Strøm optag med småproblemer

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
BLK_AARH
Trafikelev
Indlæg: 18
Tilmeldt: 03 jan 2015, 16:35
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Tillig og Roco
Geografisk sted: Hasselager

Strøm optag med småproblemer

Indlæg af BLK_AARH »

Min bror har ikke kørt med sit anlæg i 1½-2 år, så var forbi og virkelig gøre rent.
Først sugesuge alt med en blød børste, derefter rengøring af alle skinner med isopropylalkohol.
TIl sidst hjul på loks med isopropylalkohol og vatpine.

I starter "humpede" togene af sted, med efter et stykke tid, gik det for de fleste bedre.
Dog har han en BR50 som igen og igen ca stopper det samme sted, men ikke altid.
De øvrige tog har ingen problemer.

Der er også steder som efter et stykke tid for problemer igen, men de skal så blot lige aftørres med isopropylalkohol, så virker det for en tid.

Har I nogen ideer til, hvad der kan gøres mere. Skal man montere nye skinner på stederne og smide de nuværende ud eller?
Jeg har brugt Apotekets isopropylalkohol, som er 35%, men kan se Matas sælger 99%. Kan det være det?

(Det er C-skinner).

Mvh
Bent Lykke

Mvh
BLK
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Strøm optag med småproblemer

Indlæg af moppe »

Isopropylalkohol fjerner fedt.

Jeg ville sætte en rensevogn på sporet og køre med den. Märklin har en fin lille en, men jeg er mest tilhænger af Rocos udgave. Sidstnævnte kan modificeres til at køre på Märklins skinner.

Skinnerne fejler næppe noget.

Klaus

BLK_AARH
Trafikelev
Indlæg: 18
Tilmeldt: 03 jan 2015, 16:35
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Tillig og Roco
Geografisk sted: Hasselager

Re: Strøm optag med småproblemer

Indlæg af BLK_AARH »

Har kørt rundt med en ROCO rensevogn.....masser af omgange ;-)

Så håber på et bud på hvad der kan gøres

Mvh
BLK
Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Strøm optag med småproblemer

Indlæg af Godsbanen »

Midterlederne på C skinner kan drille en del, og de er sværere at rense end de ydre skinner. Noget der virker rigtig godt er en grafitstift, som man kører hen over alle punkterne (med strømmen slukket). Jeg bruger selv denne her fra Panduro hobby: https://panduro.com/da-dk/products/krea ... -2b-106167
Hvis der er rust eller lign på midterlederen kan en forsigtig slibning være nødvendig, og så kan man vedligeholde med grafitstiften.

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Strøm optag med småproblemer

Indlæg af bygger01 »

Jeg har også en BR 50, der som andre damplokomotiver fra Märklin har dårlig strømoptag, så det er bl. a. afhjulpet med rensning af hjulene og fjernelse af brunering på hjulfladerne mod skinnen.

Der er brugt en fiberpen til rensningen !

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

BLK_AARH
Trafikelev
Indlæg: 18
Tilmeldt: 03 jan 2015, 16:35
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Tillig og Roco
Geografisk sted: Hasselager

Re: Strøm optag med småproblemer

Indlæg af BLK_AARH »

Var over ved min broder igen.

Renset alle hjul med glasfiberpen, spor hvor den går i stå renset med slibeblok, grafikpen og til sidst med Propylalkohol.
Stadig problemer.

Nogen gode ideer ??

Mvh
BLK
henho
Lokomotivfører
Indlæg: 216
Tilmeldt: 16 jul 2012, 14:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A Peco Roco
Geografisk sted: Ringkøbing

Re: Strøm optag med småproblemer

Indlæg af henho »

Hej Bent

Du ku' prøve, at affedte motoren totalt, og så forsigtigt smøre den igen.

Märklin motorer plejer ganske vidst at være temmelig robuste; men den har jo da også stået stille længe.

Med venlig hilsen

Henrik

2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Strøm optag med småproblemer

Indlæg af Godsbanen »

BLK_AARH skrev: 08 jul 2020, 15:54

Var over ved min broder igen.

Renset alle hjul med glasfiberpen, spor hvor den går i stå renset med slibeblok, grafikpen og til sidst med Propylalkohol.
Stadig problemer.

Nogen gode ideer ??

Hvis det er en god, blød grafitstift og den skal have en virkning, så tror jeg ikke, man skal rense med propylalkohol bagefter, for så fjerner man jo det helt tynde grafitlag.
Det er altså sådan, at det kun er det ene, ud af adskillige lokomotiver, der har problem det sted, og lokomotivet ellers kører perfekt alle andre steder? Det kan være at selvom hjulene er gjort rene, så er der stadig dårlig eller manglende forbindelse fra hjulene og til stellet, hvis den forbindelse bliver skabt af nogle glidere på hjul eller aksel.

Besvar