Akselskifte på MCK ME

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Cooldad
Godsforvalter
Indlæg: 105
Tilmeldt: 07 nov 2019, 15:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Akselskifte på MCK ME

Indlæg af Cooldad »

Hejsa

Jeg kunne godt lige bruge et hint til hvordan at man fjerner plastdækslet over gearkassen/boogien på en MCK ME. Når de to skruer er fjernet, så tænker jeg, at man presser en lille skruetrækker ned i det firkantede hul ved “staven” på billedet og vipper ud. MEN jeg synes ikke at det virker specielt smidigt.... ??

Mvh
Klaus

Vedhæftede filer
B3C17861-28E7-4CEA-BE48-3BE0ED7FF31B.jpeg

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Akselskifte på MCK ME

Indlæg af Godsbanen »

Nej, det ser ud til at være støbt ud i et! Jeg har selv samme lokomotiv, men har ikke lige kigget i "instruktionsbogen" for at se om der er en "eksploderet" tegning med alle delene.

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4487
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Akselskifte på MCK ME

Indlæg af moppe »

Cooldad skrev: 05 dec 2020, 18:31

Jeg kunne godt lige bruge et hint til hvordan at man fjerner plastdækslet over gearkassen/boogien på en MCK ME. Når de to skruer er fjernet, så tænker jeg, at man presser en lille skruetrækker ned i det firkantede hul ved “staven” på billedet og vipper ud. MEN jeg synes ikke at det virker specielt smidigt.... ??

Jeg tænker at bunden er clipset ned over en tap i det firkantede hul.
Det betyder at du skal lirke bunden ud over tappen, ved at stikke skruetrækkeren ind fra oversiden af bogie.

Klaus

Cooldad
Godsforvalter
Indlæg: 105
Tilmeldt: 07 nov 2019, 15:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Akselskifte på MCK ME

Indlæg af Cooldad »

Hej Klaus

Jammen det var jo lige tricket som skulle til! Det går relativt nemt hvis man lige piller karossen af.

Tak for tippet :)

Mvh
Klaus

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

Cooldad
Godsforvalter
Indlæg: 105
Tilmeldt: 07 nov 2019, 15:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Akselskifte på MCK ME

Indlæg af Cooldad »

Jeg kan tilføje at med de to aksler med friktionsringe, som Lasse solgte til mig, så trækker MCK ME’eren lige så fint som Märklin og Roco loks.

Mvh
Klaus

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

clf1
Trafikelev
Indlæg: 15
Tilmeldt: 24 sep 2019, 17:04
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Akselskifte på MCK ME

Indlæg af clf1 »

Hej Cooldad/Klaus

Har du mulighed for at skaffe flere af de aksler med hæfteringe, så køber jeg meget gerne 2 stk til min nyanskaffet ME'er 1133 :)

Vh

Carsten

Cooldad
Godsforvalter
Indlæg: 105
Tilmeldt: 07 nov 2019, 15:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Akselskifte på MCK ME

Indlæg af Cooldad »

Hej Carsten

På den korte bane, så spørger du her i forum, og i modeltogsgrupperne på Facebook, samt med en annonceagent på DBA... skal det nok lykkes.

Jeg har anskaffet mig hjulaftrækker/justerer og har tegnet et værktøj så min finmekanikerven kan spænde et hjul fast for dreje en en recess i det. Så nu skal jeg bare ha ham op i omdrejninger ... sådan i bogstaveligste stand :) :) Håber at jeg kan få lavet en ombytterordning.... jeg har ihvertfald en håndfuld MCK ME-hjul at starte med.

Mvh
Klaus

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

Besvar