Kontaktskinner sætter alle igang

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Jørn
Trafikelev
Indlæg: 23
Tilmeldt: 17 dec 2020, 15:24
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: märklin K og C
Geografisk sted: København

Kontaktskinner sætter alle igang

Indlæg af Jørn »

Jeg skrev lige før nytår om "træk og slip" problemer, uden at høre fra nogen. Er jeg den eneste der oplever dette problem?

Jeg har slettet alle mine kontaktskinner og hændelser og genindstalleret dem. Med en masse forsøg og ved at trække kontaktskinnen helt uden for feltet, kan jeg få det til at falde på plads. Det der undre mig er, at den lodrette tynde sorte streg bevæger sig med, når jeg prøver at få kontaktskinnen ned i feltet til automatisk hændelse.
Nu har jeg oprettet hele min skjulte banegård igen, 3 spor.
Det andet problem jeg skrev om i mit tidligere indlæg er der stadig, nemlig at når et tog kører ind i spor 1 og aktiverer hændelsen, så sætter spor 2og 3 også i gang og vender tilbage til spor 1, som var dét der skulle aktiveres.

Jeg håber nogen har et forslag denne gang

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: Kontaktskinner sætter alle igang

Indlæg af Mogens »

Tjek lige dine hændelser som du har lavet. Du kan have lavet fejl, tjek dine s88 kontakter, måske du har trukket dem ind i den første hændelse, måske du har brugt den samme kontakt til de øvrige hændelser.

Mogens

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

Jørn
Trafikelev
Indlæg: 23
Tilmeldt: 17 dec 2020, 15:24
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: märklin K og C
Geografisk sted: København

Re: Kontaktskinner sætter alle igang

Indlæg af Jørn »

Hej Mogens

Tak for dine forslag.
Jeg har checket det hele. Det er ikke der fejlen ligger.
Når jeg opretter en hændelse og skal trække kontaktskinnen ned til automatik, så er den svær at få på plads. I samme øvelse, så er det, at den tynde lodrette bjælke i hændelsesfeldet bevæger sig med.
Når jeg ser videoer på youtube fra Märklin og ajckids når de opretter hændelser, så rykker den lodrette bjælke sig ikke, når kontaktskinnen trækkes over.

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: Kontaktskinner sætter alle igang

Indlæg af Mogens »

Prøv om du kan lave et skærmprint af dine hændelser og læg dem her på baneforum.

Fordelen er at så kan man se hvorledes dine hændelser er udført.

Mogens

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Kontaktskinner sætter alle igang

Indlæg af Søren »

Når jeg ser videoer på youtube fra Märklin og ajckids når de opretter hændelser, så rykker den lodrette bjælke sig ikke, når kontaktskinnen trækkes over.

Er det ikke bare fordi du trækker kontaktskinnen ned i selve hændelsesforløbet og ikke i udløserfeltet?

Kontaktskinnen skal ligge i udløserfeltet, og opgaverne hændelsen skal udføre, skal ligge i hændelsesforløbet.

cs3-haendelser.png

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Jørn
Trafikelev
Indlæg: 23
Tilmeldt: 17 dec 2020, 15:24
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: märklin K og C
Geografisk sted: København

Re: Kontaktskinner sætter alle igang

Indlæg af Jørn »

Hej Mogens og Søren

Jeg har hæftet billeder ved denne mail.
1: et overblik over det jeg har
2: de 3 spor
3: de 2 signaler til stop
4: et billede hvor jeg trækker kontaktskinnen. Læg mærke til stolpen i hændelses feltet og endelig et billede hvor skinnen er over sin position. Læg mærke til at der er et rødt kryds over skinnen.

Yderlig oplysning, så styres min skjulte banegård med Viesmann 5213 (jeg har ikke fysisk signaler der). Skinnestykket hvor toget skal stoppe fungerer som det skal.

Håber det kan uddybe lidt mere, hvad der sker.

Jeg ser frem til at høre fra jer :)

WIN_20210110_10_21_49_Pro.jpg
WIN_20210110_10_20_16_Pro.jpg
WIN_20210110_10_17_27_Pro.jpg
WIN_20210110_10_17_18_Pro.jpg
WIN_20210110_10_17_09_Pro.jpg
WIN_20210110_10_17_01_Pro.jpg
WIN_20210110_10_16_54_Pro.jpg
WIN_20210110_10_16_37_Pro.jpg
poulmh
Stationsbetjent
Indlæg: 44
Tilmeldt: 04 nov 2017, 18:08
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Kontaktskinner sætter alle igang

Indlæg af poulmh »

Søg denne video på You Tube "Schattenbahnhof programmieren - Erweiterte Ereignissteuerung - Märklin Live"

Den viser hvordan du skal lave dine hændelser.

Ud fra dine billeder ser det ud som du mangler et indkørselsignal,kontakt foran W1 til at afvikle dine hændelser.

Med Venlig Hilsen
Poul
Jørn
Trafikelev
Indlæg: 23
Tilmeldt: 17 dec 2020, 15:24
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: märklin K og C
Geografisk sted: København

Re: Kontaktskinner sætter alle igang

Indlæg af Jørn »

Hej Poul

Tak for dit tip, det vil jeg se.
Korekt at der mangler et signal foran sporskiftet, det kommer når jeg får styr på det andet :)

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: Kontaktskinner sætter alle igang

Indlæg af Mogens »

akt
Du skriver:

Det andet problem jeg skrev om i mit tidligere indlæg er der stadig, nemlig at når et tog kører ind i spor 1 og aktiverer hændelsen, så sætter spor 2og 3 også i gang og vender tilbage til spor 1, som var dét der skulle aktiveres.
Som jeg ser din hændelse på K1 så læser jer at du har sat den til at skifte signal 5 og 2 til grøn, det er vel ikke din mening ? Hvorledes sætter du så dit udkørselssignal på rødt når toget er kørt, der er forskellige måder, en gl.dags måde er at have en tilbagemelding umiddelbart efter udkørsel som du kalder for XX som kan sætte samtlige signaler i banegården på rødt.

Umiddelbart kan jeg se du har forskellige signaler, f.eks nr. 6 og nr. 5 blandet ind i din hændelser

Jeg tænker du vil have et tog ind på spor 1 og så skal tog spor 2 køre.

DVS

s88 kontakt 1 - signal 1 skal sættes til rød for en sikkerhedsskyld, sæt din sporvej (sporskifte) så den passer til din udkørsel og indkørsel på spor 2 sæt, signal S 2 til grøn, toget passerer kontakt XX som sætter alle 3 signaler til rød.

s88 kontakt 2 - signal 2 skal sættes til rød for en sikkerhedsskyld, sæt din sporvej (sporskifte) så den passer til din udkørsel og indkørsel på spor 3, sæt signal S 2 til grøn, toget passerer kontakt XX som sætter alle 3 signaler til rød

s88 kontakt 3 - signal 3 skal sættes til rød for en sikkerhedsskyld, sæt din sporvej (sporskifte) så den passer til din udkørsel og indkørsel på spor 1 sæt, signal S 3 til grøn, toget passerer kontakt XX som sætter alle 3 signaler til rød

Det er en måde at gøre det på , en anden måde er at følge Maerklins forslag i Grosser Ratgeber 03083 - fås kun på tysk mig bekendt - men det vel ikke et problem -her bruger man de samme kontakter men programmerer så der en hændelse når toget besætter kontakten og forlader kontakten.

Mogens

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

Jørn
Trafikelev
Indlæg: 23
Tilmeldt: 17 dec 2020, 15:24
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: märklin K og C
Geografisk sted: København

Re: Kontaktskinner sætter alle igang

Indlæg af Jørn »

Hej Mogens

Jeg kan godt se, at der mangler lidt mere forklaring til de billeder jeg har sendt. Jeg har 2 skjulte banegårde med en kurve i mellem. Begge har tre spor. Derfor optræder signal 4-5-6 i min programering således at når toget kører ind på banegård 1,fx i spor 1, så udløses signal til grøn på anden banegård, skorskifter ændres og signal i spor to bliver grøn på første banegård.
signalerne slå alle 3 på rød når et tog forlader banegården via et omskifterspor (vippekontakt). Dette fungerer uden problemer.
Så dine beskrivelser som om at det er det jeg har gjort.

Fik du set de 2 billeder, hvor jeg med fingeren flytter skinnen? Det hvor den sorte lodrette bjælke er inde midt i hændelses feltet og det hvor der kommer et rødt kryds hvor skinnen skal ligge for at køre automatisk. Jeg tror det er der fejlen ligger

Besvar