Spørgsmål til ESU 54680 Railcom Sendemodul

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Kresten
Stationsforstander
Indlæg: 94
Tilmeldt: 18 mar 2017, 07:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

Spørgsmål til ESU 54680 Railcom Sendemodul

Indlæg af Kresten »

Jeg er ved at montere ovenstående på mine mfx-lokomotiver som led i mit Railcom projekt. Der et par steder i brugsforvirringen (vedhæftet), jeg ikke forstår. Jeg har ikke kunnet få svar på ESU Forum eller fra ESU Support, så nu forsøger jeg her.

Nederst på side 2 (under figuren) står:
"Verbinden Sie das rote Kabel mit dem in Fahrtrichtung rechten Radschleifer bzw. dem Außenleiter bei 3-Leitermodellen
• Verbinden Sie das schwarze Kabel mit dem in Fahrtrichtung linken Radschleifer bzw. dem Schleifer bei 3-Leitermodellen."

Normalt bruger vi "3-ledere" rød til slæbesko og sort til skinne. Hvorfor bytter ESU rundt her - er det en "typo", eller kan det i virkeligheden være fulfdstændig ligegyldigt?

Afsnit 5 på side 3 beskriver idriftsættelse. Det er jo let nok, hvis man i forvejen har en ESU-dekoder (afsnit 5.3), hvor man bare kan bruge LokProgrammer. Men jeg har mfx-dekodere, som de nyeste LokProgrammer versioner ikke vil kendes ved. Skal jeg så - som beskrevet i afsnit 5.2. - ind- og udlæse hver eneste CV 1-256 ? Og findes der en smart måde at gøre det på for mfx-lokomotiver ?

Venlig hilsen
Kresten

Vedhæftede filer
02614-14643_ESU_Railcom_Sendemodul_ESUKG_DE_Betriebsanleitung_Auflage-1_eBook_01.pdf
ESU 54680 Manual
(234.49 KiB) Downloadet 110 gange
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4487
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Spørgsmål til ESU 54680 Railcom Sendemodul

Indlæg af moppe »

Det med kabelfarverne bør være fuldstændigt ligegyldigt.
Men prøv da begge dele!

Med hensyn til idriftsættelse drejer det sig om at man skriver CV værdier til lokomotivet, hvorefter sendemodulet er “med på en lytter”.
De CV værdier du har brug for er dem der angår adresser.

Hvis du har bygget et modul i et lokomotiv, så stil lokomotivet på programmeringssporet til din lokprogrammer, sammen med et lokomotiv der har en LokSound V3.5 dekoder.

Læs dekoderens opsætning med Lokprogrammer.
Kan du det, gemmer du opsætningen på din computer. Herefter ændrer du adressen til den adresse din railcom sender skal sende ud og programmerer den ud til begge lokomotiver (igen med lokprogrammer).
Nu bør begge lokomotiver have samme adresse.

Dit mfx/railcom lokomotiv fjerner du fra programmeringssporet, læser den gemte fil og skriver den ned i LokSound lokomotivet.

Svuptivupti, nu har du et programmeret sendemodul.

Klaus

Kresten
Stationsforstander
Indlæg: 94
Tilmeldt: 18 mar 2017, 07:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

Re: Spørgsmål til ESU 54680 Railcom Sendemodul

Indlæg af Kresten »

Hej Klaus

Tak - rød og sort er ligegyldigt!

Hvis du er stensikker på, at de eneste "betydende CV'er" er dem med adresser, er det selvfølgelig intet problem. Men ESU skriver udtrykkeligt, at det er alle CV 1-256 fra den dekoder som skal have selskab af Railcom Sendemodul, som skal indlæses og "udlæses" (skrives) igen. Og der har jeg et problem med at læse CV'er fra mfx-dekodere og udskrive dem igen.

Hidtil har jeg sat en Motorola adresse på mfx-dekoderen og brugt en LP4 med samme adresse til at opdatere Railcom Sendemodulet. Men jeg har ikke fået den forventede Railcom feedback fra mfx-lokomotivet efterfølgende.

VH Kresten

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4487
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Spørgsmål til ESU 54680 Railcom Sendemodul

Indlæg af moppe »

Du skal ikke programmere alle CV værdier, du kan vælge at gøre det....

Har du prøvet at sætte en sender i et lokomotiv med en V3 dekoder?

Klaus

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4487
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Spørgsmål til ESU 54680 Railcom Sendemodul

Indlæg af moppe »

Når du tester mfx lokomotivet (med MM), sender du så DCC kommandoer ud i sporet?

Klaus

Kresten
Stationsforstander
Indlæg: 94
Tilmeldt: 18 mar 2017, 07:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

Re: Spørgsmål til ESU 54680 Railcom Sendemodul

Indlæg af Kresten »

Ja, jeg har prøvet både med LP3 og LS3.5. Det virker helt "efter bogen" - alt klares med LokProgrammer og lokomotivet melder sig straks med Railcom.

Anderledes med mfx - jeg har ikke fået Railcom feedback til at virke endnu. Derfor er jeg i tvivl om jeg har gjort det rigtigt.

Som fejlmuligheder har jeg tænkt på:

  • at jeg ikke fået oprettet Railcom Sendemodul ordentligt med samme adresse som mfx-dekoderen
  • at jeg ikke har overført CV 1-256 som beskrevet i manualen
  • at ECoS/CS3+ sender mfx signaler (og ikke DCC) til lokomotivet

Mht dit spørgsmål om DCC: Kan jeg selv bestemme (både på ECoS og CS3+) om jeg sender DCC- eller mfx-signaler ud i sporet ? Jeg har kun læst mig til, at prioriteringen er mfx->DCC->MM. Skal jeg på en måde "disable" mfx for at få det til at fungere?

VH Kresten

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4487
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Spørgsmål til ESU 54680 Railcom Sendemodul

Indlæg af moppe »

Kresten skrev: 11 sep 2020, 08:44

Som fejlmuligheder har jeg tænkt på:

  • at jeg ikke fået oprettet Railcom Sendemodul ordentligt med samme adresse som mfx-dekoderen

Mfx dekoderen har som sådan ikke en adresse, så den adresse kan du ikke give RailCom sendemodulet.

Kresten skrev: 11 sep 2020, 08:44
  • at jeg ikke har overført CV 1-256 som beskrevet i manualen

Det er ligegyldigt. Et modul der ikke er programmeret på, vil sende adresse 3

Kresten skrev: 11 sep 2020, 08:44
  • at ECoS/CS3+ sender mfx signaler (og ikke DCC) til lokomotivet

Modulet forstår ikke mfx.
Men, sender du ikke DCC signaler ud i sporet, vil modulet aldrig vide, hvornår den skal sende noget (hvornår RailCom cutout er placeret)

Kresten skrev: 11 sep 2020, 08:44

Mht dit spørgsmål om DCC: Kan jeg selv bestemme (både på ECoS og CS3+) om jeg sender DCC- eller mfx-signaler ud i sporet ? Jeg har kun læst mig til, at prioriteringen er mfx->DCC->MM. Skal jeg på en måde "disable" mfx for at få det til at fungere?

Prioriteringen er i dekoderen. Centralen sender kommandoer ud i de sprog du har aktiveret og ud fra de enheder der skals endes kommando til.

Tager du en CS3 der er tom, sætter et mfx lokomotiv på sporet og kører med det, vil den aldrig sende DCC ud til sporet og sendemodulet vil derfor aldrig vide, hvornår den skal sende noget tilbage.

Klaus

Besvar