cs 3 tilslutning med cs 2 som slave

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

cs 3 tilslutning med cs 2 som slave

Indlæg af Mogens »

Det kan være udfordrende at læse vejledninger - disse kan give anledning til eftertanke og nye spørgsmål - her kommer i hvert fald et spørgsmål

Af Märklins "Kurzanleitung" ab Softwareversion 2.0 side 29 fremgår hvorledes man forbinder cs3 og cs 2 med kablet 60.123, så vidt så godt og det har fungeret/fungerer ganske fortrinligt samtidig med at CS3 har tilslutning via kabel til min router..

Men så kommer det næste,

Wichtig: Neben dem Verbindungskabel sollten beide Central Stations mit LAN-Kabel
an einem gemeinsamen Router angeschlossen werden – ein Internetzugang ist nicht nötig

altså:

.... udover forbindelseskablet skal begge CS'r med et Lan-kabel tilsluttes en fælles router - internetforbindelse er ikke nødvendig

Er der nogle af jer der har et bud herpå - og hvad jeg skulle opnå, og hvilke indstillinger skal der evt. tilføjes på cs2

Mogens

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

PerR
Ledvogter
Indlæg: 197
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: cs 3 tilslutning med cs 2 som slave

Indlæg af PerR »

som jeg har forstået master-slave funktionaliteten, så mener jeg at der er tale om en fejl i dette afsnit, når det gælder mellem CS2 og CS3.

Som jeg har forstået det, så skal man anvende LAN kabler til en router når man anvender en CS3+ som slave til en CS3/CS3+ som Master. Årsagen skulle være at denne kommunikation er hurtigere end over CAN bussen. Hvis man vil anvende slaven som booster, skal man koble et 60123 kabel mellem master og slave. Bemærk at man på CS3/CS3+ har mulighed for at angive IP adressen på Masteren, og denne mulighed med at angive IP adressen på Masteren har jeg ikke set på CS2, og det er jeg overbevist om er nødvendigt med mindre Märklin har fundet ud af noget meget smart.

Hvis man ser på oversigts kortet på sidste side, angiver det også at LAN kablet skal kobles til slaven.

Men det kommer måske i næste udgave af CS2 softwaren. Release noten for den sidste CS3 opdatering nævner en CS2 version 4.2.12 så der er måske noget på vej.

Det ville være dejligt hvis CS2 og CS3 kunne kommunikere hurtigere over LAN.

Jeg har selv 2 CS2 koblet til min CS3+ som slaver.

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: cs 3 tilslutning med cs 2 som slave

Indlæg af Mogens »

Takker for info, og fortsætter med opbygningen af mit nye anlæg efter vi flyttede fra Skovlunde,
hilsen
mogens mist zealand

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: cs 3 tilslutning med cs 2 som slave

Indlæg af Søren »

CS2 og CS3 forbindes via CAN kablet, og ikke mere end det.

CS3 til CS3 forbindes via LAN da overførsel af data sker den vej igennem. Hvis man har boostere, tilbagemeldinger osv. koblet til via CAN, så skal man også benytte 60123 kablet. Det er ikke nødvendigt, hvis det eneste formål er at benytte sin CS3 som ekstra køreenhed og sportavle.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar