Problem med Styring i hændelse på CS3

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
PerR
Ledvogter
Indlæg: 197
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Problem med Styring i hændelse på CS3

Indlæg af PerR »

jeg har forsøgt at lave en NØDSTOP hændelse på CS3 med version 2.2.0, men jeg har et problem når jeg vil tilføje Styrings elementet.

Jeg har tidligere lavet en "Start booster" hændelse med Type CS3 - Go i Styrings elementet (vistnok på version 2.1.0) og denne virker stadig, men når jeg vil tilføje Styring til NØDSTOP hændelsen, så får jeg BLOCK istedet.

Jeg kan huske at man i en af Märklin Live udsendelserne brugte et nødstop (CS3-Stop) på en skyggebanegård i minut 18 i følgende YouTube video:
Ifølge videoen skulle man kunne trykke på "+ Tilføj" og derefter på "Styring (Steuerung på tysk)", men når jeg nu gør det, så får jeg en "BLOCK" i stedet.

Jeg er næsten sikker på at Märklin Live videoen er lavet på en tidligere version (end 2.2.0).

Er det mig der har misset et eller andet, eller er der en fejl i dette område.

Jeg har nævnt problemet i aftenens MIST-Zealand møde, men vi har ikke fundet en løsning, så derfor håber jeg på at få hjælp her.

Mvh Per

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Problem med Styring i hændelse på CS3

Indlæg af Søren »

Softwaren gennemgår nogle ombygninger i sin arkitektur. I den forbindelse har hændelsesudløseren "System-Start" været deaktiveret.

Jeg vil gætte på, at dette måske også relaterer sig til de andre styringsmuligheder. Vent og se om ikke de dukker op igen.

Screenshot 2021-02-17 055925.png

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: Problem med Styring i hændelse på CS3

Indlæg af Mogens »

Hej Søren

I fortsættelse af Per ´ s indlæg talte vi også må mizt-zealand møde om navngivning af grupper.

Det at navngive er ikke noget problem af nogen art og fsv. jo smart/praktisk nok.

Men så kommer spørgsmålet, når man nu har navngivet en gruppe, opdager at der er for mange positioner til at det vises bedst muligt og man så vil lave et nyt navn, hvad så ? Her og nu kan jeg ikke se jeg kan ændre gruppenavnenavnet eller slette gruppen. Jeg er med på at så kan der jo laves en ny gruppe - men det fylder jo trods alt på en cs 3

+

billede niveau -2.png

Har du et bud eller kan du melde det videre i sysemet som et ønske, nøjagtig som det jo blev til med sporplanerne hvor jeg kan ændre navn.

vh mogens

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Problem med Styring i hændelse på CS3

Indlæg af Søren »

Hej Mogens

Jeg glemte helt at svare dig ang. grupperne. Du kan ikke omdøbe dem, som sådan, så den eneste måde er at flytte dine hændelser over i en anden gruppe med det ny navn.

CS3'eren arbejder med gruppenavne som referencer, så den holder referencen på gruppenavnet i stedet for et unikt id. Det betyder at gruppenavnet er spredt ud over hele databasen, og alle hændelser med enslydende gruppenavne kommer i gruppe sammen.

Man kan godt "manuelt" omdøbe en gruppe, hvis du tager en backup, downloader den til din computer, og pakker den ud. Herefter gå samtlige filer igennem og lede efter gruppenavnet, og angive det ny gruppenavn i stedet. Men det er mange steder du skal ind. Så det er en anelse omstændigt.

Jeg giver forslaget videre, for det er absolut en mulighed der burde være der.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: Problem med Styring i hændelse på CS3

Indlæg af Mogens »

Tak for svaret, der er nogle ting man skal holde sig fra og det er en af dem.

Så vi må se hvad tiden bringer😊

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

PerR
Ledvogter
Indlæg: 197
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: Problem med Styring i hændelse på CS3

Indlæg af PerR »

Problemet er løst i den nye SW version 2.3.1. Tak til Märklin :-)

Mvh PerR

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: Problem med Styring i hændelse på CS3

Indlæg af Mogens »

Det må afprøves, jeg venter "lidt" med installation af ny version, det kunne jo være der var nogle der fik udfordringer - jeg vil ikke være den første.

Tak for dit indlæg Per

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: Problem med Styring i hændelse på CS3

Indlæg af Mogens »

Hej Per

Hvordan ændrer man navn i hændelsesgrupperinger, jeg har lige prøvet om jeg kunne hitte ud af det. Men det kan jeg ikke..

Jeg tror ikke på det allerede er kommet med.

Mogens

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

Besvar