sporskifte

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
sarby
Lokomotivfører
Indlæg: 245
Tilmeldt: 03 jan 2017, 16:52
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

sporskifte

Indlæg af sarby »

Hej. Jeg har et sporskifte der kun vil skifte den ene vej. Det er et nyere 74491 med tape over det ene hul. Kan man gøre noget selv eller skal det byttes hos Lokdoc? Jeg kom ned i butikken, der stod en kunde, som omtalte, at han kunne lave det selv, men jeg nåede ikke at få fat i vedkommende. MVH John

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: sporskifte

Indlæg af Mogens »

Du kan sagtens fixe problemet selv, på you tube er der en lille video, du skal blot lave en lille lodning på kontakten i skiftet.

Hilsen fra Mogens

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: sporskifte

Indlæg af Mogens »

På dette link kan du se hvordan

Mogens

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: sporskifte

Indlæg af Søren »

sarby skrev: 23 okt 2020, 14:15

Hej. Jeg har et sporskifte der kun vil skifte den ene vej. Det er et nyere 74491 med tape over det ene hul. Kan man gøre noget selv eller skal det byttes hos Lokdoc? Jeg kom ned i butikken, der stod en kunde, som omtalte, at han kunne lave det selv, men jeg nåede ikke at få fat i vedkommende. MVH John

Hvis drevet er nyt, så skal det byttes! Du skal ikke begynde at fikse det selv, drevene må ikke fejle.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: sporskifte

Indlæg af Mogens »

Mit svar forudsætter naturligvis at der ikke længere er en garanti på produktet.

Mig bekendt bytter maerklin ikke længere de gamle drevversioner.

Men naturligvis henvender man sig til din forhandler og får afklaret situationen.

Hilsen fra Mogens

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

Marklin4me
Godsforvalter
Indlæg: 100
Tilmeldt: 19 jan 2015, 17:49
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C + M
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Kontakt:

Re: sporskifte

Indlæg af Marklin4me »

Bemærk Märklin har ændret praksis. Dette betyder at man i dag skal aflevere kvittering, sammen med sporskiftedrev hos sin forhandler. Sporskiftedrev og kvittering sendes så til Märklin for ombytning.og jeg tror du har ret Morgens 90’eren byttes ikke længere.

De bedste toghilsner

Ulrik
Medlem af MJK Nordbanen, Mist-Zealand
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: sporskifte

Indlæg af Søren »

Märklin ombytter ikke længere drev uden kvittering, det er korrekt. Men det er egentlig kunden lige meget, hvis det er købt i en butik, som var det nyt, og kunden kommer hjem og det ikke virker, så er det butikkens ansvar at sørge for, at der kommer til det. Lige meget hvad Märklins praksis er.

Enten via ombytning eller reparation, hvis det vurderes at det er billigere. Det er det næppe i dette tilfælde.

En reperation er IKKE, at bridge endeafbryderen, da det fjerner den eneste sikkerhed der er for at coilen ikke brænder over. Det fungerer ved digitaldrift, fordi centralen slukker for strømmen til drevet, men det er ingen garanti. Det kan ikke understreges nok, at man ikke bør udføre det hack. Drevet skal virke, og det gør de nye drev også, da årsagen til at de gamle drev fejlede er fjernet.

Drev med det gamle design er alle drev fra før maj 2015. Butikker kan godt have gamle lagre liggende, hvorfor et drev købt som nyt, stadig kan have problemet, hvis det er gammelt. Det er dog efterhånden ved at være sjældent jeg ser dem.

Der er 3 varianter af drev, hvor alle kan have problemet: 74490, 74491, 74492 (StartUp kabling). Det er derfor serienummeret der afgør designet.

Der kan jo være mandagsmodeller, så når ovenstående er sagt, så er jeg nysgerrig på hvad serienummeret er på det drev vi taler om her. John, kan du aflæse det og lægge det op? Alternativt tage et billede?

Serienummeret står under Märklin logoet på drevet.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: sporskifte

Indlæg af moppe »

Hvis drevet er købt indenfor de sidste to år, er der reklamationsret på drevet (en sag mellem butik og kunde og har intet med Märklin at gøre).

Hvis man vælger at luse endeafbryderen over, skal man huske at sikkerheden går fløjten. Sikkerheden er vigtigt, hvis man bruger dekodere der ikke selv bestemmer pulslængden. Sådanne dekodere er ofte gamle modeller der ikke kan konfigureres og kører MM protokol.
Jeg ved at Lokdoc sælger IEK dekodere. Netop disse er under betegnelsen gamle dekodere, som kræver en “sluk-kommando” fra digitalcentralen. Kommer der et PIKO lokomotiv (hvor C4 kondensatoren ikke er fjernet) forbi dekoderen i samme øjeblik den burde modtage sluk kommando, slukker dekoderen aldrig for udgangen og drevet smelter.

Klaus

sarby
Lokomotivfører
Indlæg: 245
Tilmeldt: 03 jan 2017, 16:52
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: sporskifte

Indlæg af sarby »

Hej.
Jeg har fået set ombyttet hos forhandleren.
Jeg syntes, det er ærgerligt at jeg skal rende hele tiden og få mine drev ombyttet.
Det er de nye 74491 med tape over det ene hul.
MVH
John

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: sporskifte

Indlæg af moppe »

Hvad er serienummeret på dit nye drev?

Klaus

Besvar