M83 ifb med bremsemodul

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Cooldad
Godsforvalter
Indlæg: 105
Tilmeldt: 07 nov 2019, 15:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

M83 ifb med bremsemodul

Indlæg af Cooldad »

Hejsa.

Jeg har lige brug en livline. Jeg skal ha min CS3 til at styre mit bremsemodul via en M83. M83 er indlæst via MFX og jeg kan stille den til alle mulige forskellige modus. Men jeg kan bare ikke få den til at opføre sig som en M84-udgang, hvor den skifter imellem On/Off. Jeg synes at jeg har forsøgt med 8 kontakter, 4 adresser (som jeg tænker nok var den der skulle bruges) og så stort set alle andre “modus”. Jeg kan godt styre en adresse med en kontakt, men så ruller den imellem rød-on, grøn-on, rød-off, grøn-off hver kan jeg trykker på kontakten. Den skulle jo bare skifte imellem rød og grøn for hvert tryk... lige som på M84.

Kan også se at der er to grupper af to udgange, som kan sættes til tre forskellige sporskifter, som jeg dog ikke synes giver mening her. I konfiguration af udgange har jeg sat dem til “koble”. Selv hvis jeg læser de andre sprog i M83-manualen, bliver jeg ikke meget klogere.

Jeg har pløjet temmelig mange indlæg igennem her på Baneforum og diverse youtube-videoer, men kan simpelt hen ikke finde andet end at M83 bare skal forbindes til bremsemodulet.

Selv denne “guide” her synes jeg ikke kaster lys over problematikken: https://digitaltog.dk/Digital/Maerklin_ ... 019-10.pdf

Nå, men vil tro at det bare er et flueben som skal sættes det rigtige sted... men hvor? 😊

Mvh
Klaus

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: M83 ifb med bremsemodul

Indlæg af moppe »

Hvilket bremsemodul?

Klaus

Cooldad
Godsforvalter
Indlæg: 105
Tilmeldt: 07 nov 2019, 15:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: M83 ifb med bremsemodul

Indlæg af Cooldad »

Märklin bremsemodul 72442

//
Klaus

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: M83 ifb med bremsemodul

Indlæg af moppe »

Som jeg forstår det, skal din M83 skal stå til standardfunktionen (Modus 0), hvor den giver et kort blink på grøn og rød.

Ellers ville denne konfiguration ikke virke:

M83-Brems.jpg

Klaus

Cooldad
Godsforvalter
Indlæg: 105
Tilmeldt: 07 nov 2019, 15:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: M83 ifb med bremsemodul

Indlæg af Cooldad »

Hmmm.... det ville jeg ikke lige ha tænkt... men det kan jo komme an på en prøve :). Funderer blot over hvordan at bremsemodulet kan huske sin stilling når det kun får pulser, i modsætning til et sporskifte.

Det får mig i øvrigt til at tænke hvordan at et bremsemodul opfører sig ved gennemkørsel. Så hvis CS3 har sat bremsemodul til “grøn” via M83, vil lokket så køre direkte igennem, eller skal man lave noget by-pass halløj?

//
Klaus

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: M83 ifb med bremsemodul

Indlæg af moppe »

Hvis bremsemodulet er i rød, skal toget standse.
Er det i grøn, skal det ikke standse.......

Klaus

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: M83 ifb med bremsemodul

Indlæg af Søren »

Det får mig i øvrigt til at tænke hvordan at et bremsemodul opfører sig ved gennemkørsel. Så hvis CS3 har sat bremsemodul til “grøn” via M83, vil lokket så køre direkte igennem, eller skal man lave noget by-pass halløj?

Det fungerer meget simpelt:
Banestrømmen går gennem bremsemodulet, som indeholder et relæ. Relæet kan vælge at sende enten banestrømmen ud i sporet (gennemkørsel) eller en jævnspænding (stop). Bremsemodulet kan huske sin indstilling fordi relæet holder den.

Når bremsemodulet får sin impuls fra dekoderen, så stiller den relæet tilsvarende. Rød = jævnspænding, grøn = banestrøm (digitalt signal).

Da bremsemodulets teknik er tudsegammel, så skal det have en impuls fra m83 tilsvarende en almindelig magnetartikel. Det er standardindstillingen på en m83, så du bør ikke skulle ændre noget.

Din dekoder ved, at hvis den ser en jævnspænding i sporet, så skal den udføre sin bremsekommando. Det vil den så gøre, så længe at den er under påvirkning af en jævnspænding. Når den efterfølgende ser banestrømmen igen (du sætter signalet på grønt), så vil den accellere til sin sidste kendte hastighed.

Derudover indeholder bremsemodulet elektronik til at styre sikkerhedszonerne, så jævnspændingen og banestrømmen aldrig kan komme i kontakt med hinanden. Det vil give en korslutning af format, som (i værste tilfælde) kan ødelægge udgangen på centralen. Derfor er det meget vigtigt, at sikkerhedszonerne respekteres og installeres korrekt.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Cooldad
Godsforvalter
Indlæg: 105
Tilmeldt: 07 nov 2019, 15:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: M83 ifb med bremsemodul

Indlæg af Cooldad »

Tak for den meget fine forklaring Søren. Jeg fik lige sat strøm på maskineriet og det varmer mit elektrikerhjerte at høre klik-klakkeriet :). Som du siger tydeligvis lidt gammedags. Mon ikke at Märklin får lavet en integreret løsning, en gang hvor de ikke ved hvad de ellers skal finde på... bare sådan en M85B :)

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

Cooldad
Godsforvalter
Indlæg: 105
Tilmeldt: 07 nov 2019, 15:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: M83 ifb med bremsemodul

Indlæg af Cooldad »

Blot lige en ekstra tak for den fine hjælp. Har fået det hele til at spille og min Lint41 var som det eneste af mine loks, så venlig at stoppe det rigtige sted 😊

Så jeg må igang med diverse CV-tabeller, så jeg kan få skruet op og ned for bremsestrækningen på de øvrige loks.

Mvh
Klaus

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

Cooldad
Godsforvalter
Indlæg: 105
Tilmeldt: 07 nov 2019, 15:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: M83 ifb med bremsemodul

Indlæg af Cooldad »

..for de uindviede kan da lige runde den af med at CV-tabeller ikke er nødvendige. Man skruer blot lidt (meget 😊) på max hastighed og nedbremsning, så sidder den i skabet på et tidspunkt.... og loks stopper ret stabilt samme sted.

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

Besvar