Tog stopper?

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Besvar
Steen
Stationsbetjent
Indlæg: 30
Tilmeldt: 13 mar 2019, 13:04
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C - CS3+
Geografisk sted: Køge / Stevns

Tog stopper?

Indlæg af Steen »

Hej, - nu har jeg haft min bane (layout) færdigt i et langt stykke tid og skal til at få alting til at virke automatisk (det vil nok give en mængde spørgsmål fremadrettet :) ).
Forskellige tog har kørt fint over hele banen, både med høj og lav fart. Enkelte tog har haft enkelte steder hvor de gik i stå - men det har altid været samme steder.
Nu oplever jeg så at stort set alle togene (har kun syv) går i stå de "normale" steder, men også flere andre steder på banen.
Dette er jo et kæmpe problem når målet er en fuldautomatisk bane/kørsel.
Er det "snavs" eller er det de relative små kontaktflader der er i C-skinne samlinger?
Hvis det er "snavs" er en rensevogn så en løsning? Hvis ikke, og kun manuel rengøring er løsningen, så vil det nok betyde at jeg skal bygge helt om da meget af mine spor ikke er særlige nemme at komme til at rense (med en vatpind)? Der er plads nok til at fixe afsporede vogne ;)
Venlig hilsen Steen

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Tog stopper?

Indlæg af Søren »

Sker det uanset om du har ét tog eller flere på banen? Er det altid de samme steder?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Steen
Stationsbetjent
Indlæg: 30
Tilmeldt: 13 mar 2019, 13:04
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C - CS3+
Geografisk sted: Køge / Stevns

Re: Tog stopper?

Indlæg af Steen »

Ja der er ingen forskel om der er et eller flere tog - eller om de kører hurtigt eller langsomt (hvis de kører tilstrækkeligt hurtigt glider de hen over "fejlen" men lyset når at blinke).
Det har altid været de samme steder, der er som beskrevet kommet nye til - og her er det også de samme steder.
Ofte er det nok bare at skubbe en "my" til toget så kører det igen, nogle steder er det nok at "daske" på skinnen..

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Tog stopper?

Indlæg af moppe »

Rengøring af skinner, og lokomotiver.....

Klaus

Steen
Stationsbetjent
Indlæg: 30
Tilmeldt: 13 mar 2019, 13:04
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C - CS3+
Geografisk sted: Køge / Stevns

Re: Tog stopper?

Indlæg af Steen »

tog har næsten lige været til rengøring :)
Rengøring af skinner? Det er lige præcis det jeg frygter, med mindre det kan klares med en "rensevogn"
Som jeg skrev, så er mit layout ikke særligt "manuel / vatpinds" rense venligt :(
Har I erfaring med de rensevogne man kan købe?

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Tog stopper?

Indlæg af Godsbanen »

C skinner har faktisk en god elektrisk forbindelse mellem hinanden i forhold til andre skinnesystemer.
Til rensning kan man jo godt bruge andet end vatpinde. Et stykke fiberklud eller lignende holdt mellem fingrene og vædet med en passende rensende væske kan også bruges, når det drejer sig om selve skinnerne. Så kan man rense så langt armen rækker.
De fleste af de stop, jeg oplever, skyldes midterkontakterne. Det, der virker allerbedst for mig her, er en grafitstift, man lige kører hen over alle knopperne det pågældende sted - med strømmen slået fra. Jeg har købt en tyk tegnegrafit i Panduro hobby. Efter sådan en hurtig omgang plejer det problematiske sted at forsvinde.

Steen
Stationsbetjent
Indlæg: 30
Tilmeldt: 13 mar 2019, 13:04
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C - CS3+
Geografisk sted: Køge / Stevns

Re: Tog stopper?

Indlæg af Steen »

Troede faktisk at det var en meget lille kontaktflade? når man ser på den, virker det ikke som om det er ret meget der overlapper?
Har oplevet et par gange under opbygning at der ikke var forbindelse mellem to skinnestykker, skiftede den ene ud og så virkede det igen :)
Må prøve den grafit stift du beskriver når butikkerne åbner igen :lol: :lol:
Burde der egentlig ikke være ret god forbindelse til midterlederen, jeg mener - slæbeskoen er jo rimelig lang og berører dermed flere punkter?

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Tog stopper?

Indlæg af Godsbanen »

Kontaktpunkterne er vel et par millimeter lange og er fjedrene på den ene del og dobbelte, så normalt skulle der være god forbindelse. Alt efter alder, brug og opbevaring kan en smule kontaktspray måske gøre underværker og sikre langtidsholdbar forbindelse igen.

Det med de følsomme midterkontakter har også undret mig. Der kan være steder, hvor alle lokomotiver standser og så et par strøg med grafit hjælper, men det sker også, at det kun er et enkelt lokomotiv, som måske ikke har kørt et stykke tid, der lige pludselig stopper et sted, hvor alle andre kører igennem uden problemer - også selvom slæbeskoen ser ud til at være helt i orden.

Besvar