Ole, du skriver ikke hvordan du bruger din m84 til at styre bremsemodulerne.
Jeg har på fornemmelsen at du bruger m84 i det som Søren kalder "autonom" drift, hvor du ikke styrer m84 digitalt fra din MS2.
Hvis du bruger m84 i "autonom" drift, så er det ikke så nemt at bruge m83 i stedet.
Jeg kan forstå at det er prisen på bremsemodulerne der driver dig til at vælge IEK frem for Viessmann, og hvis prisen er meget vigtig, så skulle du måske overveje at bygge dine bremsemoduler selv, især hvis du kan bruge en loddekolbe.
Såvidt jeg husker er funktionen af Viessmanns bremsemodul anderledes, da det bliver aktiveret når slæbeskoen kører ind i det skinnestykke der er forbundet til "F", og kan "føle" at der kommer digital spænding fra skinnestykket før.
Jeg har selv bygget 20 bremsemoduler baseret på beskrivelserne i http://www.floodland.nl/aim/info_afremmodule_en_1.htm
Jeg har brugt versionen kaldet "Monostable relay without a signal" og jeg vil tro at versionen med et monostabilt relæ passer fint hvis bremsemodulet skal styres fra en m84 i "autonom" drift.
Hvis det har interesse, så vil jeg meget gerne komme med en uddybende forklaring.
Løsningen med et monostabilt relæ kræver en separat strømforsyning (f. eks. 12 volt DC), der leverer strøm til relæerne styret af m84 udgangene og dette giver mulighed for at koble alle bremsemodulerne ud ved at afbryde for denne strømforsyning.
Mvh Per
PS: jeg bruger disse hjemmebyggede bremsemoduler sammen med hjemmebyggede signalmoduler baseret på PIC16F627 (C-code) og hjemmebyggede danske signaler.
IEK signal - bremsemodul
-
- Stationsbetjent
- Indlæg: 37
- Tilmeldt: 11 sep 2019, 01:17
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin K og C
Re: IEK signal - bremsemodul
Hej,
Jeg er ikke sikker på jeg har mod på at bygge dem selv.
Jeg er ikke helt klar over hvad I mener med autonom drift? Altså, jeg bruger mine M84 til blokdrift, så de får jo impulser fra kontaktskinnerne. Men samtidig har jeg jo stor glæde af at jeg fra MS2 kan tænde eller slukke en blok hvis der er påkrævet.
Er det ikke det samme jeg kan opnå med en M83, eller kan den kun få besked fra en MS2 og ikke en kontaktskinne?
Jeg er ikke sikker på jeg har mod på at bygge dem selv.
Jeg er ikke helt klar over hvad I mener med autonom drift? Altså, jeg bruger mine M84 til blokdrift, så de får jo impulser fra kontaktskinnerne. Men samtidig har jeg jo stor glæde af at jeg fra MS2 kan tænde eller slukke en blok hvis der er påkrævet.
Er det ikke det samme jeg kan opnå med en M83, eller kan den kun få besked fra en MS2 og ikke en kontaktskinne?
-
- Stationsbetjent
- Indlæg: 37
- Tilmeldt: 11 sep 2019, 01:17
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin K og C
Re: IEK signal - bremsemodul
Ok, nu kan jeg se det, der er ingen indgange til for eksempel kontaktskinner på en M83.
Så man kan ikke med original Märklin setup køre blokdrift med nedbremsning hvis man kun har en MS2. De vil igen prøve at tvinge mig til at købe en CS3.....
Så man kan ikke med original Märklin setup køre blokdrift med nedbremsning hvis man kun har en MS2. De vil igen prøve at tvinge mig til at købe en CS3.....
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 4480
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Re: IEK signal - bremsemodul
Min anbefaling må være at fortsætte med Viessmann. Onduleren, da de passer præcist til dit behov. Det kan godt være at IEK modulerne er billigere, men det nytter ikke noget når de ikke opfylder dine krav.
IEK modulerne er en Peugeot 107, Viesmann modulerne er en Skoda Octavia.
Du bor i et hus og har brug for at køre haveaffald væk på en trailer. Her er 107’eren måske lækkert billig, man Octaviaen må trække med naboens store bogietrailer.......
Klaus
IEK modulerne er en Peugeot 107, Viesmann modulerne er en Skoda Octavia.
Du bor i et hus og har brug for at køre haveaffald væk på en trailer. Her er 107’eren måske lækkert billig, man Octaviaen må trække med naboens store bogietrailer.......
Klaus
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 5229
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: IEK signal - bremsemodul
Det eneste der forsøger at tvinge dig til at købe en CS3 er dine egne behov for at spare penge på bremsemoduler.
Man kan jo også vende det om og sige at billigt har sin pris.
Som jeg forstår det, så virker det fint med m84 og dine Viessmann moduler. Du kan jo ofre det Viessmann modulerne koster og så blive ved den løsning, så kan du jo fortsat bruge din MS2 og have pæn nedbremsning. Så behøver du ikke købe en CS3.
Man kan jo også vende det om og sige at billigt har sin pris.
Som jeg forstår det, så virker det fint med m84 og dine Viessmann moduler. Du kan jo ofre det Viessmann modulerne koster og så blive ved den løsning, så kan du jo fortsat bruge din MS2 og have pæn nedbremsning. Så behøver du ikke købe en CS3.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 520
- Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
- Digital: Ja
- Scale: N
- Skinnesystem: Minitrix
Re: IEK signal - bremsemodul
En klog mand fortalte en gang at man kan sammenligne udgifterne med luften i en lang ballon,
Uanset hvor du prøver at presse, vil luften(udgiften) flytte et andet sted hen. Udgiften kan her også
Være den tid du skal bruge på det.
Må nok sande at også når det gælder hobby er det sandt :)
Uanset hvor du prøver at presse, vil luften(udgiften) flytte et andet sted hen. Udgiften kan her også
Være den tid du skal bruge på det.
Må nok sande at også når det gælder hobby er det sandt :)
Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold
-
- Stationsbetjent
- Indlæg: 37
- Tilmeldt: 11 sep 2019, 01:17
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin K og C
Re: IEK signal - bremsemodul
Tak for Jeres råd og info.
Da jeg købte Eki modulerne troede jeg jo at de var “det samme”`; men det er de jo så ikke.....
De nemmeste er nok at købe nogle Viessmann så....og håbe på jeg kan returnere de 4 EKI.....
Er der nogen der oplever problemer med at togene “kører i ryk” på bremsestrækningen , inden de stopper helt?
Det gør de nemlig på 2 af minenViesmann strækninger, men 2 andre virker fint. Det var derfor jeg fik lyst til at prøve noget andet :-)
Jeg har købt dem brugt, jeg ved ikke nok om til elektronik til at vide om et bremsemodul kan være “delvis” defekt...?
Mvh
Da jeg købte Eki modulerne troede jeg jo at de var “det samme”`; men det er de jo så ikke.....
De nemmeste er nok at købe nogle Viessmann så....og håbe på jeg kan returnere de 4 EKI.....
Er der nogen der oplever problemer med at togene “kører i ryk” på bremsestrækningen , inden de stopper helt?
Det gør de nemlig på 2 af minenViesmann strækninger, men 2 andre virker fint. Det var derfor jeg fik lyst til at prøve noget andet :-)
Jeg har købt dem brugt, jeg ved ikke nok om til elektronik til at vide om et bremsemodul kan være “delvis” defekt...?
Mvh