MH med Loksound 5 - Lys driller

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Cooldad
Godsforvalter
Indlæg: 105
Tilmeldt: 07 nov 2019, 15:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

MH med Loksound 5 - Lys driller

Indlæg af Cooldad »

Hejsa

Jeg har bygget Loksound 5 med lyd fra Danske Loksounds i mine to MH’er (AC). Lyden er intet mindre end fantastisk, især med den store ESU sukkerknald som jeg har fået bakset i :

Jeg har imidlertid problemer med lyset som nu kun står og blinker svagt. Hvis jeg slår “roterblink” til, så er det den samme blinken, men inkl roterblinkene:

Hvis jeg skifter retning, så skifter lyset også, men stadig med samme blinken.

Jeg har prøvet at vende stikket til decoderen, men det ændrer ikke noget. Mærkeligt nok, så virker alt som det skal, uanset hvordan at stikket vender! Er der nogen af jer som har oplevet samme problem og som har god løsning? ... og evt ved hvordan at stikket skal vende :)

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at bygge Märklins nye Telex-koblinger i, men ved I om de er blevet frigivet som reservedele?

Med venlig hilsen
Klaus

Vedhæftede filer
11FD2EEC-E29B-406B-8AA3-7707A2A41FC9.jpeg

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: MH med Loksound 5 - Lys driller

Indlæg af moppe »

Har du brugsanvisningen til MH?

Der er det vist, hvordan en dekoder skal vende.
Problemet er bare at billedet viser en dekoder isat forkert!

Jeg er helt 100 på det, for jeg har selv diagnosticeret en med den fejl at tændte man rotorblinket, slukkede alt lys!

Ulempen ved det 8 polede stik er at vender du det forkert, forsyner dekoderen den fælles plus ud i funktionsuudgang 1.
Funktionsudgang 1 derimod har direkte til pluspolen på printet og i mange lokomotiver, bliver plussen også genereret på printet ved hjælp af dioder (til analog drift).

Det kan være at du har ødelagt dekoderne.

Har du mulighed for at sætte dekoderne i en ESU prøvestand, eller et andet lokomotiv?

Klaus

Cooldad
Godsforvalter
Indlæg: 105
Tilmeldt: 07 nov 2019, 15:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: MH med Loksound 5 - Lys driller

Indlæg af Cooldad »

Hej Klaus

Tak for hurtigt svar. Jeg har desværre de samme bange anelser som dig. Jeg har ikke andre Loks med Micro-dekoder, så jeg køber mig lige en ESU dekodertester i weekenden og prøver mig frem. Skal nok lade høre fra mig :)

Mvh
Klaus

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: MH med Loksound 5 - Lys driller

Indlæg af moppe »

Du skal bare prøve at montere dekoderen i et andet lokomotiv, der har 8 polet dekoderstik.

Klaus

Cooldad
Godsforvalter
Indlæg: 105
Tilmeldt: 07 nov 2019, 15:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: MH med Loksound 5 - Lys driller

Indlæg af Cooldad »

Tak for tippet om at sætte dekoderen i et andet lok. Jeg fik min MA460 til at lyde som en MH’er, men måtte også konstatere at udgangene til lys er futtet af.. snøft SNØFT.

Der er godt nok lidt faldgruber omkring stikplaceringen:

  • Foto i MH-manualen er ganske rigtigt vist med stikket i forkert placering. Den røde og orange ledning skal være længst væk.
  • Det virker unaturligt at sætte stikket i, så flad-konnectoren hviler op af motorens aksel (med risiko for at akslen slider igennem og kortslutter).
  • LokSound 5-manualen viser konnektoren fra ben-siden og ikke fra printsiden hvor stjernen reelt er placeret.

Så konklusionen må være at man “bare” skal sikre at stjernen på konnektoren er placeret ud for stjernen på motorprintet .. altså modsat af hvordan jeg holder stikket på billedet.

Jeg tror at jeg vil bede Hobbykæden om at lægge en lille advarsel/vejledning i æsken, så andre ikke futter en tusindlap af.

Endnu en gang tak for hjælpen.

68CD15E0-70D5-4DFD-8225-739BE4024DC5.jpeg
26C95B05-FB66-4569-B65C-A79C2071BE89.jpeg
1A4BC54D-0406-45B4-8B65-5DC99925E3BA.jpeg
301C4000-CE40-4187-BC95-CD00CE9702E1.jpeg

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: MH med Loksound 5 - Lys driller

Indlæg af moppe »

ESU laver nogle lækre dekodere, men lige netop med micro dekoderen , der kun har next18 stik og ekstra print med fladkabel, der gør de alvorligt i nælderne.
I mine øjne vifter de kunder lige i hænderne på deres konkurrenter.

Klaus

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: MH med Loksound 5 - Lys driller

Indlæg af moppe »

For øvrigt - smid ikke dekoderne væk.

Du kan få dem repareret hos ESU.
http://www.esu.eu/support/garantierepar ... rogrammer/

KLAUS

Besvar