boosteren er indkøbt > med det tvivlsomme formål "at beskytte CS3+"... Men vi skal åbenbart til at tænke os om og udnytte både CS3 og
booster(e) mere > hensigtsmæssigt!
Jeg antager at du med at "beskytte CS3" tænker på, at I er bange for at noget skal brænde jeres CS3 af, og derved er det billigere hvis det er boosteren der tager slaget. Det er ikke en ufornuftig vej at gå, når der er tale om et modulanlæg, som bliver flyttet rundt og modulerne bygges af forskellige folk med forskellige øje for god kabelføring.
Op- og nedtagning af moduler øger selvfølgelig risikoen for reel kortslutning. Men jeg tror ikke rigtigt på det, fordi kortslutningen forsvinder
så snart vi stop/starter CS3+.
Hvis kortslutningen var permanent, så er det korrekt antaget, at du vil få en kortslutning i samme øjeblik du ophæver nødstoppet. Dermed ikke sagt, at der ikke godt kan være en kortslutning. Jeg ville prøve at finde en form for mønster. Det virker måske ikke sådan lige nu, men der er et mønster et sted, som kan lede dig til en årsag.
I fredags, da problemet igen opstod, var der kun 2 loks på banen. Men det var godtnok gamle Märklin (MY1106 og SNCF) - kan de to
tilsammen virkelig trække så meget strøm, at der bliver tale om overbelastning ?
Ja, det kan de godt. Måske er 2 lokomotiver lige i underkanten af, hvad der skal til, men de gamle motorer, pærelys osv. kan nemt trække meget mere strøm end man vil antage. Nyere lokomotiver trækker slet ikke strøm på samme måde.
Som Klaus skriver, så kan en motor trække 1 A, og så har du kun plads til 3 lokomotiver (i bedste fald).
når først overbelastningen er opstået, nytter det jo ikke at aflæse strømforbruget...
Nej, men baseret på det du beskriver, hvis der er tale om et højt strømforbrug, så vil din CS3 ligge og svinge lige under maksimal ydelse. Derfor vil du kunne se på strømforbruget, at det er tæt på kapaciteten. Det er en lige så god indikator, som at der rent faktisk er sket en overbelastning. CS3'eren bør aldrig køre med et maks. strømforbrug tæt på kapaciteten, for så vil den svinge over af og til med en overbelastning til følge.
Hvordan gør du, når du ovebelaster med vilje - simpel kortslutning ?
Du foretager blot en bevidst kortslutning (f.eks. med en ledning røre midterlederen og en skinne), men vær opmærksom på, at CS3'eren skal reagere indenfor få sekunder. Hvis den ikke gør det, så skal du fjerne din manuelle kortslutning, og undersøge hvorfor CS3'eren ikke opdager kortslutningen. En overbelastning kan godt gå ubemærket hen, hvis ledningsnettet er forkert designet.
Det problem skal så fikses med det samme.
Jeg er klar over, at anlæggets størrelse ikke har noget med strømforbruget at gøre. Men ved "spidsbelastning" kan der vel være 15-20
lokomotiver på anlægget ad gangen - og der er en klar tendens til, at de ophober sig på stationsmoduler med mange spor.
Det er jo ikke forkert at sige, at store anlæg, med stor sandsynlighed, vil have behov for en booster. Som du selv skriver, så vil der være områder, hvor man kan formode en højere belastning end andre.
Min pointe er også blot, at behovet må ikke stå uprøvet hen. Så spilder man en masse penge på udstyr man ikke har brug for, samt indfører unødvendig kompleksitet.
Jeg plejer at se boostere i et andet lys: Opdeling af driftsområder. Her er investeringen i boostere en bevidst handling. Her investerer du ikke i kapacitet men i driftsstabilitet. Når I kører med modulanlæg, så kunne I for eksempel forlange at hver station har sin egen booster. Fordelen er, at hvis der sker en overbelastning på en station, så er det den station hvor strømmen går. Resten af anlægget vil ikke gå i stå. Man kan så opklare problemet på den enkelte station og ophæve nødstoppet.
Hvilket leder mig til et andet spørgsmål: Når CS3'eren trækker nødstoppet, hvilke sektioner falder så ud? Er det hele anlægget? Eller kun en boostersektion?
Antallet af "aktive" loks er nok noget lavere, men tit sættes hastigheden bare til 0, når de efterlades - og så står (lyd-)dekoderen jo stadig og
trækker strøm.
Det er ofte så lidt, at det er ligemeget. Det er aktive motorer der trækker strømforbruget op.