskland til at justere hjulafstanden ned til de 14 mm, som det er blevet foreslået af Klaus.

Men måske bliver det ikke nødvendigt.

Nu mangler jeg kun de manglende stifter til koblingselementerne for at kunne montere disse på motortoget og sammenkoble med mine 2 dummier, som parentes bemærket ikke har nogen ekstra vægte monteret i MF delene.

Jeg er slet ikke tilfreds med Heljan i dette forløb - de har ikke leveret varen.

Jeg ved ikke om I andre har haft tilsvarende negative oplevelser med Heljan?

Bedste hilsener

Carsten
Vedhæftede filer
MF del med indbygget vægt
MF del med indbygget vægt
MF del med påmonteret ekstra vægt
MF del med påmonteret ekstra vægt
MF del uden ekstra vægt
MF del uden ekstra vægt
Lindhardtsen
Stationsforstander
Indlæg: 86
Tilmeldt: 20 dec 2015, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Digital med CS3 og CS2
Geografisk sted: Faaborg

Re: Afsporing af det nye Heljan IC3 togsæt

Indlæg af Lindhardtsen »

Hej igen.
Ja jeg er lidt fraværende i denne tid ,så derfor det sene svar til Lars angående måden at få presset hjulene sammen, til den rette afstand.
Jeg bruger en lille svensknøgle, hvor jeg limer møtrikker på kæberne, til at presse sammen med, lidt Storm P. men det virker.
Husk at tage den sorte "afdækning "af bogien, dem kan du lige trække af. Jeg har ikke forsøgt noget på den nye IC3, men det er sikker opbygget som den gamle model.
Hilsen Henning.
Besvar