Togsæt - hvilken årgang?

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Besvar
Lincoln
Godsforvalter
Indlæg: 127
Tilmeldt: 30 okt 2016, 15:44
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Togsæt - hvilken årgang?

Indlæg af Lincoln »

Jeg har efterhånden lært mig, at man kan se på serienummeret og skriftfarven, i hvilket år et tog er produceret. Det har - indtil i dag - holdt stik med de foreliggende oplysninger om, i hvilken periode togene er solgt.

I dag har jeg imidlertid fået et "nyt" togsæt ind ad døren, Märklin 37761. Ifølge Märklin, så var dette kun at finde i kataloget i 2000/2001. Men kigger jeg på det orange serienummer, så starter det med H8xxxxxx - altså skulle toget være fra 1998. Jeg har været så heldig også at finde et foto på nettet af en anden 37761 - denne starter også med H8....

Ved et gennemgang af mine øvrige lok, så har jeg fundet et andet lok, 37952. Dette starter også med H8... i orange skrift, dvs. fra 1998. Men loket er solgt i perioden 2001-2005 ifølge katalogerne.

Virker det ikke besynderligt at man først markedsfører et lok 2-3 år efter, det er produceret? Kan nogen kaste lys over dette? :?:
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Togsæt - hvilken årgang?

Indlæg af moppe »

I følge http://www.modellbau-wiki.de/wiki/DB-Baureihe_610 var det på markedet i 1998 til 2001.

Märklins BR 610 baserer sig i øvrigt på Fleischmanns model af samme. Det er kun motorbogie der er Märklins egen, resten af togsættet er Fleischmann.

Pas for øvrigt godt på det. En del reservedele er umulige at få fat i.



Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Togsæt - hvilken årgang?

Indlæg af Søren »

Hejsa

Når du kigger kataloger, så skal du være opmærksom på at online-kataloget kun går tilbage til år 2000. Der er ingen informationer online før den periode. Derfor kan modeller se ud til at være udgivet første gang i år 2000, uden at de behøver at være det.

Nyhederne bliver normalt produceret i året, hvor de bliver annonceret eller i efteråret op til de bliver annonceret (afhængig af hvornår de skal udgives). Det er også normalt at nye modeller, hvor der ikke bliver solgt nok, ender med aldrig at blive produceret.

Togsættet 37761 er nyhed 1998 og produceret i samarbejde med Fleischmann.

Her er siderne fra kataloget i 1998:
m37761-1998-a.jpg
m37761-1998-b.jpg
Så togsættet er rigtig nok produceret i 1998.

Ang. 37952 så er maskinen (teknisk) identisk med 37951, som er i kataloget fra 1998 (som seriemodel, ikke nyhed). Mit gæt er, at der måske ikke er solgt så mange af 37951, som man forventede, hvorefter man har produceret 37952 ud af de modeller der var på lager. 37951 udgår nemlig i 2001, hvor 37952 udkommer. Din model kan altså godt være produceret i 1998, hvorefter den er ændret i 2001 til at være 37952.

Det er lidt det samme som når der udkommer "specialversioner" af tidligere modeller. Det kan f.eks. være modeller hvor der udkommer en patineret udgave eller en version med sne på. Det er oftest modeller som ikke er solgt, hvor man tager restlageret, ændrer modellen og sælger den under et nyt varenummer. Vupti: Nyt samlerobjekt. :-)

I nyere tid er f.eks. sæt nr. 26983 (Rheingold Flügelzug) blevet til vognsæt 43849 og lokomotiv 39113.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Lincoln
Godsforvalter
Indlæg: 127
Tilmeldt: 30 okt 2016, 15:44
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Togsæt - hvilken årgang?

Indlæg af Lincoln »

Tak for de - altid udførlige - svar! :)

I mellemtiden er der opstået et lille problem. Jeg har måtte skille toget ad, da bogien, der bærer motoren, var knækket flere steder. Jeg havde derfor et "sænket" tog... :roll:

Bogien har jeg fået limet sammen igen, men i kampens hede fik jeg hevet nogle ledninger fra deres loddepunkter. Den gule og den grå har jeg styr på, men hvor kan den brune have siddet? :?:
Vedhæftede filer
NY.jpg
NY.jpg (25.71 KiB) Vist 3540 gange
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Togsæt - hvilken årgang?

Indlæg af moppe »

Den brune er “masse” i de gamle Märklin farver.

Den skal have forbindelse til metallet på bogie eller motor. Måske der sidder en lille metalflig et sted.
På fjerde billede i denne tråd på stumme, er ledningen tydelig at se
https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=98971

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Togsæt - hvilken årgang?

Indlæg af Søren »

Kan du ikke tage et billede, hvor vi kan se hele motorblokken? Der plejer at sidde en stelskrue med en lille kobbervinkel på.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Lincoln
Godsforvalter
Indlæg: 127
Tilmeldt: 30 okt 2016, 15:44
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Togsæt - hvilken årgang?

Indlæg af Lincoln »

Jeg fandt en loddeklat, hvor den brune ledning må have siddet. Toget er nu samlet igen, og testkørt... Det kører fint frem og tilbage, og der er da også lys på, men...

Forlys og baglys passer ikke til kørselsretningen; det er omvendt :o Det er så vidt jeg kan se den grå og den gule ledning, der går ud til pæren i "motorenden". De er loddet på printet. Skal jeg blot aflodde dem, og bytte om på dem? Kan den så finde ud af det i den anden ende også?

Ja, jeg behøver ikke afsløre at jeg ikke er nogen ørn til elektronik....!
Lincoln
Godsforvalter
Indlæg: 127
Tilmeldt: 30 okt 2016, 15:44
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Togsæt - hvilken årgang?

Indlæg af Lincoln »

moppe skrev: 02 maj 2020, 15:38 Den brune er “masse” i de gamle Märklin farver.

Den skal have forbindelse til metallet på bogie eller motor. Måske der sidder en lille metalflig et sted.
På fjerde billede i denne tråd på stumme, er ledningen tydelig at se
https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=98971

Klaus
Jeg kan godt komme ind på siden, men billederne bliver ikke læst ind... den kører bare i tomgang...
Besvar