Märklin bremsemodul - 16V AC-forsyning ?

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Cooldad
Godsforvalter
Indlæg: 105
Tilmeldt: 07 nov 2019, 15:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Märklin bremsemodul - 16V AC-forsyning ?

Indlæg af Cooldad »

Hejsa

Jeg er ved at tråde mine Märklin bremsemoduler op, men bliver nu i tvivl om forsyningspændingen som angives til 16V AC. Jeg har CS3+ og M83/M84'ere, så umiddelbart har jeg ikke noget 16V AC på mit anlæg. Skal jeg virkelig ha støvet min gamle HSV-transformer af for at få noget 16V AC, eller kan jeg lade banestrømme forsyne "AC" inputtet som jeg har skitseret med orange på diagrammet?

2021-02-22 17_16_54-Presentation1 - PowerPoint.jpg

P.s Havde egentligt fortrådet op med en M84 udgang, men tænker at den måske "bare" kunne flyttes til M83 og så bruge M84-udgangen til noget andet direkte kobling af banestrøm... f.eks. parkeringsspor.

Mvh
Klaus

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin bremsemodul - 16V AC-forsyning ?

Indlæg af Søren »

De 16 VAC er jo kun til signalet. Hvis du ikke benytter det, så er det ligegyldigt. Du kan undvære den ekstra strømkilde.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Cooldad
Godsforvalter
Indlæg: 105
Tilmeldt: 07 nov 2019, 15:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Märklin bremsemodul - 16V AC-forsyning ?

Indlæg af Cooldad »

Tak Søren. Blot for at være 110% sikker: Dvs. at min orange fortrådning er ok? 😊

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin bremsemodul - 16V AC-forsyning ?

Indlæg af Søren »

Nej, du må ikke forbinde din m83 output til din banestrøm. Outputtet på din m83 får sin strøm fra m83 selv.

Märklins tegning viser heller ikke dette, den viser blot hvordan et signal får strøm fra en ekstern strømkilde, og en skiftekommando fra en dekoder.

Dekoderen er forbundet til et relæ, som skifter signalet. Det er signalet der får strømmen fra de 16 VAC. Ikke dekoderen.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar