CS3+ Fejlmelding - hvad betyder det ?

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Kresten
Stationsforstander
Indlæg: 94
Tilmeldt: 18 mar 2017, 07:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

CS3+ Fejlmelding - hvad betyder det ?

Indlæg af Kresten »

Hvad betyder det, når den røde advarselstrekant kommer op med følgende tekst: "Ved enhed GFP-1 kanal nr 3 er der indtrådt en overbelastning. Efter afhjælpning osv..." ?

Der kører kun 1-2 loks på anlægget og fejlmeddelelsen kommer ofte. Der burde ikke være anden belastning end de 1-2 loks. Fejlen kan afhjælpes ved stop og start af CS3+, men kommer som oftest igen efter kort tid.

Hvad er kanal nr 3 ? Og hvor skal man begynde at søge efter fejlen ?

VH Kresten

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: CS3+ Fejlmelding - hvad betyder det ?

Indlæg af Godsbanen »

Indtil Søren nok kommer med det rigtige svar, så prøvede jeg at google lidt på engelsk. Der kom et resultat frem fra en diskussionsgruppe, hvor én havde fejlen på gfp -1 kanal 2. Det viste sig, at han ved en fejl havde brugt strømmen fra programmeringssporet til hovedsporet. Så kanal 1 er baneudgangen og kanal 2 er programmeringsudgangen.
Ingen resultater omkring kanal 3, heller ikke på tysk.

Kresten
Stationsforstander
Indlæg: 94
Tilmeldt: 18 mar 2017, 07:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

Re: CS3+ Fejlmelding - hvad betyder det ?

Indlæg af Kresten »

Kære Godsbane

Tak for dit svar - det fandt jeg også på stummiforum (hvor jeg kan se, at Klaus "Moppe" allerede har været involveret). Men intet præcist svar. Og nu har jeg fået info om, at "-gfp-x" henviser til booster - hvor kanal 3 slet ikke findes...???

Så forvirringen er komplet - gad vide hvornår Märklin begynder at distribuere ordentlig dokumentation. Det er jo efterhånden som at bruge Mac-PC'er, som er så "brugervenlige" at de heller ikke dokumenterer nogetsomhelst :-)

VH Kresten

PerR
Ledvogter
Indlæg: 197
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: CS3+ Fejlmelding - hvad betyder det ?

Indlæg af PerR »

Hej,

jeg har lavet et par forsøg for at finde ud af hvilke kanal numre der bliver rapporteret på mit anlæg.

Jeg har en CS3+ med to boostere, der hedder "GFP-1" og "GFP-2".

Når jeg laver en overbelastning på booster 1 (GFP-1), så skriver den: "Ved enhed GFP-1 - kanal nr. 1 er der indtrådt en overbelastning".

Når jeg laver en overbelastning på booster 2 (GFP-2), så skriver den: "Ved enhed GFP-2 - kanal nr. 3 er der indtrådt en overbelastning".

Denne nummerering ødelægger min teori om hvordan kanalerne bliver nummereret.

Det er også muligt at kanalnummeret er dynamisk så der ikke er en fast sammenhæng mellem booster nummer og kanal nummer.

Jeg vil prøve at se hvilke kanal numre der bliver rapporteret på vores klubanlæg hvor vi har en CS3+ med 4 boostere. Det kan måske give en ide om hvorledes kanal numrene bruges.

Kresten, hvor mange boostere er der i Jeres system?

Mvh Per

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: CS3+ Fejlmelding - hvad betyder det ?

Indlæg af moppe »

Kresten?

Hvor meget strøm trækker du ud gennem boosteren i din CS3?

Klaus

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3+ Fejlmelding - hvad betyder det ?

Indlæg af Søren »

Du skal ikke tillægge kanalnumrene nogen betydning, det er (efter min mening) noget ingeniør nørderi, som almindelige mennesker ikke kan forventes at forstå. Den burde slet ikke skrive det.

Du skal kigge på, hvilken GFP den nævner, hvis det svarer til din booster, så skal du kigge på, hvorfor der sker en overbelastning der. Hvis det svarer til CS3'erens udgang, så starter du der. CS3'eren er, teknisk set, også en booster, men en intelligent en af slagsen.

Bemærk, at der med overbelastning menes, at systemet trækker mere strøm end det kan levere. Det vil f.eks. opstå ved en kortslutning.

Men en overbelastning kan også skyldes, at man bruger mere strøm end systemet kan levere. Meget gamle lokomotiver er ikke blege for at trække meget strøm. Med 3A ud af centralen, kan et par gamle lokomotiver hurtigt æde af ressourcerne.
Bemærk her, at løsningen ikke bør være en større strømforsyning, men netop en booster. En større strømforsyning introducerer større tekniske krav til kablingen, hvilket vil komplicere opbygningen af anlægget.

Bemærk også, at den fysiske størrelse på anlægget aldrig må diktere behovet for en booster. Det er udelukkende det samlede strømforbrug der dikterer behovet. Det er en almindelig misforståelse at store anlæg pr. automatik kræver boostere.

Din CS3 kan under info for hver GFP vise dig det aktuelle strømforbrug. Her kan du se om det ligger tæt på maksimal ydelse. Det kan være en indikator for, hvor du skal starte. Sæt begge dine loks i gang og tjek status. Hvis strømforbruget er nede i lavt, så er det nok nærmere en kortslutning et sted.

Du bør kontrollere et par ting:

  • Strømforbruget på anlægget via din CS3's infoskærm. Er det generelt højt?
  • Din kabling. Har du forbundet dine kabler korrekt. Hvis du kører med to boosterkredse (CS3 + booster), skal du sikre at begge kredsene er forbundet ens med rød og brun ledning (B = Rød, 0 = Brun).
  • At isolatorerne mellem dine boosterkredse fungerer hele tiden.
  • Opstår problemet bestemte steder på anlægget
  • Opstår problemet altid med et bestemt lokomotiv. Prøv med et lokomotiv ad gangen, hver for sig, og se om det gør en forskel. Hvis ja, så kan årsagen findes i lokomotivet.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Kresten
Stationsforstander
Indlæg: 94
Tilmeldt: 18 mar 2017, 07:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

Re: CS3+ Fejlmelding - hvad betyder det ?

Indlæg af Kresten »

Kære alle
Tak for gode svar - nu har jeg i det mindste en ide om hvor fejlsøgningen kan begynde.

Vi er jo en modulklub, så vi har ingen fast bane - tilmed er det ikke altid de samme moduler, som medbringes til køredage eller udstillinger som f.eks. Teknisk museum her i weekenden.

Vores opstilling er "kødben" med styremodul i midten. Vi har en enkelt booster (nummer to er indkøbt, men ikke tilsluttet), hvor CS3+ tager sig af højre halvdel og boosteren føder vendtre halvdel. Der har aldrig været nogen egentlige overvejelser om strømforbrug - boosteren er indkøbt med det tvivlsomme formål "at beskytte CS3+"... Men vi skal åbenbart til at tænke os om og udnytte både CS3 og booster(e) mere hensigtsmæssigt!

Op- og nedtagning af moduler øger selvfølgelig risikoen for reel kortslutning. Men jeg tror ikke rigtigt på det, fordi kortslutningen forsvinder så snart vi stop/starter CS3+.

I fredags, da problemet igen opstod, var der kun 2 loks på banen. Men det var godtnok gamle Märklin (MY1106 og SNCF) - kan de to tilsammen virkelig trække så meget strøm, at der bliver tale om overbelastning ?

@Klaus: Jeg skal nok holde øje med strømforbruget. Men jeg troede ærligt talt ikke, at "sølle to lokomotiver" kunne være et problem. Indtil videre er der ingen, der har holdt specielt øje med CS3 , alle styrer deres loks via iPads, og når først overbelastningen er opstået, nytter det jo ikke at aflæse strømforbruget...
@Per: Så er det altså vores booster-kredsløb, vi skal holde øje med i dette tilfælde. Hvordan gør du, når du ovebelaster med vilje - simpel kortslutning ?
@Søren: Tak for opklaring vedr kanaler. Dem glemmer vi fremover. Og så skal vi naturligvis have checket rød/brun - jeg tror, at vi har skiftet fra ECoS til CS3+ "lige over" - og i så tilfælde har vi jo byttet dem rundt.

Jeg er klar over, at anlæggets størrelse ikke har noget med strømforbruget at gøre. Men ved "spidsbelastning" kan der vel være 15-20 lokomotiver på anlægget ad gangen - og der er en klar tendens til, at de ophober sig på stationsmoduler med mange spor. Antallet af "aktive" loks er nok noget lavere, men tit sættes hastigheden bare til 0, når de efterlades - og så står (lyd-)dekoderen jo stadig og trækker strøm. Tilmed medbringer medlemmerne ofte "vores gode gamle Märklin lokomotiver" - som åbenbart kan være store strømslugere. Så hvis vi skal fordele boosterne hensigtmæssigt ud over anlægget, må vi nok tage højde for situationen hver gang vi laver en ny opstilling.

Har I nogle yderligere "fif" til fordeling af booster-kapacitet i et fleksibelt modul-miljø som vores ?

VH Kresten

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: CS3+ Fejlmelding - hvad betyder det ?

Indlæg af moppe »

Start med at kigge på strømmåleren, allerede inden i sætter tog i drift.

Og kig når i er i drift.

Det kan jo være et eller andet på et modul der trækker masser af strøm, inden tog er i bevægelse.
En servodekoder der forsøger at trække en servomotor lidt længere ud end godt er, kan godt ende i en konstant belastning på 1A.
En glemt støjkondensator på en gammel tilslutningsskinne kan også være en fejlmulighed.
Det kan også være et halvdefekt lokomotiv.

Vi har en gammel Heljan MX, der en gang i mellem æder al strømmen på det danske anlæg.
Sidste gang tog jeg motoren ud og satte den til ren DC. Motor alene trak 1 A uden belastning.
Vi lod den køre godt og på et tidspunkt tog ... ved den, omdrejningerne steg, motorstøjen faldt og strømforbrug faldt til 0,08A.

Klaus

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3+ Fejlmelding - hvad betyder det ?

Indlæg af Søren »

boosteren er indkøbt > med det tvivlsomme formål "at beskytte CS3+"... Men vi skal åbenbart til at tænke os om og udnytte både CS3 og
booster(e) mere > hensigtsmæssigt!

Jeg antager at du med at "beskytte CS3" tænker på, at I er bange for at noget skal brænde jeres CS3 af, og derved er det billigere hvis det er boosteren der tager slaget. Det er ikke en ufornuftig vej at gå, når der er tale om et modulanlæg, som bliver flyttet rundt og modulerne bygges af forskellige folk med forskellige øje for god kabelføring.

Op- og nedtagning af moduler øger selvfølgelig risikoen for reel kortslutning. Men jeg tror ikke rigtigt på det, fordi kortslutningen forsvinder
så snart vi stop/starter CS3+.

Hvis kortslutningen var permanent, så er det korrekt antaget, at du vil få en kortslutning i samme øjeblik du ophæver nødstoppet. Dermed ikke sagt, at der ikke godt kan være en kortslutning. Jeg ville prøve at finde en form for mønster. Det virker måske ikke sådan lige nu, men der er et mønster et sted, som kan lede dig til en årsag.

I fredags, da problemet igen opstod, var der kun 2 loks på banen. Men det var godtnok gamle Märklin (MY1106 og SNCF) - kan de to
tilsammen virkelig trække så meget strøm, at der bliver tale om overbelastning ?

Ja, det kan de godt. Måske er 2 lokomotiver lige i underkanten af, hvad der skal til, men de gamle motorer, pærelys osv. kan nemt trække meget mere strøm end man vil antage. Nyere lokomotiver trækker slet ikke strøm på samme måde.

Som Klaus skriver, så kan en motor trække 1 A, og så har du kun plads til 3 lokomotiver (i bedste fald).

når først overbelastningen er opstået, nytter det jo ikke at aflæse strømforbruget...

Nej, men baseret på det du beskriver, hvis der er tale om et højt strømforbrug, så vil din CS3 ligge og svinge lige under maksimal ydelse. Derfor vil du kunne se på strømforbruget, at det er tæt på kapaciteten. Det er en lige så god indikator, som at der rent faktisk er sket en overbelastning. CS3'eren bør aldrig køre med et maks. strømforbrug tæt på kapaciteten, for så vil den svinge over af og til med en overbelastning til følge.

Hvordan gør du, når du ovebelaster med vilje - simpel kortslutning ?

Du foretager blot en bevidst kortslutning (f.eks. med en ledning røre midterlederen og en skinne), men vær opmærksom på, at CS3'eren skal reagere indenfor få sekunder. Hvis den ikke gør det, så skal du fjerne din manuelle kortslutning, og undersøge hvorfor CS3'eren ikke opdager kortslutningen. En overbelastning kan godt gå ubemærket hen, hvis ledningsnettet er forkert designet.

Det problem skal så fikses med det samme.

Jeg er klar over, at anlæggets størrelse ikke har noget med strømforbruget at gøre. Men ved "spidsbelastning" kan der vel være 15-20
lokomotiver på anlægget ad gangen - og der er en klar tendens til, at de ophober sig på stationsmoduler med mange spor.

Det er jo ikke forkert at sige, at store anlæg, med stor sandsynlighed, vil have behov for en booster. Som du selv skriver, så vil der være områder, hvor man kan formode en højere belastning end andre.

Min pointe er også blot, at behovet må ikke stå uprøvet hen. Så spilder man en masse penge på udstyr man ikke har brug for, samt indfører unødvendig kompleksitet.

Jeg plejer at se boostere i et andet lys: Opdeling af driftsområder. Her er investeringen i boostere en bevidst handling. Her investerer du ikke i kapacitet men i driftsstabilitet. Når I kører med modulanlæg, så kunne I for eksempel forlange at hver station har sin egen booster. Fordelen er, at hvis der sker en overbelastning på en station, så er det den station hvor strømmen går. Resten af anlægget vil ikke gå i stå. Man kan så opklare problemet på den enkelte station og ophæve nødstoppet.

Hvilket leder mig til et andet spørgsmål: Når CS3'eren trækker nødstoppet, hvilke sektioner falder så ud? Er det hele anlægget? Eller kun en boostersektion?

Antallet af "aktive" loks er nok noget lavere, men tit sættes hastigheden bare til 0, når de efterlades - og så står (lyd-)dekoderen jo stadig og
trækker strøm.

Det er ofte så lidt, at det er ligemeget. Det er aktive motorer der trækker strømforbruget op.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Kresten
Stationsforstander
Indlæg: 94
Tilmeldt: 18 mar 2017, 07:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

Re: CS3+ Fejlmelding - hvad betyder det ?

Indlæg af Kresten »

Tak Klaus og Søren

I første omgang er synderen fundet - det var en ældre Märklin MY1106, som lagde det hele ned. Efter den blev taget af sporet, kørte det nogenlunde pænt igen.

Foranlediget af jeres svar gennemgik jeg så også strømforbruget. Og "nogen" havde sat systemet op, så det var boosteren der betjente hele anlægget.

Så vi har en del at kigge på - og I har leveret en "to-do-liste", som vil blive ført ud i livet. Tusind tak for det!

Ideen med separat booster til f.eks. stationsmoduler med mange spor er nok værd at forfølge. Men hvordan er det med ledningsføring - kan man have et 10-20m langt mellemkabel fra CS3 og/eller fordelerboks til booster ? Eller skal man installere boosteren tæt på CS3/fordelerboks og trække kabel til sporet derfra ?

Og tilbage til mit første spørgsmål "hvad betyder det": Findes der dokumentation, der beskriver fejlmeddelelserne og f.eks GFP-1/2/3/x-opsætningen ? Eller er det hele så pædagogisk og brugervenligt, at man "bare" skal have en bruger på Baneforum.dk og stille sine spørgsmål der ?

VH Kresten

Besvar