E424 103

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

E424 103

Indlæg af Skovsgaard »

Jeg har arvet en gl. Märklin 3035.1 - tror jeg det er, en tung sag med metal overdel. Den er virkelig renoveringsparat :)

Photo Resizer 2020_12_27_04_31_03.jpg

Den ene pantograf mangler, kan man overhovedet skaffe sådan en eller to? Hvis jeg overhovedet vælger at gå i gang er det egentlig kun "dummy" pantografer jeg er ude efter til en start.
Det ligner også en hjemmesløjd slæbesko :)

Photo Resizer 2020_12_27_04_30_10.jpg

Der er noget at gå i gang med og kan nok slet ikke svare sig, men jeg synes jo den er meget sjov og underlig :)

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: E484 103

Indlæg af Mogens »

Alt kan nok lade sig gøre, den skal nok have rengjort motoren, have nogle nye hæfteringe, kul/børster,en ny slæbesko se på mä's hjemmeside for motortype, et par pantografer. Skal den digitaliseres, ja det koster en decoder/motor.

Økonomi, alt har en pris, det jo det med veneration, men rund din lokale modeltogsforhandler, han giver dig gerne et bud på hvad stumperne koster og så er du beskæftiget en periode.

God arbejdslyst.

Mogens

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Re: E484 103

Indlæg af Skovsgaard »

Det tænker jeg også som minimum. I første omgang skal alt skilles ad og renses, og det er mildest talt tiltrængt.. Så er jeg beskæftiget, som du siger :lol:
Så må jeg se på hvad der er brug for af stumper og om de overhovedet kan skaffes :?:

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: E484 103

Indlæg af Søren »

Spændende projekt! 🙂

Selvfølgelig er det muligt at få den klar til drift igen. Det er faktisk ikke så slemt.

  • Pantografen hedder 7218. Det er en standardpantograf til de ældre modeller og den er på lager. Jeg vil købe 2 stk og skifte dem begge.
  • Slæbeskoen er noget klamphuggeri. Den skifter du med reservedel nummer 7164. Skruen hedder E756080 (den mangler formentlig på din model).
  • En ny kobling (det ligner den er defekt) hedder E214840.

Hvis du vil skrue låget af maskinen og tage et billede, så kan vi se hvordan den ser ud indvendig. Der skal måske gøres noget.

Skal den digitaliseres?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Re: E484 103

Indlæg af Skovsgaard »

Søren skrev: 28 dec 2020, 07:52

Skal den digitaliseres?

Det var planen, men nu må vi se hvordan standen er indendørs. Jeg skal nok lægge et par billeder op.

Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Re: E484 103

Indlæg af Skovsgaard »

Photo Resizer 2020_12_30_01_59_51.jpg

Der er lidt at komme efter med loddekolben

Photo Resizer 2020_12_30_02_00_04.jpg

Der mangler vist også et par "lygteglas"

Photo Resizer 2020_12_30_02_00_14.jpg

En afvaskning af gearkassen og rensning af motor fik det hele til at løbe lettere rundt :) Nu skal motor samles og så skal der sættes strøm til for at teste om noget kan køre rundt :)

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: E484 103

Indlæg af Søren »

Husk også at rense skivekollektoren på ankeret. Malingen på motorhuset "buler" lidt, har du kradset lidt i den og set hvad der eventuelt er nedenunder?

Jeg vil mene at du kan benytte motor ombygningssæt 60943 og klargøre modellen til at være digital. Dertil skal du så have en 21-pin dekoder.

På den måde får du en helt ny maskine, hvad der angår motordele. Jeg kan kun anbefale det.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Re: E484 103

Indlæg af Skovsgaard »

Tak for rådet, Søren
Der er et par trykmærker på hjulene (det ses ret tydeligt på sidste billede), om det er så meget de ikke længere er runde er svært at vurdere. Og om det påvirker maskinens gang i sporet skal jeg lige have testet af med den gamle motor og i første omgang blot med en ny slæbesko. Og nye hæfteringe, som muligvis kan/vil udligne en evt. deformitet.
Heldigvis kan jeg hurtigt bygge en analog testbane.

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: E484 103

Indlæg af bygger01 »

Du må “elske” det lokomotiv ......

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Re: E484 103

Indlæg af Skovsgaard »

Høh, det spørgsmål har jeg stillet mig selv adskillige gange de seneste dage, og svaret er formentlig nej.
Jeg er nybegynder i den nye digitale version af modeltogsverdenen. Derfor er jeg nød til at starte med at skille tingene ad for at se hvorfor de fungerer eller ikke :)
Mit igangværende projekt er så at sige mit skoleprojekt, og jeg gør alle mulige krumspring for at finde ud af om det er værd at bygge videre på, med uvurderlig hjælp fra dette forum.
Viser det sig at kunne bruges til mere end lokomotivkirkegården, må jeg finde ud af om jeg vil bruge de penge på projektet det nu kræver. Det er naturligvis fuldt digitalt med lyd og hele balladen.
Allerede nu kan jeg ane at jeg nok er i nærheden af noget der ligner libhaveri :) Selvom det skulle ende med at blive droppet, sætter jeg pris på jeres kommentarer, det er en stejl indlæringskurve.

Besvar