Tidsforskydelse i CS2 memory

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
jhcn
Lokomotivfører
Indlæg: 287
Tilmeldt: 31 aug 2011, 09:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lystrup, nord for Århus

Tidsforskydelse i CS2 memory

Indlæg af jhcn »

Jeg vil gerne kunne tidsforskyde flere hændelse vha memory i en CS2

Når et kontaktspor bliver aktiveret - i mit tilfælde Märklins 24995 - så skal det udløse at både en signal og et sporskifte ændrer stilling. Og gerne med 10 sekunders forsinkelse. Kontaktsporet ligger temmelig tæt efter sporskiftet, og der skal være tid til at komme forbi netop dette sporskifte. Ydermere må der netop også gerne gå lidt tid inden der stilles grønt ved det andet spor....
De to spor står og sender hvert deres tog afsted ved at stille grønt for modparten og sætte sporskiftet korrekt. Der er en kontaktskinne til hver samt en tredje der altid sætter signalerne på rødt efter udkørsel....

Jeg kan godt få det til at fungere med den ene af de to, men ikke begge på samme tid. Og det er selvom jeg har ændret tiden til 10 sekunder på begge artikler i den samme hændelse.
Altså enten skifter sporskiftet forsinket eller signalet. Men ikke at de begge kan gøre det forsinket.

Er der en anden måde jeg skal opbygge det på?

Mvh - og på forhånd tak

Henrik

Kører digitalt med en CS2, 3-skinne, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler plads - og penge - til en opstillet bane...
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Tidsforskydelse i CS2 memory

Indlæg af Søren »

Kan du ikke smide nogle screenshots af din opsætning, så er det nemmere at se hvad du mener.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Tidsforskydelse i CS2 memory

Indlæg af moppe »

At basere automatik på timere er ikke særligt godt, tænk efter om du ikke kan lave alternativer.

Eksempelvis at lave sporbesatmelderstræningen lang og først lade hændelsen komme videre når toget er kørt ud af sporbesatmeldingen og ikke når det kører ind på sporbesatmeldingen.

Klaus

jhcn
Lokomotivfører
Indlæg: 287
Tilmeldt: 31 aug 2011, 09:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lystrup, nord for Århus

Re: Tidsforskydelse i CS2 memory

Indlæg af jhcn »

Søren skrev: 17 feb 2021, 18:49

Kan du ikke smide nogle screenshots af din opsætning, så er det nemmere at se hvad du mener.

Gerne!

Memory.jpg

Her er hvad jeg gerne vil have kontaktsporet i spor 2 gør.
Med en forsinkelse på 11 sekunder skal der skiftes til grønt i spor 1
Med en forsinkelse på 5 sekunder skal sporskiftet som afgør om næste tog ankommer i det ene eller andet spor skal skrifte til spor 1

Alt er bare en prøve rundbane, og jeg kan ikke forlænge kontaktstykket, da pladsen efter kontaktsporet er en bremsestrækning....
Og så er der ikke mere plads på gulvet :)

Så det er ikke stor kunst, bare et forsøg på at have to tog til at køre på skift og endda bremse pænt ned.
Alt virker - bortset fra at forsinke både at der stilles signal og at sporskiftet ændrer sig.

Henrik

Kører digitalt med en CS2, 3-skinne, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler plads - og penge - til en opstillet bane...
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Tidsforskydelse i CS2 memory

Indlæg af Søren »

Umiddelbart er du nødt til at sætte noget ind før dit signal. Tidsforskydningen (som du opnår ved at holde musen nede på hændelseselementet og slippe) gælder for det efterfølgende element. Dvs. hvis du sætter signalet til f.eks. 10 sekunder, så vil sporskiftet først stille efter 10 sekunder. Du er derfor nødt til at have et element før signalet, som kan have sin forskydning sat til 10 sekunder.

Her er der lidt et issue, for det er ikke sådan systemet er tænkt. CS2 har ikke rigtig mulighed for at forskyde afviklingen af hændelser uden nogle fiks-fakserier ved at lade f.eks. en fiktiv kontakt stille inden dit signal. Da CS2 ikke supporterer virtuelle kontakter, så er du nødt til at bruge en magnetartikel til formålet. Denne behøver, som sådan, ikke at eksistere fysisk, men CS2'eren vil stadig bruge tid på at prøve at kommunikere med den (fordi CS2 tror den findes). Igen, det er som sådan ikke et problem, men det er ikke specielt effektivt.

Som Moppe skriver, så er det bedre at bygge anlægget om, så det afspejler det du gerne vil. Ja, det er træls, men det er også træls når tog ramler sammen fordi tidsforskydelsen ikke passer.

Jeg har af bitter erfaring måtte kassere vogne, der røg på gulvet fordi jeg stolede på en tidsforskydning. Det gik galt fordi et tog kørte med en anden hastighed end min programmering var sat til at håndtere, så den stilte sporskiftet under toget. Et helt godstog røg på gulvet og gik i tusinde stumper. Lokomotivet kunne heldigvis repareres. De fleste vogne lignede noget der var løgn.

Jeg bruger aldrig tidforskydning til andet end små effekter, hvor det ikke kan gøre nogen skade (tænde lys, forsinke afgang osv.).

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

jhcn
Lokomotivfører
Indlæg: 287
Tilmeldt: 31 aug 2011, 09:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lystrup, nord for Århus

Re: Tidsforskydelse i CS2 memory

Indlæg af jhcn »

Tak for tippet!
Nu kører det som jeg gerne vil have det på den midlertidige bane.

Heldigvis kan mine tog ikke falde nogle steder - jeg har bare sat banen op et par dage på gulvet :)

Tror ikke jeg ville kunne klare at se en hel stamme gå til!!!

Henrik

Henrik

Kører digitalt med en CS2, 3-skinne, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler plads - og penge - til en opstillet bane...
Besvar