Et 3. skinne problem / også slået op på FB Märklin for DK'er

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Besvar
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Et 3. skinne problem / også slået op på FB Märklin for DK'er

Indlæg af bygger01 »

For os der kører tre skinnet, har vi det problem, at hvis vi har skinner i vej / overkørsel / plads, skal vi "vise" den 3. skinne !

Jeg forestiller mig, at pladsen laves med spartelmasse / Polyfilla ( som er indfarvet ).
Det kan i mine øjne løses på flg. måde.
Vi anvender en skabelon, der laver faconen med en fordybning ned til midterskinnen + et hjul, som fjerner spartelmassen indvendig på de to skinner.
Krav at alle tre skinner kan befares.
Eller der lægges en ledende strimmel ( N skinne eller messing profil ) over den 3. skinne ( denne er forbundet til det digitale strømsystem ).
Den løsning har den fordel, at alle 3 skinner skal kunne afgive strøm ( men mon ikke krympning ved tørringen vil fritlægge de tre ! ).
Mon den nye midterleder kan camoufleres med en ledende farve ( ikke den brunering, som anvendes på diverse hjul ? )

Eller er der en 3. løsning ?

Det er så årets første gåde !

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Et 3. skinne problem / også slået op på FB Märklin for DK'er

Indlæg af Søren »

Jeg har set mange forskellige løsninger. Der er kun få som jeg synes er pæne.

Til overskæringer har jeg set folk benytte afkoblingsskinner. Det synes jeg er smart, de ligner i forvejen overgange. Faller og Viessmann mener jeg har overgange til midterleder, hvor der er taget højde for problemstillingen. Så kan du købe det færdigt og slippe for at bøvle.

Hvis du tænker havnespor, så har jeg set folk benytte ætsede metalplader som sættes i forbindelse med midterlederen. Det er ret smart, og ser faktisk okay ud. Så har du ingen punktkontakter.

En anden mulighed er at lade sporet ligge frit, så der ikke er noget mellem skinnerne. Det har jeg set flere steder i virkeligheden. Det er dog mere undtagelsen end reglen at det finder sted.

Jeg har også set folk bygge havnespor, som man ville gøre i 2-skinne og så trække et tyndt stykke metaltråd over asfalten, som slæbeskoen kan køre på.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Et 3. skinne problem / også slået op på FB Märklin for DK'er

Indlæg af bygger01 »

På FB foreslog Purellum at kigge på skinnetilslutningen til dreveskiven 7286 og målte jeg bredden på 7287 er kun 10 mm og pladen ligger ca. 1 mm under overkant skinne.

På vores havn er der ca. 2 x 1½ mtr. lige skinner der skal fyldes ud, og synes ikke, at det pænt med den fordybning mellem skinnerne, og der skal også være plads til slæbeskoen. Det bliver mere en grøft end noget, der kunne køres på.

Så det skal op i højde med skinneoverfladerne !

Midterlederen skal med op, og det kan enten blive sømhoveder / en N skinne, der er slebet ned i enderne, så slæbeskoen kan løfte sig / eller en ledende tråd.

Fyldet kan enten være gennemfarvet fugemasse, eller strimmel af træ / pap / brostensplade.

Hvis vi vælger fugemasse, så skal der renses op og kanten, hvor hjulflangen skal være, kan let beskadiges !

Med strimler - som er let at lave med skarpe kanter, da det er lige stykker.

Jeg tror det ender med brostensplader udskåret i 13 mm, og ned et lille spor i midten til den ledende tråd, der rager nogle tiendedele op over brostenene. Også med brosten udvendig så det bliver "jævnt" at kigge på, og hvis stenene bliver tilstrækkelig mørke, og med kobberledningen malet med ledende sort maling ( det var på lager ), så bliver den ledende tråd ikke så synlig.

Som jeg husker det fra halvtredserne, var der på havnen i Aalborg brosten mellem skinnerne ( sikker for at kunne komme til svellerne ) og var også brosten eller sporadisk asfalt.


Tråden er også let at lave en passende stigning på i enderne, så slæbeskoen kan komme op !

Kritik modtages gerne .....

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Besvar