Hjælp, analogt eller digital

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Hjælp, analogt eller digital

Indlæg af Godsbanen »

Hvis du klikker på "Manuals" for lokomotivet på denne side, kan du finde en oversigt over mulige adresser:
https://www.maerklin.de/en/products/det ... icle/36861
Men du har jo allerede prøvet adresse 25 efter Sørens forslag. Prøv evt. at bevæge alle kontakter lidt frem og tilbage for at "massere" dem.

PerR
Ledvogter
Indlæg: 197
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: Hjælp, analogt eller digital

Indlæg af PerR »

Er der lys på lokomotivet hele tiden eller kan du tænde og slukke lyset fra din digital controller? Ligeledes brummer lokomotivet hele tiden eller er det kun når man drejer op for hastigheden på din digital controller? Når man bruger de gamle dekodere til AC motorer vil motoren stå og brumme når man drejer op for hastigheden på digital controlleren indtil man har drejet op til et relativt højt niveau og så skulle det gerne begynde at køre. Hvis man ikke kan styre lys eller brummen, så snakker digital controller og lokomotivet ikke sammen. Man skal lige være opmærksom på at den type dekoder der er i dette lokomotiv kun kan køre MM1. Måske er det en god idé at oprette lokomotivet ved hjælp af databasen som findes på MS2, CS2 og CS3, da jeg ikke mener at man kan vælge MM1 fra menuen.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Hjælp, analogt eller digital

Indlæg af Søren »

Det er ligemeget om det er MM1 eller MM2, da det er samme protokol. Den ene er et subset af den anden.

Men ja, prøv at skrue op for strømmen og se om ikke det kører.

Dekoderen i loket er gammel, og den er noget skrammel set med moderne øjne. Derfor kan den dog stadig benyttes, men den er på ingen måde lige så god som en ny dekoder. Så du kan ikke forvente state-of-the-art performance.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Mic
Ledvogter
Indlæg: 155
Tilmeldt: 22 feb 2021, 13:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c
Geografisk sted: Brædstrup

Re: Hjælp, analogt eller digital

Indlæg af Mic »

Hej igen
Ved nærmere undersøgelse fandt jeg en løstsiddende ledning fra motoren og den har jeg nu loddet fast. Lokomotivet står stadig bomstille og lyset står og varierer lidt. Den brummer ikke mere. Jeg tror jeg dropper at få det til at køre :-(
Tak for alle jeres forslag og hjælp :-)
mvh Michael

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Hjælp, analogt eller digital

Indlæg af moppe »

Hvor bor du i landet?

Klaus

Mic
Ledvogter
Indlæg: 155
Tilmeldt: 22 feb 2021, 13:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c
Geografisk sted: Brædstrup

Re: Hjælp, analogt eller digital

Indlæg af Mic »

Hej Klaus
Jeg bor i Brædstrup. Jeg satte lige et par ledninger på nogle c-skinner og tilsluttede en gammel Märklin transformer og så susede lokomotivet bare derudad :) Så åbenbart fejler lokomotivet ingenting, det må være et spørgsmål om at få det lagt rigtigt ind på MS 2 :) Så det er næste opgave for mig.
Mvh Michael

Besvar