Kontaktskinner igen

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Jørn
Trafikelev
Indlæg: 23
Tilmeldt: 17 dec 2020, 15:24
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: märklin K og C
Geografisk sted: København

Re: Kontaktskinner igen

Indlæg af Jørn »

Hej igen

Nu har jeg skilt mine 3 opstillingsspor ad og flyttet ledning fra S88 over på O.
Nu er det interessante så at kontaktskinnerne ikke reagerer. Har også prøvet lampemodellen og der kommer ikke lys.
De 3 andre spor jeg ikke har flyttet endnu lyser gul når der kører tog ind på kontaktskinnen.
Nu har jeg prøvet, at lave en tegning med de ledninger jeg har monteret, henholdvis til S88 og Viessmann 5213 for signalstyring. Jeg håber i kan se hvad jeg gør.

Vedhæftede filer
WIN_20210209_15_39_18_Pro.jpg
Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: Kontaktskinner igen

Indlæg af Mogens »

Hej Jørn

Det jo slet ikke det der er dit problem, du har ikke noget tilbagemeldingsmodul.

Så din udfordring er at du har få et blandet to ting sammen

Viesmann 5213 er en dekoder for ind og udkobling af konstant strøm af op til 4 forskellige motorer, belysning og andet elektrisk tilbehør og denne svarer ikke til maerklins s88, hvis du vil bruge viesmann så hedder den 5233,-
men hvorfor ikke bruge maerklins egne produkter (der er flere "skoler" herom).

Hvis jeg forstår dig og din tegning så ønsker du at kunne afbryde strømmen i et givet skinneafsnit og det vil du så betjene så automatisk med et givent tog som udløser.

Du opretter stadig en kontaktskinne, men 0 skal fortsat kun afbrydes i den ene side og ikke som det ser ud til at du har afbrudt den i begge sider.

Idet jeg forudsætter at du har cs3 + så er maerklins produkter M 84 (60842) (betjener 4 i sin grundindstilling 4 spor) og 1 stk s 88 (60881).

Hvis du "kun" har en CS3 så er skal du bruge et ekstra modul - et såkaldt link -som du så kobler dit s88 modul til.

maerklins produkter M 84 (60842) (betjener 4 i sin grundindstilling 4 spor) og 1 stk L 88 (60883) og 1 stk s 88 (60881)

Herefter er øvelsen så:

Du tilslutter m84 til din digitale strøm i sporet jfr. den medfølgende vejledning, herefter tilslutter du den til din cs3/Cs3+ - med MFX er det nemt (nogen bruger dcc og andre ikke - det har betydning for hvorledes du tilslutter) den finder selv adresse osv helt automatisk.

Herefter vælger du så det spor du vil kunne afbryde strømmen i - eller anden form for el. Gå til artikellisten og opret navnet for spor/kontakten.

I artikel listen opretter du så en s88 kontakt for det spor du har som kontaktskinne ex modul 1 ss8 kontakt 1.

Herefter skal du så have din tilbagemelding ind, de sker ved at du laver kontaktskinne som tidligere beskrevet, (forudsætter at du har tllsluttet s88 og link hvis du bruge C3).

Når du så har gjort det, så kommer du til det næste, du skal lave en automatisk begivenhed - hos maerklin kaldes det - hændelse -.

Altså fat i cs 3, opret 2 hændelser, har du prøvet det?

Så må du jo i gang, du giver hændelsen et navn og trækker kontakten fra din m 84 med drag og drop ned i boksen, sikre dig at stillingen er den du vil have.l.

Herefter oprette du en ny hændelse, ude til venstre trækker du din udløser kontakt m1 s88 kontakt 1 ned, og i det store felt trækker du så din hændelse ind . Vupti så skulle alt virke hvis du har lavet det uden fejl.

Ja det er en stor mundfuld.

Søren har lagt flere beskrivelse ud om hændelser osv - de er gode.

Ellers vil jeg anbefale dig "Maerklins Großer Ratgeber Digital steuern mit der Central Station 3 ab sofware 2.0 (3083) den er på tysk, der er lige udkommet en engelsk version, men den kender jeg ikke.

Håber at dette giver mening for dig

Mogens

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Kontaktskinner igen

Indlæg af moppe »

Mogens skrev: 09 feb 2021, 16:56

Det jo slet ikke det der er dit problem, du har ikke noget tilbagemeldingsmodul.

Arrrh, jeg ser nu en L88 (S88 Link)......

Klaus

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Kontaktskinner igen

Indlæg af moppe »

Jørn skrev: 09 feb 2021, 15:41

Nu er det interessante så at kontaktskinnerne ikke reagerer.

Vi tager den lige helt basic.

Tag udgangspunkt i denne tråd:
viewtopic.php?t=1500

Eller rettere, tag alle ledninger ud af din L88, skru en ledning i stelforbindelsen (det omvendte T) og rør ved indgangen på L88 og se på din CS om du får tilbagemeldinger.

Gør du det, går vi videre med forbindelser til skinnerne!

Klaus

Jørn
Trafikelev
Indlæg: 23
Tilmeldt: 17 dec 2020, 15:24
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: märklin K og C
Geografisk sted: København

Re: Kontaktskinner igen

Indlæg af Jørn »

Hej Mogens og Klaus

Tak for jeres fine forklaringer og links.
Jeg kan se, at det jeg har fået anbefalet af forhandler, slet ikke taler sammen.
Jeg har en CS3+ og S88 link og en alm S88. Har det nogen betydning om jeg bruger den ene eller den anden? Jeg har læst mig frem til at man kan springe S88 link over når man har en CS3+
Mogens du skriver at det ser ud som om at jeg har isoleret begge skinner. Det er korrekt. Det er for også at få en sporisolation. Når jeg får anskaffet det tilbagemeldemodul er det så nok kun at isolere den ene streng?
Og ja det var en stor mundfuld, så der bliver nok lidt stille fra mig et stykke tid :lol:

Bedste hilsener
Jørn

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: Kontaktskinner igen

Indlæg af Mogens »

Jørn

Du må ikke isolere begge sider af din kontaktskinne for så får du det aldrig til at virke.

Du skriver du har, cs3+. Et s88 link og 1 s88 tilbagemelding, hvis det er maerklin og vare nr er det jeg skrev om i går så har du hvad du skal bruge.

På din tegning har du ikke ét s88 tilbagemeldingsmodul

Jeg bliver lidt forvirret over du skriver at du nu mangler tilbagemeldingsmodul, så tag lige og skriv helt præcist hvad du har. Så kan vi måske bedre rådgive dig her og nu.

Og endnu engang du må ikke isolere kontaktskinnen i begge sider.

Kast lige dit blik på vejledningen som Søren lagde op i går og følg den slavisk.

Hvis du ikke har den bog jeg skrev om i går, så overvej lige at købe den. Den syntes jeg er rigtig informativ og så følg med i foraet og hent manualen til din cs 3+ på Märklin hjemmeside.

Lad mig høre fra dig.

Mogens mizt-zealand

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

Jørn
Trafikelev
Indlæg: 23
Tilmeldt: 17 dec 2020, 15:24
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: märklin K og C
Geografisk sted: København

Re: Kontaktskinner igen

Indlæg af Jørn »

Hej Mogens

Jeg har en S88 link som jeg bruger nu (Märklin 60883), hvor sporskifte, signaler ( som ikke findes fysisk, men via Viessmann 5213) og mine kontaktskinner er registreret. På min CS3+ er det registreret som direkte (bus)

Jeg har også en S88 (Märklin 60881) Den bruger jeg ikke nu, men har forstået at den skal sættes i forlængelse af S88 link, som bus 1, hvis jeg kal have et større anlæg.

Giver det mere mening?

Jeg har anskaffet den bog du omtalte i går :)

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: Kontaktskinner igen

Indlæg af Mogens »

Hvis du så følger vejledningen der fulgte med dit link og det i bogen beskrevne og kun een 0 leder i kontaktstykket så burde du være kørende til at lave hændelserne som beskrevet i bogen.

Pøj Pøj.

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

Jørn
Trafikelev
Indlæg: 23
Tilmeldt: 17 dec 2020, 15:24
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: märklin K og C
Geografisk sted: København

Re: Kontaktskinner igen

Indlæg af Jørn »

Super tusind tak for hjælpen og tålmodigheden. Jeg prøver de foreslået ting. :)

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: Kontaktskinner igen

Indlæg af Mogens »

Blot til orientering - måske du kan få inspiration - jeg e p.t. i gang med at lave et nyt anlæg i 3 niveauer, du får lige en tegning af det nederste niveau.

og så får du lige en kopi af en hændelse indeholdende alle artikler og så hændelsen som udløser artiklerne.

tegning niveau -2.png
tegning niveau -2.png
udkørsel sætning for spor 1.png
artikler der udløse af k 13.png

Jeg bruger princippet med at kontakten besættes og frigives.

Vedhæftede filer
tidsforsinkelse.png

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

Besvar