Sammenkobling af Heljans IC3 togstammer

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
clf1
Trafikelev
Indlæg: 15
Tilmeldt: 24 sep 2019, 17:04
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Sammenkobling af Heljans IC3 togstammer

Indlæg af clf1 »

Hej derude

Jeg købte sidste år til Jul 3 stk. Heljan IC3 tog, 1 stk med motor og 2 stk dummier (min julegave fra fruen :-) ).

Der fulgte desværre ikke sammenkoblings elementer med - og de er stadig ikke kommet fra Heljan og ingen ved hvornår (god service??)

Er der en god ide, til hvordan jeg kan lave noget selv? - der er huller i bogierne til de manglende skruer og øvrige dele trækstang/kobling - jeg har "fodpladen" se vedhæftede foto.

IC3 koblingsdel.jpg

Vh
Carsten

ptmadsen
Godsforvalter
Indlæg: 132
Tilmeldt: 12 aug 2011, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Haderslev

Re: Sammenkobling af Heljans IC3 togstammer

Indlæg af ptmadsen »

Hej.
Nu kender jeg ikke konstruktionen af bunden på Heljans seneste IC3. Det er ikke sikkert at den løsning du tænker på med en koblings skakt monteret på bogien er den bedste.
Alt afhængig af hvordan bunden er udformet indvendig såvel som udvendig, kunne det jo tænkes at en Symoba kullise kobling kunne bruges, pålimet / monterer udvendig hvis pladsen under tillader dette, eller også indvendig med pitten stikkende ned igennem et tilnærmelsesvis hjerteformet huld i bunden.
Hermed link til Symobas egen hjemmeside http://www.symoba-schniering.de/
Symoba kan købes hos de fleste modeltogs forhandlere i Danmark. Hvis du beslutter dig for løsningen med Symoba så husk at købe afstands / højde læren også.

Venlig hilsen
Peter Madsen

Venlig hilsen
Peter Madsen

https://petermsgarage.blogspot.com/

Cargoman
Godsforvalter
Indlæg: 131
Tilmeldt: 27 apr 2015, 21:01
Digital: Nej
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Line
Geografisk sted: Devils Island
Kontakt:

Re: Sammenkobling af Heljans IC3 togstammer

Indlæg af Cargoman »

Jeg er heller ikke bekendt med konstruktionen på de allernyeste IC3-ere fra Heljan, men hvis den er som alle de forrige, så er en hæderlig sammenkobling ikke noget man lige fikser ved en udskiftning.

Heljans vedlagte, når den ellers følger med, koblingsholder er ikke noget at råbe hurra for, da den nærmest giver halve vognlængder mellem de koblede enheder. Den nemmeste løsning, hvis man kan kalde det, er Symobas KKK. Husk at få en koblingslære med. Ved montering af Symobas KKK skal du bruge koblingslæren for at få den rette placering af kulissen. Når du holder koblingslæren op med snuden på IC3-eren, så læg en 2 mm plade imellem. Dette giver den nødvendige afstand mellem de sammenkoblede enhederne, hvis kørslen skal foregå nogenlunde problemfrit. Yderligere kan det være nødvendigt at file hullet i ploven bredere, så der er tilstrækkelig plads til koblingens bevægelse ved kørslen i kurver. Vær også opmærksom på, at du skal skære/file/fræse noget af boogien for at få plads til koblingskulissen.

Og får at det ikke skal være nok, så skal du også være opmærksom på vægten.
Prøv lige at læse denne tråd igennem. Her er der også noget omkring vægt i Heljans IC3 :arrow: viewtopic.php?f=4&t=3473

Med venlig hilsen
Rene
_____________________________________
Moderne tog på danske skinner
ptmadsen
Godsforvalter
Indlæg: 132
Tilmeldt: 12 aug 2011, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Haderslev

Re: Sammenkobling af Heljans IC3 togstammer

Indlæg af ptmadsen »

Hej.
Der findes også denne kortkoblings kullise fra RIBU https://www.rietze-shop.de/ribu/8062/skd-2-stueck . Den skal nok købes direkte fra Rietze = RIBU

Målene på Symoba er, længde = ind under vognen 11mm, brede 12 mm, højde 2,5 mm.
Målene på RIBU er længde = ind under vognen 10 mm, brede 18 mm, højde 2,4 mm.

Symoba er forsynet med fjeder og RIBU er helstøbt plast som skal samles. RIBU leveres med lære incl. i prisen.

Venlig hilsen
Peter Madsen

Venlig hilsen
Peter Madsen

https://petermsgarage.blogspot.com/

clf1
Trafikelev
Indlæg: 15
Tilmeldt: 24 sep 2019, 17:04
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Sammenkobling af Heljans IC3 togstammer

Indlæg af clf1 »

Hej Peter og Cargoman

Tak for Jeres forslag.

Jeg kigger på begge løsninger - både Ribus og Simobas.

Fortsat god søndag.

Vh
Carsten

Besvar