Cs2 til pc

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Cs2 til pc

Indlæg af Søren »

Vil egentlig gerne have pc en til selv og beslutte ruterne de dage hvor man bare vil se lidt kørsel.

Så skal du have pc-styring. Det kan din central ikke på fornuftig vis.

Ang. styringssoftware, så er der en stak forskellige man typisk render ind i:

  • TrainController
  • WinDigipet
  • JMRI
  • iTrain
  • RocRail

TrainController. Jeg ser klart TrainController som toppen af poppen. Det er meget omfattende og har rigtig mange funktioner. De har prøveversioner som du kan hente og lege med. Det er også et dyrt bekendtskab for de fede funktioner, men de koster også penge at udvikle.

WinDigipet har været her længe, den har sin egen fanskare. Jeg har prøvet det lidt, men jeg kan ikke lide programmet. Det er selvfølgelig en smagssag, men vi blev aldrig gode venner.

JMRI. OpenSource og meget populært, især i USA. Det kræver Java på maskinen for at køre, så det kommer jeg ikke til at bruge.
iTrain. Jeg kender folk der er meget glade for det. Igen, det kræver Java, så der står jeg af.

RocRail bliver ofte fremhævet fordi den er gratis. Jeg kender den ikke selv, men det er måske et kig værd, hvis du vil have lidt føling med hvad der skal til.

Hvert stykke software har hver deres måde at håndtere de forskellige ting på. Så du kan komme ud for, at noget du får til at virke ét sted, fungerer markant anderledes et andet sted. Selvom det kan virke lidt overvældende, så er det bedste nok at du sætter dig lidt ind i begrænsningerne på de forskellige programmer. De er der.

Du kan på TrainControllers hjemmeside sammenligne funktionerne blandt de forskellige versioner af TrainController. Jeg tænker de andre programmer har lignende hjemmesider.

JMRI er også ret omfattende, men hvis man er til lækker brugergrænseflade, så bliver man hurtigt meget træt.

Som sagt: Valgmulighederne er mange, prøv at kigge lidt rundt. Men vid at TrainController, JMRI, og til dels WinDigipet bliver benyttet af rigtig mange brugere.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

BGP
Godsforvalter
Indlæg: 141
Tilmeldt: 10 okt 2013, 13:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PECO + Elektrofrog + Traincontroller Gold
Geografisk sted: Odense

Re: Cs2 til pc

Indlæg af BGP »

Jeg ville nu holde mig til Traincontroller. Kører selv med det, med det hele såsom bremsestrækning, meget langsom start og stop, automatisk kørsel med op til 5 stammer på en spåndplade i to etager, det hele styret af Traincontroller.
Du kan se meget mere og lære lidt om Traincontroller her https://rudysmodelrailway.wordpress.com ... er/page/6/ der er omkring 40 videoer med vejledning, men vær opmærksom på hans dårlige engelsk. :)

m.v.h.
Bjarne Grønholdt Pedersen

SteamPunkLolcat
Godsforvalter
Indlæg: 103
Tilmeldt: 02 okt 2011, 15:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Peco code 75
Geografisk sted: Haderslev

Re: Cs2 til pc

Indlæg af SteamPunkLolcat »

Søren skrev: 15 feb 2021, 14:11

Vil egentlig gerne have pc en til selv og beslutte ruterne de dage hvor man bare vil se lidt kørsel.

RocRail bliver ofte fremhævet fordi den er gratis. Jeg kender den ikke selv, men det er måske et kig værd, hvis du vil have lidt føling med hvad der skal til.

JMRI er også ret omfattende, men hvis man er til lækker brugergrænseflade, så bliver man hurtigt meget træt.

Som sagt: Valgmulighederne er mange, prøv at kigge lidt rundt. Men vid at TrainController, JMRI, og til dels WinDigipet bliver benyttet af rigtig mange brugere.

Jeg har en lidelsesfælle i nabolaget der anvender Rocrail og det er meget omfattende og kan rigtig, rigtig meget.

Desværre findes der ingen deciderede stabile udgaver af det, men kun snapshots af de ændringer der er lavet fra dag til dag og det gør desværre at man nogen gange kan kæmpe med programmet i timevis, for efterfølgende at finde ud af at man gjorde alt rigtigt, men det virkede bare ikke i den specifikke udgave man havde hentet.

MVH Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra '20 til '85. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Besvar