El-loks uden køreledninger?

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Cooldad
Godsforvalter
Indlæg: 105
Tilmeldt: 07 nov 2019, 15:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

El-loks uden køreledninger?

Indlæg af Cooldad »

Hejsa

Lige et spørgsmål til Mads og Monopolet :)

Jeg havde egentlig ikke tænkt mig at skulle ha el-lokomotiver på min bane, for så skal man jo ha lavet køreledninger. Men lidt trigget af lanceringen af de nye Vectron EB, så funderer jeg over om det ser skørt ud at køre rundt med el-loks når man ikke har køreledninger. Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad I gør og jeres holdning til det.

HVIS altså HVIS, jeg skulle hoppe om bord i køreledninger, så synes jeg at sådanne skal se danske ud (altså Corten-stål), så det matcher til de flotte lokomotiver. Men jeg synes ikke at jeg har set “dansk” køreledningsudstyr nogen steder. Hvad bruger I i givet fald?

Mvh
Klaus

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: El-loks uden køreledninger?

Indlæg af Godsbanen »

Jeg startede også ud (som genbegynder i moden alder) med at tænke, at jeg kun skulle have damp og diesel, men nu kører jeg da lystigt med to ellokomotiver. Et Roco Vectron og et Märklin BR 185 Green Cargo (i rød bemaling) og der er et PIKO DSB Vectron Litra EB på vej. Jeg har ikke tænkt mig (foreløbigt) at sætte køreledninger op og jeg kører gladeligt med pantografer oppe eller nede (pas på ved tunneler og broer!).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: El-loks uden køreledninger?

Indlæg af bygger01 »

Det samme på J&B Rail.

Birgit en krokodille ( Roco / 69849 ), og når vores barnebarn Laurits er på besøg, så gnister den omkring ( men gnisterne kommer fra slæbeskoen ).

Og når sandheden skal frem, har vi også en italiener ( RE 484 / Märklin - 26544 ), som vi har fået af en italiensk ven, og det er vores Milano Express med 5 vogne fra syd for Alperne.

Begge har gamle dekoder, og de kan nogle gange opføre sig lidt "tosset" omkring bremsemoduler, men så undskylder jeg med det sydlandske temperament !

Så vi kører også El. uden kørerledninger og så må de, der kommer forbi, tænke deres .........

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: El-loks uden køreledninger?

Indlæg af Søren »

Kør med det du har lyst til og vær glad.

Køreledninger vil også udfordre dit temperament, da de jo i princippet er et net henover banen. Du vil komme til at vælte master og skubbe til dem.

Det ser godt ud, men kræver vedligeholdelse. Jeg har selv tidligere arbejdet med kun at sætte masterne op. Det synes jeg fungerer rent visuelt.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

nktog
Stationsbetjent
Indlæg: 25
Tilmeldt: 27 jun 2016, 15:33
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: El-loks uden køreledninger?

Indlæg af nktog »

Jeg regner med at sætte master op på et tidspunkt.
Jeg kunne ikke drømme om at sætte selve ledningerne op - dels vil de være altfor klodsede i forhold til forbilledet, dels vil de hele tiden være i vejen, som Søren skriver
Kig på et billede fra den virkelig verden - medmindre lyset lige falder rigtigt, så skal man ikke ret langt væk før selve ledningerne stort set er usynlige.

mvh
Niels Kristiansen

P.S. Det er MIN bane, så jeg bestemmer. Hvis nogen synes det ser åndssvagt ud, så er det synd for dem...

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: El-loks uden køreledninger?

Indlæg af Søren »

Jeg synes køreledningerne fra Märklin og Viessmann grænser til at være for tykke. Viessmann har en variant, som er en anelse tyndere, den synes jeg godt kan gå. Især hvis man maler den sort i stedet for den grå standardfarve.

Sommerfeldt køreledningerne er rigtig fine, men de skal så loddes sammen, hvilket ikke synes lige så fleksibelt som de to andre. Men hvis man ikke bygger om så tit, så er det jo ikke et problem. Sommerfeldt har en udmærket guidebog, der beskriver hvordan man skal montere køreledningerne.

Hvis du vil køre med strømaftagerne oppe, så kræver det meget vedligehold, uanset system, da en skævhed her og der nemt kan ødelægge en strømaftager.

På mange lokomotiver (især Märklins billige, og PIKOs billige) er strømaftagernes kvalitet ikke til at køre med. De er skæve og gynger alt for meget. Her kan du med fordel skifte dem ud med Sommerfeldt strømaftagerne, der ligner dem fuldstændig, men er markant bedre kvalitet.

Her er et eksempel. Det første billede viser Märklins standardstrømaftager, og næste billede viser Sommerfeldts variant. Billederne taler for sig selv.

Ved belastning på yderpunkterne (Märklin)
Ved belastning på yderpunkterne (Märklin)
Ved belastning på yderpunkterne (Sommerfeldt)
Ved belastning på yderpunkterne (Sommerfeldt)

Sommerfeldt strømaftagere lægger sig desuden flat ned, når de er klappet sammen, hvor Märklins godt kan pege opad med albuen.

Märklin venstre, Sommerfeldt højre
Märklin venstre, Sommerfeldt højre

De fleste kører enten med strømaftagerne nede, alternativt fikserer dem lige under køreledningen med en lille sort snor. Det fungerer sådan set fint.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Cooldad
Godsforvalter
Indlæg: 105
Tilmeldt: 07 nov 2019, 15:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: El-loks uden køreledninger?

Indlæg af Cooldad »

Hejsa

Tak for jeres endog meget fine feedback :) Der er vist konsensus om at det er ok køre med elloks, selv om man ikke har køreledninger :)

Jeg kan også følge jeres ide om kun at sætte master op, hvis det endelig skal være. Det gør det også umage meget lettere at lave master som ser “danske” ud. Jeg kan jo altid lege electriciferingsprojekt Roskilde-Holbæk, som de har gang i nu :)

Så jeg lægger en ordre ind på en Roco EB, og kigger mig om efter en brugt Roco Hectorrail BR241.

Endnu en gang tak :)

Mvh
Klaus

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: El-loks uden køreledninger?

Indlæg af moppe »

Jeg solgte alle mine ellokomotiver på grund af overledninger.

Du er klar over at der kommer en ny hectorrail fra Roco i år.

Klaus

Cooldad
Godsforvalter
Indlæg: 105
Tilmeldt: 07 nov 2019, 15:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: El-loks uden køreledninger?

Indlæg af Cooldad »

Jeg bemærkede godt lige en Hectorrail i det nye Roco katalog, men så ikke nærmere på den. Har lige kigget igen, og ser at det jo er en “gammel” BR 241 som jeg godt kunne tænkte mig. Umiddelbart ser den yderst “filigran” ud: https://www.roco.cc/en/product/237517-0 ... ducts.html. Prisen er jo helt spiselig for så fint og godt lok, så den er absolut værd at vente på (2021-Q3)

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: El-loks uden køreledninger?

Indlæg af moppe »

Reelt kan du også bare gå efter begge.

Det er to forskellige lokomotiver, så de kan sagtens møde hinanden på din bane :-)

Klaus

Besvar