Ændre CV værdier med CS3+

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Lyne Preben
Godsforvalter
Indlæg: 146
Tilmeldt: 05 apr 2016, 14:40
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lyne

Ændre CV værdier med CS3+

Indlæg af Lyne Preben »

Hej,
Jeg vil gerne ændre CV 113 (Powerpack tid) for et af mine lokomotiver, men fatter ikke noget som helst om hvordan dette skal gøres.
Jeg ha lokomotivet op programmeringssporet, alt andet end DCC er deaktiveret på CS3. Jeg opretter et lokomotiv som DCC, forlader rediger lokomotiv, går igen ind på rediger lokomotiv, vælger konfigurer,
og får nu en liste med div. CV værdier. Som jeg ser det er de opgjort i grupper, men jeg kan ikke finde f.eks. CV 113. i "gamle dage" kunne man læse/skrive alle CV værdier, vælge en, ændre værdien, og skrive den tilbage i lokomotivet. Det kan jeg ikke gennemskue på mon CS3+.
Er der mon en venlig sjæl som kan hjælpe/forklare mig hvordan det foregår?

mvh
Preben

Märklin c-skinner
CS2, CS3
Fortrinsvis Dansk
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Ændre CV værdier med CS3+

Indlæg af Søren »

Du tilføjer da bare en ekstra række og angiver CV 113 + værdi.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Lyne Preben
Godsforvalter
Indlæg: 146
Tilmeldt: 05 apr 2016, 14:40
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lyne

Re: Ændre CV værdier med CS3+

Indlæg af Lyne Preben »

Hej,
Jeg har nu prøvet ovenstående, det lykkedes at tilføje en ny linje, angive CV nr. 113 og angive værdien 1. Herefter trykker jeg på fanebladet "PRG", der spørges om alle 9 skal programmeres, herefter trykkes på "Fluebenet". men der kommer en meddelelse om at ikke alle kunne gennemføres.
Nu er problemet bare, at jeg har mistet kontakten med lokomotivet. Efter en sletning, og genetablering af lokomotivet, kan jeg slet ikke læse det ind, ej heller ej foretage en Reset. Hvad gør man så?

Preben

Märklin c-skinner
CS2, CS3
Fortrinsvis Dansk
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Ændre CV værdier med CS3+

Indlæg af Søren »

Hvilken dekoder er det?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Lyne Preben
Godsforvalter
Indlæg: 146
Tilmeldt: 05 apr 2016, 14:40
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lyne

Re: Ændre CV værdier med CS3+

Indlæg af Lyne Preben »

Hej Søren,
Det er en HobbyTrade ME 1502, og jeg mener at det er en ESU 4.0 dekoder m. Powerpck. Det en netop Powerpack, som er problemet, da den kører llystigt igennem mine stopafsnit hvis jeg ikke kører ekstremt langsomt.

Preben

Märklin c-skinner
CS2, CS3
Fortrinsvis Dansk
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Ændre CV værdier med CS3+

Indlæg af Søren »

Er der ikke noget med at der kan være problemer med at skrive til en ESU dekoder med PowerPack? Det synes jeg at have hørt.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Ændre CV værdier med CS3+

Indlæg af Godsbanen »

Jeg ved ikke om der kan være problemer. På denne side: https://www.bjork.dk/modelbane/Flipping ... age14.html
er der et billede fra manualen til lokprogrammer, der viser cv113, der kan have værdi op til 255.
Har ikke selv lokprogrammer, og ved heller ikke hvad der sker hvis man prøver at ændre via en Märklin controller.

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Ændre CV værdier med CS3+

Indlæg af moppe »

Søren skrev: 14 jan 2021, 06:45

Er der ikke noget med at der kan være problemer med at skrive til en ESU dekoder med PowerPack? Det synes jeg at have hørt.

Ikke hvis det er en rigtig powerpack.

Er det en "hjemmegjort" med en kondensator, kan der let være problemer.

Klaus

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Ændre CV værdier med CS3+

Indlæg af Godsbanen »

Lyne Preben skrev: 13 jan 2021, 12:21

Hej,
Jeg har nu prøvet ovenstående, det lykkedes at tilføje en ny linje, angive CV nr. 113 og angive værdien 1. Herefter trykker jeg på fanebladet "PRG", der spørges om alle 9 skal programmeres, herefter trykkes på "Fluebenet". men der kommer en meddelelse om at ikke alle kunne gennemføres.
Nu er problemet bare, at jeg har mistet kontakten med lokomotivet. Efter en sletning, og genetablering af lokomotivet, kan jeg slet ikke læse det ind, ej heller ej foretage en Reset. Hvad gør man så?

Preben

Har du fået løst problemet? Jeg går ud fra, at lokomotivet ikke har mfx og derfor ikke kan registreres dér, for så at vælge reset ad den vej.

ptmadsen
Godsforvalter
Indlæg: 132
Tilmeldt: 12 aug 2011, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Haderslev

Re: Ændre CV værdier med CS3+

Indlæg af ptmadsen »

Lyne Preben skrev: 13 jan 2021, 15:49

Hej Søren,
Det er en HobbyTrade ME 1502, og jeg mener at det er en ESU 4.0 dekoder m. Powerpck. Det en netop Powerpack, som er problemet, da den kører llystigt igennem mine stopafsnit hvis jeg ikke kører ekstremt langsomt.

Preben

Hobby Trade ME 1502 var ikke forsynet med powerpack ab. Fabrik.
Har du købt 1502 brugt eller har du selv monteret den famøse powerpack som overhovedet ikke har nogen berettigelse i en maskine af den størrelse. Fjern powerpack, rens dine skinner, hjul og strømoptag.

Venlig hilsen
Peter Madsen

Venlig hilsen
Peter Madsen

https://petermsgarage.blogspot.com/

Besvar