Cs2 til pc

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Jesperjensen
Trafikelev
Indlæg: 15
Tilmeldt: 25 maj 2020, 21:00
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c

Cs2 til pc

Indlæg af Jesperjensen »

Hej igen

Til og starte med, tak til alle dem der altid står klar til og hjælpe selv om man kommer med alle de dumme spørgsmål..

Jeg er kommet der til hvor tingene lige så stille begynder og fungere, men kan ikke slå automatisk drift ud sf hovedet. Der er et stykke vej før det overhoved ligner en modelbane, men tænker at man lige så godt kan tænke det hele igennem fra starten.

Hvilket pc program ville i bruge til en god modelbane? Jeg kan læse mig til at spørgsmålet er stillet før, men kan ikke finde nogle nye svar, så hvad kører i med, og hvorfor lige det?

Som sagt eneste krav er at det hele skal kunne køre af sig selv

Hilsen en glad nybegynder

ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Cs2 til pc

Indlæg af ErikL »

Hvis du kører pc, er Train controller et godt valg, har et stort og velfungerende Forum.

Du kan hente en fuld demo som virker i 15 min af gangen.

Hvorfor denne? bruger ikke Java mm. Virkede 1. gang og har ikke haft væsentlige issues.

Findes i 3 versioner, jeg ville købe minimum silver, hvis økonomien er til det gå direkte på Gold den har alt.

Prøvede Itrain, den var svær at få hjælp til, og så skal man have Java på maskinen, men kan køre Mac. Jeg endte med at købe en Windows maskine, udelukkende til tog, så mit virker altid da jeg sjældent retter noget.

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: Cs2 til pc

Indlæg af Mogens »

Jeg går ud fra at du kører maerklin, forså skal ud da bare lige vide at med din cs 2 kan du kører automatiske forløb - som du drømmer om .

Du tilslutter din cs2 til nettet osv -jeg tillader mig at antage at det ligesom med en cs3/cs3+ - -
maerklin har en vejledning herom
Du "laver" blot en sporplan og de hændelser der skal til i forhold til antallet at lok, selvfølgelig findes der på markedet forskellige pc styrings muligheder, men til en stat vil jeg mene du vil være rigtig godt kørende .

Jeg selv har en cs3+ og en cs2 som slave, den kan sagtens klare automatik - så gå du bare igang.

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Cs2 til pc

Indlæg af ErikL »

Beklager, det havde jeg lige glemt, maerklin kan jo selvfølgelig langt mere. Det står jo hævet over enhver tvivl.

“Sarkasme kan forekomme”

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: Cs2 til pc

Indlæg af Mogens »

det var absolut ikke ment sarkastisk.

mvh mogens

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Cs2 til pc

Indlæg af ErikL »

Det var mit :)

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Jesperjensen
Trafikelev
Indlæg: 15
Tilmeldt: 25 maj 2020, 21:00
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c

Re: Cs2 til pc

Indlæg af Jesperjensen »

Som jeg også forventede så er vi lidt inde og lege med følelser, men ville netop have jeres ærlige mening.

De fleste følger nok Carl i hans garagespam, men er er der andre erfaringer med andre programmer det var egentlig hvad jeg ville have ud af jer 😊

Tak for jeres indspark

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Cs2 til pc

Indlæg af Søren »

Umiddelbart falder min tanke også på TrainController. Jeg vil dog også, som Mogens, se på mulighederne i CS2 først. Simpelthen fordi det kan være, at de er tilstrækkelige til dine ønsker, og fordi du har den ved hånden.

For at automatikken kan fungere, uanset hvilken vej du vælger, så skal du først og fremmest have opbygget tilbagemelding i dit anlæg. Hvis du ikke har det i forvejen, vil jeg anbefale at købe en S88 link (60883) og så er du i gang.

Din CS2 arbejder med automatik ved at fjernstyre komponenter i anlægget som f.eks, bremsemoduler, signaler, strømløse stykker osv. Det er den store forskel på at lade CS2 gøre det, og lade computeren gøre det. Computeren kan beregne togenes placering, og dermed kan du spare bremsemoduler og strømløse stykker. Bremsemoduler er en ikke uvæsentlig besparelse, og ved at undlade de strømløse stykker, så giver det et visuelt pænere udtryk når togene standser.

Ved 3-skinne drift, er det især mængden af bremsemoduler, der kan tage pusten fra de fleste, fordi de er så uforståeligt dyre.
Ved 2-skinne drift er du bedre stillet, da du her kan benytte ABC bremsemoduler, som har den fordel at ikke koster ret meget (kan bygges for 30 kr), og er nemme at indsætte (ingen sikkerhedszoner), her kommer automatikken i CS2 (og 3) virkelig til sin ret. Du har heller ikke brug for de strømløse stykker i den forbindelse.

Til gengæld koster softwaren også penge, så du flytter ofte bare udgifter rundt.

Hvordan er dit anlæg bygget op lige nu, hvis overhovedet?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Jesperjensen
Trafikelev
Indlæg: 15
Tilmeldt: 25 maj 2020, 21:00
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c

Re: Cs2 til pc

Indlæg af Jesperjensen »

Hej Søren

God ide at jeg faktisk fortæller hvad jeg vil 😀

Jeg køre Märklin 3 skinne, jeg arbejder på min skyggebanegård, ind i mellem kører der lidt testkørsler, men skal være ærlig og sige at det netop er bremsemoduler der tager livet af mig. Tanken er derfor inden jeg begynder et større indkøb så er det måske bedre og gå pc vejen allerede nu. Og konkludere det om et halvt år virker lidt spildt.

Jeg er i fuld gang med tilbagemeldinger, det driller lidt, men er nok også mere ham der har computer i hånden end ham der står med loddekolben.

Som sagt så bliver der snakket meget traincontrol men har man andre muligheder? Og hvad har folk af religion omkring det.

Vil egentlig gerne have pc en til selv og beslutte ruterne de dage hvor man bare vil se lidt kørsel. Andre dage så vil man selv have foden på speederen. Det var lidt af mine tanker om pc styring.

God dag

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Cs2 til pc

Indlæg af bygger01 »

Er det med bremsemoduler i skyggebanegård ikke lidt over kill !

For mig er en skyggebanegård noget på banen, som er langt væk, og derfor skal man da ikke have larm fra diverse loko'er.

På vores største med 5 spor, har vi i stedet valg en analog løsning med 5 døde - og et ca. 2½ mtr. kontaktspor , der er forbundet med en "gammeldag" sportavle med lys for hvert spor, når det er optaget.

Der er også et kamera, så vi kan se de forskellige lokomotiver

Der er en trykknap, som skulle holdes inde indtil et givet tog havde forladt den døde skinne, men det styres nu af et print udviklet af Haakon fra litra.dk, således, at når der trykket, sørger printet for strøm + at ingen andre tog kan starte før den første togstamme har passeret en kontaktskinne efter det første bremsemodul efter skyggebanegården.

Han er også ved at lave et print, der skal styre de fire sporskifter + bremsemodul før banegården.

Prisen for begge print har været omkring ca. 500,- kr, så det er ikke dyrere end de forskellige "elektroniske dekodedimser", der ellers skal bruges til den håndtering.

For mig er det meget lettere og også mere sjovt med sportavlen og de to print end at rode med den lille skærm på CS3

Det medfører også rent praktisk, at vi kan sende et tog ud af stationen ovenpå, og det vil være styret af 3 bremsemoduler før skyggebanegården. Det lander så på den første ledige skinne nedenunder, og hvis det skal køre igen, så et tryk på kontakten, og togstammen er så igen kontrolleret af 3 bremsemoduler inden det er tilbage igen.

Der er et indkørselssignal på den sidste bremsemodul, og det er det mit eneste indgreb efter starten fra CS3 .

Den anden skyggebanegård med 4 spor er på samme måde

Fra den ½ analoge ......

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Besvar