lokpilot5 og mobile station 2

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

lokpilot5 og mobile station 2

Indlæg af Skovsgaard »

Halløjsa alle I garvede.

Jeg er netop ved at montere ESU lokpilot 5 i min tudsegamle FS E424.

Lokpilot er Mfx kompatibel og melder sig selv ind i samfundet. Men jeg læser mig til at jeg er nød til at vælge ren DCC mode på MS2 for overhovedet at programmere decoderen.
Det virker ikke særlig logisk. Er det fordi der er begrænsninger i MS2 ift til mere avancerede tools?

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: lokpilot5 og mobile station 2

Indlæg af Søren »

Mobile Station 2 har ikke mulighed for at programmere alle aspekter af en mfx dekoder. Det er den ene årsag.

Den anden årsag er at ESU dekoderen er mfx-kompatibel. Den har ikke alle aspekter af dens indstillinger tilgængelig for mfx-enheder.

ESU dekodere har flest indstillinger med DCC. Når dekoderen er programmeret, så kan alle indstillinger fint betjenes med mfx efterfølgende.

Jeg plejer at programmere mine ESU dekodere med DCC og herefter lade dem registrere med mfx, med de fordele det giver, og køre dem med mfx efterfølgende.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Re: lokpilot5 og mobile station 2

Indlæg af Skovsgaard »

Tak Søren, det giver mening.

Kan jeg programmere CV'erne fra MS2, når lokoet har tilmeldt sig med mfx. Eller skal jeg efterfølgende sætte MS2 i DCC-mode only for at gøre det - og huske at sætte tilbage i multiprotokol når CV-ændringer er udført?

spørge-jørgen :?:

Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Re: lokpilot5 og mobile station 2

Indlæg af Skovsgaard »

Jamen, jamen det melder sig fint til og triller fint frem og tilbage på 50 cm programmeringspor. Herligt, det er en god aften.
Når jeg beder MS2 om at programmere CV, begynder MS at læse Mfx-bloklisten, også får jeg præsenteret tre hovedpunkter som meget ligner almindelig Mfx-ændringer. Det kunne tyde på jeg i denne fase skal bede MS2 om DCC-only?

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: lokpilot5 og mobile station 2

Indlæg af moppe »

MS2 er en fantastisk lille begynderstation.

Hvis du vil programmere en ESU dekoder, skal du gøre det via DCC.
Det betyder at du skal gøre følgende når du skal programmere ESU dekodere:

Sæt MS2 op til KUN at bruge DCC protokol.
Sætte lokomotivet på programmeringssporet.
Oprette et lokomotiv i MS2 med DCC adresse 3.
Læse og skrive CV værdier som du har lyst til/brug for.
Teste med det oprettede lokomotiv (adresse 3).

Når du er færdig, sletter du lokomotivet i MS2, sætter MS2 tilbage til at bruge alle de protokoller du har brug for (DCC/MM/mfx) og begynder at køre tog.

Klaus

Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Re: lokpilot5 og mobile station 2

Indlæg af Skovsgaard »

Fantastisk, der bliver lidt at hygge sig med. Tak for de gode råd :)

Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Re: lokpilot5 og mobile station 2

Indlæg af Skovsgaard »

Utroligt så glad man bliver i låget når tingene bare "spiller":)

Du har ret i at MS2 er en begynderstation. Men nok ikke er verdens smarteste værktøj til at kode med. Med din anvisning lykkedes det mig at ændre CV'erne til standardanbefalingerne for den lille skivekollektor motor, og det kørte italieneren aldeles fremragende med.

Men da jeg var nysgerrig omkring autotune-funktionen, måtte den naturligvis afprøves.

Jeg byggede en quatermile bane på et par meters længde på stuegulvet, og "fyrede" den af. Det var nogle markante ændringer decoderen skrev ind i CV 51 til og med 55 ift standardværdierne. Men jeg har svært ved at vurdere om det reelt kom til at køre endnu bedre ? Faktisk synes jeg den nu kører lidt ujævnt ved tophastighed. Ja, ja der er lidt at justere på - det er jo kvalitetstid.

e424ogmy.jpg

På billedet er lokoet på tur med MY1103, de passer fint sammen. Kort tid efter billedet blev taget, skete der dog en togkatastrofe. Nogen havde stillet et sporskifte forkert, og lokoføreren havde travlt med noget andet, kollisionen var uundgåelig. Heldigvis skete der hverken materiel- eller personskade ved dramaet

Fortsat rigtig god weekend

Besvar