Ombygning af PIKO styrevogn fra DC til AC

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
laste
Trafikelev
Indlæg: 18
Tilmeldt: 29 nov 2013, 13:34
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C skinner
Geografisk sted: Syddanmark

Ombygning af PIKO styrevogn fra DC til AC

Indlæg af laste »

Hej alle,

Nu når der er lidt mere tid til at rode med vores skønne hobby i de her tider, har jeg kastet mig over et projekt med en styrevogn fra PIKOs Expert serie (Varenummer 57664)
Den er udstyret med et LED lys, der ved analog DC drift/kørsel skifter automatisk mellem hvidt og rødt, afhængig af kørselsretningen. (Det er ihvertfald hvad der står i produktbeskrivelsen).

Jeg kører selv AC og jeg kunne godt tænke mig at ombygge vognen, så lysskiftet fungerer ved enten analog eller digital AC drift.

Når jeg skiller vognen ad og tilsluttet de to ledninger fra lysprintet til henholdsvis skinne og midterleder, så fungerer lyset fint. Men det giver to spørgsmål/udfordringer, hvor jeg har brug for kyndig assistance:

1:
Ved AC tilslutning som beskrevet ovenfor, lyser både det hvide og det røde lys samtidig. Kan det lade sig gøre ved AC drift, at skille det hvide og det røde lys ad ? Evt. ved at omlodde ledninger der er tilsluttet lysprintet ?

2:
Ved AC tilslutning som beskrevet ovenfor, så blinker lyset hurtigt ca 1 gang hvert 2. sekund. Ikke at forveksle med flimmer. Det er kun ca hvert 2. eller 3. sekund, at lyser hurtigt blinker én enkelt gang. Hvordan løser jeg det ?

Min plan er enten, at lave en god gammeldags analog løsning med lysskift, som man f.eks ser på Märklins vogne . . . eller alternativt en digital løsning med en funktionsdekoder. Dog hælder jeg mest til den analoge løsning, som jeg har fået til at fungere fint på et par Roco styrevogne.

Jeg takker på forhånd for tips og råd omkring projektet.

Jeg har vedhæftet et par billeder af LED lysprintet.

Med venlig hilsen
Lasse
1.jpeg
2.jpeg
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4488
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Ombygning af PIKO styrevogn fra DC til AC

Indlæg af moppe »

Du skal bruge en dekoder til at skifte lyset.

Prøv at tage et skarpt. Ilede af for og bagside af printet.

Mit bud er at den fælles plus skal på loddeøen i midten - V0
Det hvide lys er V2B og det røde er V1B.


Klaus
PerR
Ledvogter
Indlæg: 197
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: Ombygning af PIKO styrevogn fra DC til AC

Indlæg af PerR »

er der kun to ledninger forbundet til lysprintet?

Hvis det er tilfældet, så kan det måske være at hvis de to tilledninger bliver forbundet til DC (jævnstrøm), så lyser måske de hvide lys, og hvis man bytter rundt på plus og minus, så lyser måske de røde lys. Prøve eventuelt at tilslutte en 12 volt DC strømforsyning eller et 9 volts batteri, først den ene vej og der efter med modsat polaritet.

Mvh Per
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4488
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Ombygning af PIKO styrevogn fra DC til AC

Indlæg af moppe »

Det er helt sikkert sådan printet virker, ingen tvivl.

Dioden (den sorte komponent i midten af printet) sørger for den positive spænding til lysdioderne.



Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Ombygning af PIKO styrevogn fra DC til AC

Indlæg af Søren »

Hej Lasse

Det er klart det nemmeste at benytte en dekoder. Boardet er designet så du kan forbinde en.

Du fjerner modstandene R6 og R7 som forbinder strømoptaget med henholdsvis det røde slutlys og det hvide frontlys.

Dernæst forbinder du dekoderen som beskrevet på PIKOs hjemmeside. Jeg har vedhæftet beskrivelsen for nemhedens skyld.
PIKO_main_board_57664_3571_10619.jpg
Loddeøerne sidder nederst på bundkortet, så du kan evt. forbinde dekoderen her og trække kablerne under boardet om til væggen bag førerstanden og sætte dekoderen fast her.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4488
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Ombygning af PIKO styrevogn fra DC til AC

Indlæg af moppe »

Søren skrev: 18 apr 2020, 21:44 Du fjerner modstandene R6 og R7 som forbinder strømoptaget med henholdsvis det røde slutlys og det hvide frontlys.

Jeg kan godt se PIKO skriver det, men der er ingen grund til at fjerne modstandene. De sidder ikke i vejen for noget.


Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Ombygning af PIKO styrevogn fra DC til AC

Indlæg af Søren »

De skaber vel en direkte forbindelse mellem strømoptaget og dioden? Vil det ikke give knas når du sætter dekoderens strøm på loddeøen nedenfor?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4488
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Ombygning af PIKO styrevogn fra DC til AC

Indlæg af moppe »

Okay, hvis man vælger at lade strøm fra skinnerne gå til loddeøerne og så lodde dekoderen fast på loddeøerne ovenover, så skal de væk.

For de fleste vil det nok være lettere at tage ledningerne fra strømoptaget og sætte dem direkte til dekoderen, frem for at skal til at lodde SMD komponenter ud...


Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Ombygning af PIKO styrevogn fra DC til AC

Indlæg af Søren »

moppe skrev: 19 apr 2020, 07:51 Okay, hvis man vælger at lade strøm fra skinnerne gå til loddeøerne og så lodde dekoderen fast på loddeøerne ovenover, så skal de væk.
Jeg er enig i at det er nemmere at lodde ledningerne ud end SMD modstandene. Det vil også gøre det nemmere at "bygge tilbage".

I PIKOs eksempel skal du lade strømoptaget være og så lodde dekoderen fast på loddeøen til strømoptaget (der er en ledig plads til det).

Her er de ledige øer:
piko_mainboard_karlsruhe.jpg
Som du siger, så kan man jo også gøre det andet, men så skal man huske at fjerne strømoptaget fra boardet. 🙂

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

laste
Trafikelev
Indlæg: 18
Tilmeldt: 29 nov 2013, 13:34
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C skinner
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Ombygning af PIKO styrevogn fra DC til AC

Indlæg af laste »

Hej alle,

Tak for meget kyndige og brugbare svar.
Jeg vil kigge nærmere på projektet i løbet af de næste par dage.

Jeg har fundet denne dekoder på PIKOs hjemmeside. Den må vel være ideel til projektet tænker jeg ?
PIKO dekoder.JPG
Besvar