Ny PIKO kortkobling

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Ny PIKO kortkobling

Indlæg af Søren »

PIKO har udgivet et sæt nye kortkoblinger. En almindelig kobling og en strømførende kobling. Her omtaler jeg den almindelige udgave, da jeg ikke har modtaget den strømførende endnu.

IMG_20200729_114545.jpg

Kortkoblingen minder mest om en krydsning mellem Rocos kortkobling og Fleischmanns Profi kobling. Koblingen udmærker sig ved at være forholdsvis diskret (det er jo en smagssag). Ikke så diskret som Fleischmann Profi, men heller ikke så synlig som Roco kortkobling, dog mere diskret end mange bøjlekoblinger.

IMG_20200729_114300.jpg

Fleischmann Profi koblingen kobler meget tæt, men jeg oplever samtidig at skulle hamre vognene sammen for at få den til at koble. Det skal jeg ikke på samme måde med PIKOs kortkobling. Dog kobler den heller ikke så let som Roco's Universalkobling (ikke kortkobling) som jeg pt. benytter på alle mine godsvogne.

På mit anlæg er der følgende koblinger i brug:

  • Roco Universal (primært godsvogne og enkelte passagervogne)
  • PIKO delbar trækstang (kobler kort, mellem passagervogne)
  • Märklin kobling (mellem passagervogne)
IMG_20200729_114042.jpg

PIKOs delbare trækstang benytter jeg mellem vognstammer der ikke umiddelbart skal skilles ad. Det er alligevel rart at kunne løfte en vogn ud, uden at skulle belaste NEM-skakten. Den er super smart og enkel at benytte. Den koster heller ikke alverden.

Hverken Märklin eller Roco Universal er deciderede kortkoblinger. Märklin kobler en lille smule tættere end Roco Universal, men grundet hovedets højde, så er Märklin koblingen et problem på meget materiale, fordi pufferhøjderne ligger i hver deres ende af NEM-standardens tolerancer. Roco Universal er derfor den mest fremherskende kobling på mit anlæg. Den giver aldrig problemer. Vitterligt: Aldrig.

Tip! Har du koblingskaos, så prøv Roco Universal. Du vil aldrig se dig tilbage!

Ind på scenen kommer PIKO i 2020 med deres bud på en kortkobling. Den er interessant fordi den på ét punkt adskiller sig fra samtlige andre kortkoblinger: Du kan koble den strømførende kobling med den ikke-strømførende kobling. Det er der, så vidt jeg ved, ingen andre mainstream koblinger der kan.

Den strømførende kobling er desuden 2-polet, hvilket gør det muligt at føre strøm til belysning gennem vognene, uden at skulle have strømoptag på hjulene. Dette giver en lettere stamme.

Koblingen kobler fint tæt. Her er to B-vogne koblet sammen:

IMG_20200729_114147.jpg

Her er B-vognen koblet med en BR 141:

IMG_20200729_114158.jpg

Som altid afhænger afstanden mellem pufferne også af andre parametre, som f.eks. hvor meget vognen overholder standarden for NEM-skakter. Det er almindeligt at PIKOs vogne f.eks. ligger i den generøse del af skalaen, hvor andre vogne kobler noget tættere. Det er meget forskelligt fra model til model. PIKO koblingen, ser dog ikke ud til at øge afstanden. Tværtimod.

Koblingen supporterer desuden pre-afkobling med afkoblingsskinne og det fungerer "so wie so". På ingen måde lige så nemt som med Roco Universal.

Samenkobling
Jeg har udeladt Märklin-koblingen fra nedenstående sammenligninger, da den ikke er relevant for mit materiale pga. højdeudfordringen.

Her kan du se hvor tæt koblingerne kobler. Jeg ved godt, at vi er ude i "pernittengryn" hvad der angår forskelle. Så det er meget en smagssag hvad der passer til ens egne behov og forventninger.

Roco Universal. Kobler fint tæt, uden at være en kortkobling.

Roco Universal
Roco Universal

PIKO ny kortkobling. Kobler også fint tæt. Næsten dødt løb mellem PIKO og Roco.

PIKO ny kortkobling
PIKO ny kortkobling

PIKO trækstang. Kobler meget tæt, men igen, næsten ingen forskel.

PIKO trækstang
PIKO trækstang

Hvor meget fylder koblingerne
Her kan du se hvor meget de enkelte koblinger fylder på vognenderne. Det er ofte her at der er mange meninger om hvad der er "bedst". Svaret er som sædvanlig: Det kommer an på dine egne behov. Der er intet korrekt svar.

Roco Universal
Roco Universal
PIKO ny kortkobling
PIKO ny kortkobling
PIKO trækstang
PIKO trækstang

Konklusion
Konklusionen må være, at jeg lader PIKO koblingen køre på prøve. Jeg er meget interesseret i den strømførende kobling, da den virkelig ser ud til at være et interessant til mine passagervogne. Det finder jeg ud af, når jeg engang modtager den.

Jeg vil også gerne have den samme kobling på alle mine tog, så jeg ikke skal dedikere lokomotiver til godsopgaver og andre til passageropgaver. Pt. har jeg løst det med Roco Universal på lokomotiver, og enkelte passagervogne med én Roco Universal i den ene ende og en trækstang i den anden. Det er bare irriterende ikke at kunne oprangere passagervogne på kryds og tværs.

Lige nu ser det interessant ud, men vi får at se om det holder i længden. Roco Universal koblingen er, efter min mening, stadig den bedste all-round kobling.

Lidt flere billeder:

IMG_20200729_114449.jpg
IMG_20200729_114034.jpg

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Ny PIKO kortkobling

Indlæg af moppe »

Søren skrev: 29 jul 2020, 16:09

Ind på scenen kommer PIKO i 2020 med deres bud på en kortkobling. Den er interessant fordi den på ét punkt adskiller sig fra samtlige andre kortkoblinger: Du kan koble den strømførende kobling med den ikke-strømførende kobling. Det er der, så vidt jeg ved, ingen andre mainstream koblinger der kan.

Korrekt, der skal du over i "exoterne"
Fleischmann profi kobler med Tams/Viessmann strømførende kobling (der er baseret på profi)
ESU strømførende kobling der kobler med ESU/Roco universalkobling.

Klaus

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Ny PIKO kortkobling

Indlæg af Søren »

Du har ret. Jeg har helt glemt ESU koblingen. Den bliver jeg også nødt til at prøve. 👍

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Ny PIKO kortkobling

Indlæg af Godsbanen »

Tak for indlægget omkring koblinger. Jeg skal ikke bruge PIKOs koblinger, men vil nu supplere med Rocos universalkoblinger sammen med Märklins kortkoblinger. Ikke mindst fordi Roco også har en højdejusterbar universalkobling.
Jeg har dog nogle lokomotiver, hvor de korte koblinger ikke må skubbes helt i skakten for at undgå afsporinger med visse vogntyper (fire-akslede).

Carsten B. Thomsen
Ledvogter
Indlæg: 165
Tilmeldt: 18 jul 2012, 12:30
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Tillig Elite og Roco Line
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Ny PIKO kortkobling

Indlæg af Carsten B. Thomsen »

Søren skrev: 29 jul 2020, 16:09

Tip! Har du koblingskaos, så prøv Roco Universal. Du vil aldrig se dig tilbage!

Hej Søren

Jeg er fuldstændig enig.
Roco Universal er den bedste H0-kobling, der findes!.

Den er en fornøjelse af rangere med, for den kobler silkeblødt, og sammenkoblet med enten Roco Universal, Märklin kortkobling, ESU kortkobling eller Krois kortkobling, så har man en bundsolid sammenkobling, som ikke går fra hinanden, før man afkobler igen med enten dertil indrettet afkoblingsspor eller "håndafkobler" á la det geniale afkoblerhåndtag, som følger med i 50 stk.-pakningerne med Roco Universal (40397).

Alt det ... med, at sammenkoblingen går fra hinanden i kurver handler om sammenkobling med almindelig A-bøjlekoblinger (som den også kan koble med) og nogle meget skarpe kurver/"knæk" som findes på spånplade-rundbaneanlæg og som giver meget lange udhæng og udsving på meget lange vogne.

Hvis Fremo-verdenen må se sig om efter en ny standardkobling, såfremt Roco/Fleischmann stopper produktionen af 6511-koblingen, så håber jeg at valget falder på Roco Universal - især af ovennævnte grunde.
Køn er den måske ikke, men det er hjemmelavede ståltrådskoblinger á la Göteborg-koblingen dælme heller ikke - den er ligeså lidt tro mod forbilledet, men roses til gengæld til skyerne af tilhængerne.
Jeg forstår så ikke, at de gider besværet med at lave koblinger selv, når man nu kan købe lækkerier som Roco Universal til fornuftige penge, så man i stedet kan bruge sine kræfter på at lave noget unika, som man ikke kan købe sig til.

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Medlem af Fremo, H0 2-skinne digital
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Ny PIKO kortkobling

Indlæg af Søren »

Man kan sige at det er hver sin smag. Mit gæt er at Roco Universal er for kontroversiel til at kunne falde i FREMOs smag. Blot et gæt. Koblingen skal falde i mange personers smag, Roco Universal har et udseende der i den grad deler vandene, og så er det nemmest at blive enige om en bøjlekobling. De ender nok med at opfinde noget selv, hvis det bliver aktuelt. Jeg tror dog ikke 6511 koblingen forsvinder.

Jeg har bestilt nogle ESU-koblinger, som jeg vil give et forsøg. Jeg har aldrig prøvet dem.

En opdatering på PIKO vs. Roco Universal: PIKO koblingen kobler mere tæt end Roco Universal. Roco Universal har et større spil, som øger mellemrummene mellem vognene når stammen trækkes. Det er måske 1 mm vi taler om. Så der er 3 mm i stedet for 2 mm som ved PIKO. Det er ca. værdier.

Hvis toget skubbes (f.eks. styrevognstog) er der ingen nævneværdig forskel. Det er meget lidt, og ikke rigtig synligt, med mindre man kigger efter det.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

ptmadsen
Godsforvalter
Indlæg: 132
Tilmeldt: 12 aug 2011, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Haderslev

Re: Ny PIKO kortkobling

Indlæg af ptmadsen »

Hej.
Den absolute eneste kobling jeg har afprøvet som efter min mening kobler bedre end Roco universalkoblingen er Rebu koblingen https://www.rietze.de/ribu-modellbahn-zubehoer.html Den har så den skavank at den kan virke endnu mere klodset som universalkoblingen fra Roco, og så heller ikke kobler med noget andet overhovedet. I princippet er den lige så umulig som profikoblingen fra Fleischmann. Jeg er klar over at nogle lidelsesfæller mener at det er det eneste saligørende, blot ikke mig.

Modelbanefolket er jo en underlig skabning ikke mindst når det kommer til sammenkobling af vogne. Der er flere ting man skal tænke på. Er vognene forsynet med kortkoblingskullise eller er det ældre vogne uden kullisestyring, begynder man at blande vognene med og uden kullisestyring går det først rigtig galt især hvis man ønsker at trykke/skubbe vogne.

Venlig Hilsen
Peter Madsen

Venlig hilsen
Peter Madsen

https://petermsgarage.blogspot.com/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Ny PIKO kortkobling

Indlæg af Søren »

Ribu koblingen kendte jeg ikke. Er det en du benytter i daglig drift? Det er svært at se på billederne, men det ligner at den skal samles på en lidt omstændig måde?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

ptmadsen
Godsforvalter
Indlæg: 132
Tilmeldt: 12 aug 2011, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Haderslev

Re: Ny PIKO kortkobling

Indlæg af ptmadsen »

Søren skrev: 04 aug 2020, 11:01

Ribu koblingen kendte jeg ikke. Er det en du benytter i daglig drift? Det er svært at se på billederne, men det ligner at den skal samles på en lidt omstændig måde?

Hej.
Nu er jeg gammel Fleischmann kører, siden min far startede i midten af 50erne. Den gang var der told og afgifter på modeltog indført til Danmark fra Flensborg = Tyskland.
Hvert år i god tid før jule blev der afsat tid til en tur syd for grænsen for at hente nøder og mandler til brug ved julebagningen. Nøder og mandler var tilgængelig syd for grænsen uden ration til en rimelig pris, og når man så var af sted alligevel var der jo også plads til lidt Fleischmann i lommerne.
Senere overtog jeg jernbanen og på et tidspunkt kom der nye producenter til som alle vedlagde A koblingen. Den gamle krog kobling fra Fleischmann var ikke længere brugbar. I første omgang blev der skiftet til A kobling over hele linien.
Så kom kinematikken og kortkobling og der blev grundet vejledning fra en ven indkøbt Maerklin kortkoblinger, idet det skulle være det eneste saliggørende.
Maerklin kortkoblingerne er solgt idet de ikke er stabile hvis højden ikke passer, vennen har jeg endnu men vi ses ikke så ofte som før.
Profikoblingen fra Fleischmann er også afprøvet men den er heller ikke stabil hvis den hænger en smule og højden ikke passer.
Undervejs i min søgen efter en ordentlig kobling der virkede tilnærmelsesvis hver gang fandt jeg RIBU koblingen, den kobler blødt og hver gang, eneste fejl er at den lige som profikoblingen kun kobler med koblinger af samme fabrikat og intet andet, samt kræver en skakt for montering, derfor blev den også fravalgt.
RIBU koblingen modtages på plast støberammen og delene klippes eller skæres fri af rammen. Hver kobling består af 3 dele der samles og skydes ind i koblings skakten.
Efter mange afprøvninger er jeg nu endt op med Roco universalkoblingen, http://www.felderbanen.dk/Shop/Product/ ... -St/R40395 og http://www.felderbanen.dk/Shop/Product/ ... nve/R40396 som er højde justerbar og yderligere har den fordel at den er en smule længere end 40395, ca 1,2 mm. Når du så har 2 af denne type koblinger over for hinanden har du pludselig mere som 2mm mere imellem vognene.
Roco universalkoblingen har så også den fordel at den kan koble med A koblingen samt Maerklin kortkobling og Maerklin fjernbetjent elkobling som jeg efterhånden har monteret på 9 maskiner.

Venlig hilsen
Peter Madsen

Venlig hilsen
Peter Madsen

https://petermsgarage.blogspot.com/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Ny PIKO kortkobling

Indlæg af moppe »

Den (for os i Hadsten) helt store fordel ved Roco UK, er at den låser i højden, hvilket gør at ujævnt lagte spor, ikke har indvirkning på sammenkoblingen.

Fleischmann profi, Roco kortkobling, PIKO "fastkobling" og formodentligt også PIKO kortkobling, kan alle afkoble, hvis der er fors tor højdeforskel.

En traditionel bøjlekobling (og delvist også Märklins kortkobling) kan også afkoble, da bøjlen "kun" har fat i "pinden" på den modsatte kobling "den ene vej".
Det er lettest at se på bøjlekoblingen, hvor man kan løfte vognen, hvis bøjle er nederst, og på den måde koble vogne fra hinanden.

Roco UK er med sin stive kobling, i både lodret og vandret plan, også en god partner for kulisser de hænger lidt (hvem sagde Heljan lokomotiver?).

Klaus

Besvar