CS3 og udløsning af hændelser

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Gejo
Stationsbetjent
Indlæg: 39
Tilmeldt: 04 maj 2019, 08:26
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K og C

CS3 og udløsning af hændelser

Indlæg af Gejo »

Med CS3 forsøgte jeg, at få toget (komntaktskinne) til at udløse en hændelse uden held. Jeg downloadede og læste den nye korte vejledning til Ver. 2.0 (43 sider) samt den nye bog "Großer Ratgeber" Ver 2.0 (200 sider) uden at finde løsningen. Først da jeg så videoen på Youtube gik det op for mig, at jeg skulle sætte et flueben i systemopsætningen, før hændelserne kunne udløses af toget (kontaktskinnen).
Dette blot til oplysning for andre, der måske kæmper med samme problem. Trist, at Märklin har glemt denne vigtige oplysning i deres vejledninger.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3 og udløsning af hændelser

Indlæg af Søren »

Det kræver ikke avancerede hændelser for at en kontakt kan udløse en hændelse. Det er også derfor, at det ikke står nogen steder. Det er en del af basisfunktionerne.

Avancerede hændelser er nødvendige for at bygge nødstophændelsen, som de viser i videoen, samt diverse makroer. Alt det andet, kan du bygge med basisindstillingerne.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Gejo
Stationsbetjent
Indlæg: 39
Tilmeldt: 04 maj 2019, 08:26
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K og C

Re: CS3 og udløsning af hændelser

Indlæg af Gejo »

Det gjorde jeg indledningsvis, men de satte kontakter udløste ikke mine betingede handlingerne, før jeg satte fluebenet - herefter virkede det, som det skulle.

Jeg ved ikke, hvad du mener med "nødstophandling" eftersom skyggebanegården alene handler om betingede handlinger, men det er måske det du mener? I givet fald er det så ikke omtalt i de nævnte kilder.

Desuden er matrixbrugen af Link 88s under ver. 2 ikke beskrevet nogen steder - heller ikke i den nyeste brugsanvisning til Link 88s modulet. her skal matrix'ens størrelse sættes under "system" inden den fungerer.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3 og udløsning af hændelser

Indlæg af Søren »

Det gjorde jeg indledningsvis, men de satte kontakter udløste ikke mine betingede handlingerne, før jeg satte fluebenet - herefter virkede det, som det skulle.

Betingede handlinger kræver heller ikke avancerede hændelser. Det er kun aktioner på kontakter, der kræver det, så hvis du f.eks. ønsker at sætte status på en kontakt, som en del af en hændelse, så skal avancerede hændelser være slået til. Du kan stadig sætte status på signaler og sporskifter med avancerede hændelser slået fra, da det er en del af togvejsfunktionen.

Systemet vil ikke lade dig oprette aktioner, uden at avancerede hændelser er slået til. Så alt hvad du kan med avancerede hændelser slået fra, det kan du også forvente vil virke.

Jeg ved ikke, hvad du mener med "nødstophandling" eftersom skyggebanegården alene handler om betingede handlinger, men det er måske det > du mener? I givet fald er det så ikke omtalt i de nævnte kilder.

Du refererer til videoen, hvor de gør et stort nummer ud af, at hvis alle spor er optaget, så skal systemet gå i nødstop (lidt drastisk efter min mening, men anyway). Det er det jeg mener med nødstophandlingen. Det er noget at det sidste de beskriver. I den hændelse kræver det avancerede hændelser slået til, da nødstopfunktionen ellers ikke er tilgængelig.

Desuden er matrixbrugen af Link 88s under ver. 2 ikke beskrevet nogen steder - heller ikke i den nyeste brugsanvisning til Link 88s modulet. her skal matrix'ens størrelse sættes under "system" inden den fungerer.

Du benytter ikke matricer til tilbagemelding. Det gør du kun, hvis du benytter dit S88 Link til trykknapper. Opsætningen med størrelsen på matricen står beskrevet på side 64 (den danske del) i manualen til S88 Link. Matricen har ingen effekt ved alm. tilbagemelding.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Gejo
Stationsbetjent
Indlæg: 39
Tilmeldt: 04 maj 2019, 08:26
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K og C

Re: CS3 og udløsning af hændelser

Indlæg af Gejo »

Så tror jeg, at vi måske er ved at være ved samme forklaring.

Jeg bruger danske signaler med visninger, der ikke er dækket af tilsvarende tyske - altså har jeg måske valgt at bruge "kontakter". Jeg er lidt usikker på, hvad du mener med "kontakter".

Det kan også være, at jeg etableret "makroer", men også her er jeg usikker på, hvad du mener med "makroer" i CS3 sammenhæng.

Angående matrix brugen, så kan jeg godt se, at beskrivelsen på side 64 meget kort omtaler "linjer" og "spalter", hvor CS3 angiver "rækker" og "kolonner", men det omtales ikke, at kontakterne er 1 - 64. Derimod angives 101-164. Ligesom "kontaktens" placering i selve matrix'en ikke er angivet.

Det er en fin hjælp, du yder. Jeg synes dog stadig, at "Großer Ratgeber" skulle beskrive disse punkter med mere end med blot en angivelse uden yderligere forklaring. Hvis ikke Märklin havde lavet videoen, så havde jeg stadig ikke fået mit system til at køre, som jeg ville - og som det gjorde uden problemer med min gamle CS2.

Måske er fluebenet ikke det, der har fået mit system til at fungere - men sådan forekom det mig, og valgte blot at beskrive mine erfaringer i mangel af bedre hjælp fra Märklins skrevne vejledninger.

Besvar