Både gammel og ny sound ved overskrivning af decoder ??

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Stegim
Trafikelev
Indlæg: 16
Tilmeldt: 05 mar 2021, 09:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Peco

Både gammel og ny sound ved overskrivning af decoder ??

Indlæg af Stegim »

I mine bestræbelser på at lære Lokprogrammer (LP) at kende kom jeg ud for noget, der overraskede mig:
Jeg havde givet en MH med Loksound 4.0-micro decoder (8 pins) lyd fra ESU-lydbibliotek (Godt nok lyden fra litra MT). Det var problemløst at lægge lyden ind. Jeg har en ROCO-MY´er med Loksound 3.5 decoder (8 pins). Jeg fik lyst til at lægge ESUs "4.0 MY-"sound" ned på den Loksound 4.0-micro, der sidder i MH´eren, og så sætte denne decoder over i MY´en, så den fik en 4.0-decoder. Jeg downloadede MY-lyden til decoderen (projektet) og klikkede så først på "Write decoder data" og siden på "Write sound data".

Til min overraskelse var lyden mest den gamle "MT-lyd", men man kunne også ane "MY-lyden, så tilsyneladende lå der to sammenblandede "sounds" på decoderen. Det lød ikke godt.!! Jeg prøvede at gøre det samme med min anden MH. Resultatet var det samme. Jeg troede, at man med "Write sound data" overskrev (og dermed slettede) al lyd, der i forvejen lå på decoderen. Men det er åbenbart ikke tilfældet ? Der var ingen problemer i at gen-installere MT-lyden på decoderne, så MT-lyden ligger fint i begge MH ér.

Hvad har jeg misforstået/gjort galt ? Kan man i øvrigt slette alt indhold (altså en "delete"- funktion ) på en decoder, altså "rense" den, så den er "blank" , så man kan begynde helt forfra med den? Det burde vel være muligt at genbruge sound-decodere ?

(Jeg fik uden problemer "blinkene" på mine MH´er aktiveret: AUX1 skulle åbnes i "Function output")

Venlig hilsen
Steen

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Både gammel og ny sound ved overskrivning af decoder ??

Indlæg af moppe »

Det har jeg aldrig oplevet....

Download et projekt til et damplokomotiv, programmer det ned i dekoderen og lyt så om der er noget diesellyd tilbage.

Klaus

Stegim
Trafikelev
Indlæg: 16
Tilmeldt: 05 mar 2021, 09:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Peco

Re: Både gammel og ny sound ved overskrivning af decoder ??

Indlæg af Stegim »

Tak for meget hurtigt reaktion.

Det vil prøve.

Venlig hilsen
Steen

Stegim
Trafikelev
Indlæg: 16
Tilmeldt: 05 mar 2021, 09:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Peco

Re: Både gammel og ny sound ved overskrivning af decoder ??

Indlæg af Stegim »

Lyden fra Litra D kunne sagtens downloades fra ESUs hjemmside til decoderen, og der var ingen MH-/MT-lyd med. Jeg blev opmærksom på, at der nederst på ESUs- side står, at det er vigtigt, at CV 31 er sat til 16 og CV 32 er sat til 1. Så det tjekkede jeg. I decoderen var CV 32 sat til 0. Så de rettede jeg, så dem kom til at stå på 1.. Jeg ved ikke om dette kan have haft nogen betydning.

Derefter tog jeg MY-lyden (fra ESU) og downloadede den. Dette gik også, som det skulle. Så nu fungerer det altså. Det lyder meget bedre end i går.

Tak for hjælpen
Steen

Besvar