Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Når et sporskifte optræder på flere sporplaner bliver der automatisk tilføjet tal i enderne. På billedet ses f.eks. Skifte 49 har 1, 3 og 6 tilføjet og 39 har 5 og 7. Sporskifterne optræder også på sporplan to, der bl.a. har et større rangérområde.
Jeg har ikke forstået logikken i numrene og heller ikke, om det er muligt at fjerne dem.
Tak for svaret Mogens (det sidste skal nok over i en anden tråd omkring backup). Det er fint nok med de små "2"taller der viser at skiftet optræder på en anden sporplan, men tallene i cirklerne virker forstyrrende.
Jeg synes også at tallene er forstyrrene. Jeg har løst udfordringen ved kun at have sporskiftet optræde på én sporplan. Jeg har oprettet en sporplan for hver station, samt hvert delområde som jeg ønsker at betjene. Større stationer kan man evt. dele op.
Jeg opretter så links mellem de forskellige sporplaner, så jeg hurtigt kan skifte imellem dem.
Der er desværre ingen måde at fjerne de automatiske referencer på (cirkler med tal).
Tak for svaret Søren (som sædvanlig). Ja, det forekommer lidt overflødigt og forstyrrende med disse påklistrede tal. Det kan være fint nok at blive gjort opmærksom på, hvis man forsøger at anbringe et element et sted, hvor det ikke lan lade sig gøre, fordi det allerede er i brug et andet sted.
Lige nu synes jeg, at det er meget rart at have nogle af sporskifterne til at optræde på flere sporplaner (to i dette tilfælde), fordi jeg så kan se, hvordan ind- og udkørslerne er sat uanset hvilken sporplan, jeg kigger på, men det kan være, at jeg ændrer mening.
Jeg har også forsøgt at gøre sporplanen så kompakt, som muligt, så det næsten bliver klemt lidt for meget sammen
Til Søren
Hvordan laver du link til de forskellige sporplaner?
Noget helt andet.
I Märklins bog, "Digital steuren mit der Central Station 3" på siderne 77, 79 og 82 er der nogle skærmbilleder, som er helt andeledes, end de billeder jeg kan få på mit udstyr, uanset om det er tablet eller laptop. Hvad er forklaringen på det? Kraftige grafikort og skærme med stor opløsning eller?
Mvh Poul Erik
H0, 3-skinne, CS3+, TrainController 9 og 10 Gold.
Skive modeljernbaneklub drejeSKIVEn www.mjbk-skive.dk
Søren har i en tidligere tråd omkring opdatering og nye funktioner for CS3 vist billeder af nogle af menuerne.
Når man er i "rediger sporplan" er der en flydende menu man kan vælge symboler og elementer fra, bl.a. links, som er et symbol med to overlappende firkanter. Hvis man bruger et sporskifte, der også findes på en anden plan, kan man desuden skifte fra den ene plan til den anden ved at trykke på en af cirklerne.