Sætte 'Direct Controle' på en LokSound 5 decoder

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Wirring
Stationsbetjent
Indlæg: 44
Tilmeldt: 13 nov 2019, 09:51
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Måløv

Sætte 'Direct Controle' på en LokSound 5 decoder

Indlæg af Wirring »

Hej

Jeg har et lille problem, der måske er stort. :(
Mit togkontrolprogram iTrain vil gerne have muligheden for at sætte decoderen i 'Direct Controle' for at kunne beregne togets placering på cm nøje.
Funktion F6 der er 'rangering' eller 'langsom' gør det at den deaktivere acceraration og bremse forsinkelse samt 'geare' alle hastigheds trin ned.
Det jeg har brugfor er det samme som F6 bare uden hastigheds reduktion. Det er præcist det der er 'Directe Control'
Har prøvet at omdøbe F6 til 'Direct Control' . Itrain slår så funktion til, sålænge der køres halv- eller hel automatisk. Efter at have lavet en ny fart profil med F6 tændt fungerede positionsbestemmelsen perfekt. Problemet er bare at toget ikke kan køre mere en cirka 40 km/t :-(

Så mon der er nogle skrappe Decoder-programmerings-nørder der kan hjælp mig til at stille F6 om så der ingen hastighed reduktion er, eller måske hjælpe mig til at sætte en ekstra funktion op der dekativere acceleration og bremse forsinkelse.

Jeg er absolut nyberynder i at pille i decoder og besider desværre kun mulighed for 'Prog-on-Main'
Egentlig har jeg også et lidt ældre lokomotiv der anvender LokSound 4 -men jeg gætter på at løsningen er den samme for de to --hvis den altså findes.

Håbende på hjælp venter jeg .... :)

Med Venlig Hilsen
Erik

H0 AC C-skinner, z21hvid, Digikries tilbagemelding iTrain kontrolsoftware
Dansk Epoke III og IV

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Sætte 'Direct Controle' på en LokSound 5 decoder

Indlæg af moppe »

Hej Erik

Loksound V4 er ret nemt, her sætter du bare følgende 4 CV værdier

CV31 = 16, CV32 = 4
----------------------
CV376 = 16
CV380 = 1

Så slår du bremse (og acceleration) fra på F28


Loksound V5 er noget anderledes, idet du kan vælge forskellige bremsefunktioner med en funktionstaste.
Vil du have fuld kontrol over bremsen, skal du i første ombæring sætte
CV31 = 1, CV32 = 1
----------------------
CV315 = 32
CV316 = 1

CV31 = 16, CV32 = 10
----------------------
CV292 = 16
for at få F29 til at aktivere bremsefunktion3

Derefter
CV181 = 255
CV184 = 125
For at reducere bremseforsinkelsen 100%

Alternativt kan du på begge sætte CV4 til 0, så har du fuldt styr på bremsningen, hele tiden.

Uanset hvilken metode du vælger, fjerne du bremselyden!


Klaus
Wirring
Stationsbetjent
Indlæg: 44
Tilmeldt: 13 nov 2019, 09:51
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Måløv

Re: Sætte 'Direct Controle' på en LokSound 5 decoder

Indlæg af Wirring »

Hej Klaus

Tak for hurtigt og fyldstgørende svar.

Jeg er så meget nybegynder at jeg bliver nødt til at spørge om et par ting:

Du sætter en vandret streg efter de to første CV værdier og derefter lister du yderligere værdier en i hver række.
Hvad betyder den opsætning du anvender der ?

Jeg er med på at det går udover lydbilledet, derfor vil jeg helst ikke lave en permant ændring, men blot en som iTrain selv kan iværksætte når den overtager styringen

Med Venlig Hilsen
Erik

H0 AC C-skinner, z21hvid, Digikries tilbagemelding iTrain kontrolsoftware
Dansk Epoke III og IV

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Sætte 'Direct Controle' på en LokSound 5 decoder

Indlæg af moppe »

Wirring skrev: 06 jun 2020, 22:08 Jeg er så meget nybegynder at jeg bliver nødt til at spørge om et par ting:
Helt i orden, jo mere du lærer, jo mindre skal du hjælpes.
På et tidspunkt kan det være at du har lært så meget at du kan lære fra dig til andre. Sådan gør vi sammen modeltog sjovere for endnu flere :-)
Wirring skrev: 06 jun 2020, 22:08 Du sætter en vandret streg efter de to første CV værdier og derefter lister du yderligere værdier en i hver række.
Hvad betyder den opsætning du anvender der ?
ESU har sin LokProgrammer software, den kan man bruge til at finde ud af, hvilke CV værdier der skal ændres, for at få det ønskede resultat. Jeg har lavet en video der viser det her:


En ESU V5 lyddekoder har 2074 CV værdier, men da man ikke (i en normal dekoder) kan bruge så høje numre CV værdier, har ESU valgt at bruge CV257 til 506 flere gange på forskellige "sider" i hukommelsen. Hvilken "side" man så vil læse og skrive på, vælger man ved hjælp af CV 31 og 32.
Derfor står CV 31 og 32 over stregen, det viser hvilken "side" man vil programmere de efterfølgende CV værdier på.

Wirring skrev: 06 jun 2020, 22:08 Jeg er med på at det går udover lydbilledet, derfor vil jeg helst ikke lave en permant ændring, men blot en som iTrain selv kan iværksætte når den overtager styringen
OK, prøv det jeg har skrevet.


Klaus
(som til enhver tid vil foretrække at bruge flere sensorer og ikke bruge computeren til andet end hastighedsændringer)
Wirring
Stationsbetjent
Indlæg: 44
Tilmeldt: 13 nov 2019, 09:51
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Måløv

Re: Sætte 'Direct Controle' på en LokSound 5 decoder

Indlæg af Wirring »

Hej Klaus

Jeg vil jo gerne lære noget. Så jeg har downloaded LokProgrammer og set et par youtuber.

Når jeg prøver at finde frem til din CV changelist rammer jeg lidt ved siden af:
Dette er hvad jeg får

CV181 = 255
CV184 = 125

CV31 = 1, CV32 = 1
----------------------
CV315 = 32
CV316 = 2

CV31 = 16, CV32 = 10
----------------------
CV292 = 16

Jeg ændre F29 til at sætte Brake3 den stod til Brake2 før
EsuLokPromF29.PNG
og ændringen af Brake3 setupet:
EsuLokPromBrake.PNG
Hvorfor ændrer du "MaximunSpeed while Brake3 is active" fra 126 til 125 ?

Hvorfor får jeg cv316 til 2 når du har den til 1 ?

CV181 og Cv184 står først i listen hos mig -har det nogen betydning ?

Jeg har tænkt mig at skrive CVændringerne i en setupfil som z21 kan anvende --kan det lade sig gøre at fyre CV31 og CV32 af og umiddelbart efterfulgt af de respektive cv'er der skal ændret på den 'side'

Undskyld at jeg er lidt 'spørge-Jørgen'-agtig :-)

Med Venlig Hilsen
Erik

H0 AC C-skinner, z21hvid, Digikries tilbagemelding iTrain kontrolsoftware
Dansk Epoke III og IV

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Sætte 'Direct Controle' på en LokSound 5 decoder

Indlæg af moppe »

Wirring skrev: 11 jun 2020, 23:14 Når jeg prøver at finde frem til din CV changelist rammer jeg lidt ved siden af:
Dette er hvad jeg får

CV181 = 255
CV184 = 125
Det er fint

Wirring skrev: 11 jun 2020, 23:14 CV31 = 1, CV32 = 1
----------------------
CV315 = 32
CV316 = 2
Den vender vi lige tilbage til.....

Wirring skrev: 11 jun 2020, 23:14 CV31 = 16, CV32 = 10
----------------------
CV292 = 16
Helt fint

Wirring skrev: 11 jun 2020, 23:14 Hvorfor ændrer du "MaximunSpeed while Brake3 is active" fra 126 til 125 ?
For at være sikker på at jeg ændrede i den rigtige CV og for at få den med i listen.
Hvis den i din dekoder stod til 0 og jeg lod den stå på 126, ville den ikke vise nogen ændring hos mig og dermed ikke komme med i listen.

Wirring skrev: 11 jun 2020, 23:14 Hvorfor får jeg cv316 til 2 når du har den til 1 ?
Ser du, det er faktisk et rigtigt godt spørgsmål, for den gruppe CV værdier er (ud fra hvad jeg kunne komme frem til) ikke dokumenteret i vejledningen. Og, hvad der endnu mere spøjst er at ændrer jeg fra Bremsfunktion2 til Bremsfunktion 3, får jeg:

CV31 = 1, CV32 = 1
----------------------
CV315 = 32
CV316 = 1

CV31 = 16, CV32 = 10
----------------------
CV292 = 16

Ændrer jeg så tilbage til Bremsfunktion2 (har dermed ikke lavet nogle ændringer) får jeg:

CV31 = 1, CV32 = 1
----------------------
CV315 = 32
CV316 = 1

Det er fandeme uhyggeligt!

Wirring skrev: 11 jun 2020, 23:14 CV181 og Cv184 står først i listen hos mig -har det nogen betydning ?
Ikke det der ligner

Wirring skrev: 11 jun 2020, 23:14 Jeg har tænkt mig at skrive CVændringerne i en setupfil som z21 kan anvende --kan det lade sig gøre at fyre CV31 og CV32 af og umiddelbart efterfulgt af de respektive cv'er der skal ændret på den 'side'
Jeps

Wirring skrev: 11 jun 2020, 23:14 Undskyld at jeg er lidt 'spørge-Jørgen'-agtig :-)
Det er okay, hvis du ikke spørger, får du ingen svar.
Får du igen svar, lærer du ikke noget!

Da man skal lære, så længe man lever, så må du jo spørge.......... :-)


Klaus
Wirring
Stationsbetjent
Indlæg: 44
Tilmeldt: 13 nov 2019, 09:51
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Måløv

Re: Sætte 'Direct Controle' på en LokSound 5 decoder

Indlæg af Wirring »

Hej

Lige en slut bemærkning. Det lykkedes at ændre Lynettens opførsel via en ekstra funktion. Det blev F15, da z21 boksen ikke vil formidle funktioner over F28. F15 var reserveret til Røgudvikling -så det går vel. :)

Lige et fif hvis andre anvender ESU LokProgrammer og z21:
kopier Cv-rettelserne som tidligere er vist hvordan man får listet over ien tekstfil.
Derefter skriver man så udfor hver linje Cv-nr ; Value ; og lader resten af teksten stå som bemærkning.
[

z21_Cv-Programering.PNG
z21_Cv-Programering.PNG (11.32 KiB) Vist 2248 gange

Det giver mulighed for kontrol på hvad man indlæser før man gør det.
Her efter er det bare at bruge Z21Maintenance værktøj til indlæsning af csv filen og eksekveringen af den.
I mit tilfælde POM da det er en lille hvide z21 jeg har. HUSK at sætte den korrekt adresse på toget :)

z21_Cv-Programmering-2.PNG

Med Venlig Hilsen
Erik

H0 AC C-skinner, z21hvid, Digikries tilbagemelding iTrain kontrolsoftware
Dansk Epoke III og IV

Besvar