8 Pin decoderstik - Loksound 5

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Cooldad
Godsforvalter
Indlæg: 105
Tilmeldt: 07 nov 2019, 15:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

8 Pin decoderstik - Loksound 5

Indlæg af Cooldad »

Hejsa

Nu er jeg 100m mester i at futte decodere af fordi at jeg har vendt stikket forkert (på mine MH’er). Dette til trods, så fik jeg ikke taget et foto af placeringen, da jeg skulle sætte ny Loksound 5 decoder i en gammel HT ME.

Så jeg håber at der har nogen som har et bud på om placeringen på billedet er korrekt. Jeg tænker på at det affasede hjørne på printet skal matches med en af farverne på stikket.

Mvh
Klaus

Vedhæftede filer
07B52694-2698-4CEE-ABD5-56E8822DD31C.jpeg

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: 8 Pin decoderstik - Loksound 5

Indlæg af moppe »

Ud fra billedet er der en blå og en grøn ledning loddet på ekstra. De passer ud fra den måde du har vendt stikket.

Vil du være 100% sikker kigger du på printbanerne. Den printbane der fordeler sig ud til alle lamper, er hvor den blå ledning på stikket skal være.

Så vidt jeg husker er der på undersiden af printet to dioder. Den printbane der går til begge dioder, går til den blå leder.

Klaus

Cooldad
Godsforvalter
Indlæg: 105
Tilmeldt: 07 nov 2019, 15:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: 8 Pin decoderstik - Loksound 5

Indlæg af Cooldad »

Hej Klaus.

Ok. Jeg chekker lige printbaner.

Når man læser loksound manualen, kunne man godt fristes til at tro at stikket skal sidde modsat:
“ • Insert the plug of the decoder in such a way that pin 1 of the plug (this is the side with the red / orange wires) sits next to the corner of the socket that is usually marked with *, +, • or 1. Please make sure that the pins are straight when inserting the plug.
Do not rely on the assumption that the wires of the harness have to face in a certain direction: the only reliable reference is the mar- king of pin 1.

Hvis man tænker at det affasede hjørne på printet skulle indikere *, +, så bør stikket vendes om.

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: 8 Pin decoderstik - Loksound 5

Indlæg af moppe »

Normalvis vil pin 1 være markeret, som du selv skriver.

Derfor ville jeg kigge på printet......

Klaus

Cooldad
Godsforvalter
Indlæg: 105
Tilmeldt: 07 nov 2019, 15:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: 8 Pin decoderstik - Loksound 5

Indlæg af Cooldad »

Nå jeg fik kigget lidt på printbanerne, og der er ikke meget hjælp at hente på motortilslutninger da de sidder diagonalt. Men den blå “fælles passer fint med manualen. Så stikket kom i og virker fint. Desværre må jeg konstatere at den gamle Hobbytrade ME har hygget sig i skabet og simpelthen er blevet GAMMEL. Den kører udsædvanligt ringe på alle leder og kanter, så den bliver kørt langt ud på et sidespor, og min Loksound 5 kommer til gavn i et andet lok en dag.

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: 8 Pin decoderstik - Loksound 5

Indlæg af moppe »

Hvad fejler den?

Jeg tænker at vi på modelbanen i Hadsten har en gammel Hobbytrade ME, som slæber rundt på 4 toetagers vogne hver dag. Det klarer den fint.

Klaus

Cooldad
Godsforvalter
Indlæg: 105
Tilmeldt: 07 nov 2019, 15:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: 8 Pin decoderstik - Loksound 5

Indlæg af Cooldad »

Det er et lok som jeg nok fik købt lidt for billigt. Det havde dårlige gear som kammede over og der var en lidt rokkende gang. Nu har jeg skiftet tandhjul, så gear ikke kammer over, men har stadig rokkende gang til trods for at alle aksler er fuldstændigt lige. Der er koblinger som hænger, og ikke mindst så kan det ikke skramle over mine slanke bueskiftespor uden at afspore... sikkert pga en slæbesko som er for hård. Når man så har et par MCK ME’er, så falder Hobbytraden lidt igennem. Så jeg gider bare ikke rode mere med den, og den får lov til at stå uden for maskindepotet og “pynte”.

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

Besvar