PIKO servodekoder - undlad at købe!

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

PIKO servodekoder - undlad at købe!

Indlæg af Søren »

Hejsa

Som bekendt så består hobbyen for mig også i at teste alverdens forskellige digitalkomponenter. Jeg synes det er sjovt at prøve nye muligheder af, samt opdatere min viden om hvad der fungerer, men også hvad der ikke fungerer.

Normalt skriver jeg ikke meget om produkter jeg ikke kan lide, da det ofte er meget personlige præferencer der danner grundlag, og min kan være anderledes fra andres, og så er det jo lige meget hvad jeg mener.

Jeg gør her en undtagelse, for ingen skal være tjent med at bruge 450 kr. på en dekoder der simpelthen ikke fungerer. Hvis du er forhandler og læser dette, så undlad at bestille den hjem.

piko_servo.jpg

Varenummer: 55274

Baggrund
PIKO lancerede for nogle år siden et komplet system til langsomt at stille sporskifterne. Systemet består af en servomotor med smart holder til montering, samt en dekoder (produceret af Uhlenbrock). Dekoderen har et design der ligner Märklins digitalkomponenter. Dermed passer den estetisk pænt under anlægget med de andre komponenter. Det kan du måske grine af, men det er vigtigt for mig.

PIKO servo
Servoen er der intet at udsætte på. Den er meget stille og siger ingenting. Dens lille holder er rigtig smart og nem at montere. Det er et rigtig godt produkt, der tilmed er billigere end PIKOs magnetspoledrev hvilket gør det til en win/win. Klar anbefaling!

piko_servo_a.jpg
piko_servo_b.jpg

PIKO servodekoder
Dekoderen derimod har mange ulemper.

For det første koster den næsten det dobbelte af ESUs servodekoder, som er noget af det nemmeste at have med at gøre. ESUs dekoder er nem at konfigurere og betjene. ESU dekoderen kan desuden udstyres med en udvidelse, der gør den i stand til at sætte strøm til hjertestykker. Den funktion har PIKO dekoderen ikke. Det er ikke et problem, hvis du benytter PIKO A-spor, da hjertestykkerne her er isolerede, og små nok til at selv de mindste loks kan passere uden problemer. Det er et af det store plusser ved PIKO A-sporet.

PIKO dekoderens højere pris, betyder ikke så meget, hvis PIKOs dekoder er tilsvarende enkel at have med at gøre. Måske sparer den mig for nogle opsætninger, og så er den, efter min smag, meget pænere for øjet end ESUs dekoder.

Den første dekoder jeg fik leverede fungerede ikke optimalt. Port nr. 2 var defekt. Jeg fik den ombyttet til en ny dekoder, hvor alle porte virkede.

Problemerne stoppede dog ikke her. Dekoderen fungerer simpelthen ikke ordentligt. Jeg har meget svært ved at programmere den, engang imellem virker det, engang imellem virker det ikke. Der er ingen system i det, og selv som jeg prøver med forskellige centraler, så er det samme problem. Jeg har ladet mig fortælle, at en Uhlenbrock Intellibox formentlig ikke har problemer. Jeg har ikke adgang til en IB2, så jeg kan ikke teste den påstand. Det ændrer heller ikke på, at de færreste har en IB2, hvorved det stadig er et problem. Det er en DCC dekoder, så den skal virke med alle gængse DCC centraler.

Dekoderen dukker ikke op i ret mange søgninger på nettet. Det kan betyde, at jeg er den eneste med problemer, alternativt at kun få har købt den. Jeg har derfor søgt på problemer med Uhlenbrocks egen servodekoder, og her dukker der rigtig mange eksempler op på lignende problemstillinger.

En mail fra Uhlenbrock nævnte, at jeg blot skulle følge manualen (tak for det åbenlyse svar).

Jeg har ikke flere ideer til, hvordan jeg får dekoderen til at fungere. Jeg synes at have prøvet alt. Baseret på tilbagemeldinger fra producenten, samt resultatet af min research på nettet, må jeg konkludere at dekoderen er et fejlbehæftet design. Mit gæt er, at den aldrig kommer til at fungere optimalt. Der findes i skrivende stund ingen softwareopdateringer til den.

Konklusion: Undlad at købe PIKOs servodekoder (samt Uhlenbrocks servodekoder). Produkterne er (i skrivende stund) noget skrammel. For god ordens skyld har jeg testet alle mine PIKO servoer med en ESU Switch Pilot Servo 2.0. Det tog 5 minutter, og så fungerede det hele. Normalt vil jeg sige: Du får hvad du betaler for. I dette tilfælde er det ikke korrekt, du hælder 450 kr. ud af vinduet, når du kunne slippe med 250 og få en bedre oplevelse.

Jeg vil holde øje med PIKOs dekoder og se om der dukker nye oplysninger eller firmware op. Ind til da er rådet: Køb ESU, hvis du skal bruge en servodekoder.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar