Styring af fjernlys osv

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Styring af fjernlys osv

Indlæg af moppe »

Hvordan laver jeg lige styring af mit lys?
http://moppe.dk/mtc21lys.html

Når mine lokomotiver trækker tog, skal der helt være hvidt lys foran på lokomotivet
Når mine lokomotiver trækker vogne, må det røde slutlys gerne kunne slukkes.
Når mine tog trækker vogne, må fjernlyset gerne kunne tændes, men kun i samme ende som det hvide nærlys.
Når mine tog holder ved station, må lyset i førerkabinen gerne kunne tændes - men kun i samme ende som det hvide lys.

Når jeg så tæller sammen, så bliver det til 8 separate lys/Aux-udgange og det er der ikke på mine favoritdekodere (ESU).

Så der må tænkes lidt kreativt. Frem for at styre hver lysdiode/pære med en udgang, gør man i stedet det at man slukker for "plus-forsyningen" til de enkelte lysdioder/pærer og lader minusdelen styre af den normale lysudgang. Dermed kan fjernlyset tændes i samme retning som nærlyset, styringen til fjernlyset udgøres af R3, R4 og Q2.

Så er der lige det uheldige med MTC21 standarden, at man bruger "logikudgange", så vil man bruge disse udgange til noget, skal der en "forstærker" på. Denne udgang udgøres af kredsløbet R7 og Q4.

Med nedenstående kredsløb kan man ved hjælp af kun 3 Aux udgange lave separat styring af rødt slutlys, fjernlys og lys i førerkabinen.
Billede


Klaus
http://moppe.dk/mtc21lys.html
Litra ME
Ledvogter
Indlæg: 182
Tilmeldt: 22 nov 2011, 20:41
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Styring af fjernlys osv

Indlæg af Litra ME »

Lyder som noget der skal prøves i min MR selvom jeg ikke behøver at kunne slukke slutlyset, virker det også med en lokpilot 4 ?
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Styring af fjernlys osv

Indlæg af moppe »

Litra ME skrev:virker det også med en lokpilot 4 ?
Fuldstændigt det samme.

Klaus
Litra ME
Ledvogter
Indlæg: 182
Tilmeldt: 22 nov 2011, 20:41
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Styring af fjernlys osv

Indlæg af Litra ME »

foto.JPG
hej Klaus

Har lige kigget lidt på det men synes jeg mangler GND på min decoder
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Styring af fjernlys osv

Indlæg af moppe »

Litra ME skrev:Har lige kigget lidt på det men synes jeg mangler GND på min decoder
Du kan finde den 2 steder. Det ene sted er i hullerne ved 21 pins connectoren. Printet er det samme uanset om den er til MTC21 stik, eller med ledninger og 8 polet NEM stik

Det andet sted er ude ved kanten omme hvor du kan slutte en kondensator til (se i brugsanvisningen side 19 og led efter "masse").


Klaus
Litra ME
Ledvogter
Indlæg: 182
Tilmeldt: 22 nov 2011, 20:41
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Styring af fjernlys osv

Indlæg af Litra ME »

Hej Klaus

Lige et spørgsmål vil jeg kunne bruge BC 547 0g 557 istedet for BC 847 0g 857 ? og vil de værdier der er på modstandende passe til Roco digital?

vh Claus
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Styring af fjernlys osv

Indlæg af moppe »

Litra ME skrev:Lige et spørgsmål vil jeg kunne bruge BC 547 0g 557 istedet for BC 847 0g 857 ? og vil de værdier der er på modstandende passe til Roco digital?
Ja og ja.

Klaus
Litra ME
Ledvogter
Indlæg: 182
Tilmeldt: 22 nov 2011, 20:41
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Styring af fjernlys osv

Indlæg af Litra ME »

Nå Klaus hvis jeg nu gerne også vil have lys i passagerafdelingen hvordan gør jeg så det ? BTW seje leds
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Styring af fjernlys osv

Indlæg af moppe »

Litra ME skrev:Nå Klaus hvis jeg nu gerne også vil have lys i passagerafdelingen hvordan gør jeg så det ? BTW seje leds
Først og fremmest skal du finde dig nogle lysstave du vil bruge. Til digitaldrift er du meget frit stillet, om du vælger tams, viessmann eller blot nogle billige "metermålslys" er op til dig. De skal blot kobles på en funtionsudgang og eventuelt dæmpes med en modstand.

Ja, der er spøjse LEDs imellem. De rød/hvide er fra lervaren, men kan også købes hos Nice-led? Det er de samme Jan har brugt til hans MR her http://lystrupstation.wordpress.com/category/materiel/.

Jeg skal selv til at bygge en MR om.....så jeg har lige bestilt 2 mm lysleder i England. Her har jeg fået 3 meter for 50 kroner. Derudover har jeg også købt micro scale kristal clear i tilfælde af at jeg skal lave lygteglas selv, hvis ikke jeg kan få det til at lykkedes med lyslederne.

Klaus
Litra ME
Ledvogter
Indlæg: 182
Tilmeldt: 22 nov 2011, 20:41
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Styring af fjernlys osv

Indlæg af Litra ME »

OK det vil sige at jeg bare kan koble det til aux3 som er fri ?
Besvar