Z21

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
nbv
Trafikelev
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16 mar 2021, 20:18
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Z21

Indlæg af nbv »

hej forum
kan jeg bare skifte min Märklin cs2 ud med en Z21
jeg mener om jeg kan bruge alle mine Märklin sporskifte decoder både indbygnings ,m83 ,k84,s88 link ,s88 ac
og Qdecoder.
køre a/c på c skinner og Itrain på pc
Hilsen Niels

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Z21

Indlæg af Søren »

Det kan du i princippet godt, men har du mfx-lokomotiver skal de have skiftet deres dekoder. Alternativt køre med MM-protokollen og være betydeligt handicappet i funktioner og muligheder.

Afhængig af hvad du har af modeller, så skal du nøje overveje om det er skiftet værd. Hvis du f.eks. køber rigtig mange Märklin-modeller, så vil Z21 give dig en anden rangs oplevelse.

Hvis du primært kører alt mulig andet, med DCC dekodere, så er det ingen problemer at skifte.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Z21

Indlæg af moppe »

Hej Niels

Z21 kan MM og DCC protokol.
Det vil sige at du kan genbruge dine dekodere.

Din tilbagemelding der virker via s88 / Märklin CAN bus virker IKKE sammen med Z21.

Z22 kan IKKE mfx. Det vil sige at har du mfx dekodere i dine lokomotiver, der ikke kan DCC, kan du kun styre dem via MM protokollen (som er yderst begrænset).

Klaus

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Z21

Indlæg af Godsbanen »

Kan de fleste (nyere) lokomotiver med mfx ikke også køre DCC? Det står i hvert fald i instruktionsbøgerne, hvis DCC er en mulighed.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Z21

Indlæg af Søren »

Jo det kan de godt, men det ligger "kun" et par år tilbage, hvor du kan være sikker på, at det forholder sig sådan.

Langt størstedelen af mfx dekodere derude er typisk ældre, og de kan ikke mfx.

Det er rigtigt at man kan styre togene med MM, men helt ærligt, hvis man har købt et lokomotiv med en masse fede funktioner, så er det lidt nederen at de dem reduceret til 4. Man kan selvfølgelig arbejde med flere adresser og så nå de andre funktioner, men hvorfor bøvle med det.

Sidst men ikke mindst: Hvis det er iTrain der kører anlægget, så kan jeg ikke rigtigt se behovet for en Z21, da det eneste centralen foretager sig er at sende kommandoerne videre. Jeg kan ikke se man vinder noget, med mindre man har et helt specifikt behov som Z21 opfylder.

..og som Moppe skriver: Hele tilbagemeldingen skal skiftes.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

nbv
Trafikelev
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16 mar 2021, 20:18
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Z21

Indlæg af nbv »

mange tak for input det var meget behjælplig
bliver nok ved min cs2
hilsen niels

Besvar